Ból wywołany krótkimi procedurami medycznymi często wiąże się z doświadczaniem przez dzieci silnego stresu i lęku. Może on wywoływać negatywne nastawienie do lekarzy czy służby zdrowia, a w przyszłości powodować unikanie badań czy leczenia. Wyniki badań ujawniły, że zapobiegać temu może koncentracja na treści mocno angażującej uwagę.
Wirtualna rzeczywistość odwraca od bólu
Gra „Magic Spheres” powstała na podstawie wieloletnich badań nad odwracaniem uwagi od krótkotrwałego bólu z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości.
Dr Marcin Czub, współautor gry: - Ich wyniki pokazały, że zanurzenie się w mocno angażujące uwagę środowisko wirtualne znacząco zmniejsza natężenie bólu i stresu podczas pobierania krwi u dzieci. Badania prowadziliśmy w szpitalach w Polsce, w Hiszpanii, Irlandii i Turcji.
Gra jest przygotowana w opcji na smartfon i tablet. Jest dostępna dla rodziców i pracowników placówek zdrowia niemal w każdych warunkach.
Wykorzystany w grze mechanizm przeciwbólowy opiera się o śledzenie wielu obiektów jednocześnie. Jest to najefektywniejsza spośród wszystkich stosowanych metod rozpraszania uwagi, gdyż wymaga ciągłego skupienia i skoncentrowania się na wielu obiektach w tym samym czasie.
Gra, która nie uzależnia
Gra składa się z kilku scen, różniących się tłem i liczbą obiektów latających, aby z każdym poziomem podtrzymywać zainteresowanie dziecka i zwiększać szansę na odwrócenie uwagi od bólu. Dzięki zróżnicowanym poziomom trudności jest odpowiednia zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych. Dwu-, trzyletnie dzieci mogą mieć kłopot z opanowaniem zasad, ale starsze dzieci na pewno sobie z nimi poradzą.
Dr Joanna Piskorz podkreśla, że propozycja jest bezpieczna dla najmłodszych. – To nie jest gra, w którą będziemy grać godzinami, odwraca uwagę na 5-10 minut.
– Gra nie zawiera żadnych treści, które byłyby pobudzające czy agresywne – dodaje dr Czub. – Nie zamierzamy w żaden sposób zwiększać uzależnienia dzieci od technologii. Podczas gry nie trzeba poruszać ciałem. Nie będzie to przeszkadzało pielęgniarkom przy pobieraniu krwi czy szczepieniu.
Opracowana przez badaczy z Uniwersytetu Wrocławskiego gra jest darmowa, dostępna do pobrania w sklepie Google Play (do zainstalowania w systemie Android).