– Rok temu nasza rozpoczęła pracę nad koncepcją i programem, dotyczącymi zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Przygotowano wiele badań, w których sprawdzano, jakie obszary zdrowie psychicznego są najbardziej zaniedbane, w których dzieci potrzebują najwięcej wsparcia. Tak narodził się projekt „Myślę pozytywnie”, realizowany we współpracy z MEN i dzięki środkom z Narodowego Programu Zdrowia. Jego celem jest wspieranie głównie dzieci i młodzieży, a także rodziców, opiekunów, nauczycieli, i wychowawców i pedagogów – mówi Małgorzata Nowicka, prezes zarządu Fundacji Instytut Edukacji Pozytywnej.
O tym, jakimi metodami posługują się twórcy i realizatorzy projektu „Myślę pozytywnie”, wyjaśniano również we Wrocławiu, podczas specjalnie zorganizowanego pokazu prasowego.
Ciekawe są metody, które wdrożono, żeby projekt realizować tak, by był pożyteczny i inspirujący dla wszystkich jego adresatów. Są wśród tych metod e-learningi i szkolenia, którymi fundacja stara się objąć wszystkie chętne placówki oświatowe w kraju.
– Do końca grudnia br. przeszkolimy ponad 3200 nauczycieli, by „pracowali ze zdrowiem psychicznym” dzieci i młodzieży – mówi Małgorzata Nowicka. Prócz tych szczególnych warsztatów, są konferencje w 16 województwach czy program internetowy ze scenariuszami zajęć w zakresie zdrowia psychicznego każdej grupy docelowej.
Małgorzata Nowicka, prezes zarządu Fundacji Instytut Edukacji Pozytywnej, na konferencji prasowej w Kinie Nowe Horyzonty, fot. mawi
Ważny jest z pewnością ten moduł szkoleń, poświęcony edukacji seksualnej dzieci i młodzieży, z dostepnymi poradnikami, jak rozmawiać z młodymi ludźmi o tych tematach w mądry i wyważony sposób.
Dziennik wdzięczności
To narzędzie projektu „Myślę pozytywnie”, opracowane przez grupę ekspertów, w tym teologów, etyków, psychologów, psychiatrów. To takie „miejsce”, gdzie młodzi ludzie znajdą wskazówki, jak zauważać w swoim życiu rzeczy, za które powinniśmy być wdzięczni, jak dostrzegać pozytywne przejawy codzienności, ale i własne błędy i wyciągać z nich pozytywne wnioski.
Dotychczas „Dziennik wdzięczności” skierowany był do dzieci i młodzieży, teraz fundacja proponuje taki – w formie papierowej – dorosłym. W 2017 r. powstały również aplikacje Dziennika – dla obu grup odbiorców.
W kampanii na rzecz projektu bierze udział m.in. Majka Jeżowska, mat. prasowe
Jeśli chodzi o dzieci, aplikacja jet dość prosta, przypomina typowy szkolny dziennik, w który wbudowano użyteczności, przydatne do oceny własnego nastroju w danym dniu czy miesiącu. Aplikacja również automatycznie podpowiada, gdzie znaleźć pomoc, np.: „porozmawiaj z psychologiem w szkole”, „idź do swojego wychowawcy”.
„Pomoce naukowe” dla szkół, które nic nie kosztują
Trzeba podkreślić, że uczestnicy projektu – ani mali, ani duzi – nie ponoszą żadnych kosztów, deklarując chęć udziału w „Myślę pozytywnie”. Jedyną zapłatą są chęci, czas i zaangażowanie, by skupić swoją uwagę na czymś, co może być bardzo przydatne w pracy wychowawczej, a nadto pomóc drugiemu – zwłaszcza młodemu człowiekowi.
Jak wspominała prezes Fundacji Instytut Edukacji Pozytywnej, do końca br. przeszkolonych podczas warszatów i konferencji w całym kraju zostanie 3200 nauczycieli. W każdym czasie jednak i każda szkoła, która chciałaby się w projekcie znaleźć, może liczyć na jego organizatorów.
– Szkoła otrzymuje od nas pakiet wsparcia, czyli materiały dla nauczycieli i dla uczniów, wraz z roczną opieką ekspertów z fundacji, która finansuje to ze środków własnych – mówią twórcy programu. Warto więc skorzystać z takiej możliwości, otrzymując także bonus w postaci np. gier edukacyjnych.
Z innych ciekawostek odnośnie do projektu trzeba odntować także internetowe e-booki o tematyce zdrowia psychicznego dla różnych grup wiekowych, proponowane tym, którzy chcą „myśleć pozytywnie”.
Czasami swoje problemy trzeba wydmuchać w balon... (kadr z promocyjnej kampanii viralowej), mat. prasowe
Jak radzą sobie znani i lubiani
30 listopada, jako podpora dla projektu, rusza viralowa kampania społeczna z 10 filmami promocyjno-edukacyjnymi, upowszechniającymi tematykę zdrowia psychicznego. W każdym odcinku osoby znane z tzw. przestrzeni medialnej – głównie aktorzy i wokaliści – opowiedzą o tym, jak sami radzą sobie, lub nie, z czymś, co nazywamy hejtem, jakie mieli życiowe dylematy i jak sobie z nimi „ułożyli życie”.
To będą szczere rozmowy w przyjaznym otoczeniu i klimacie, mające też pokazać, że również idole, których zwłaszcza młodzi ludzie uważają za idealnych, są ludźmi z krwi i kości, także często potrzebującymi pomocy. W kampanii wezmą udział: Barbara Kurdej-Szatan, Majka Jeżowska, Ela Romanowska, Jula Lanberry, Antek Smykiewicz, Kacper Kuszewski, Patryk Komor, Sound’n’Grace i Marek Kaliszuk.