Festiwal Nowe Horyzonty
Aida, reż. Jasmila Žbanić (terminy projekcji online: sb 7 lis, 18.00 – 22.00, wt 10 lis, 19.00 – 23.00, sb 14 lis, 19.00 – 23.00), koszt dostępu 18 zł
Mocne uderzenie dla widzów, których interesuje rozliczenie z najnowszą historią Europy, szczególnie wojny w byłej Jugosławii. Urodzona w Sarajewie Jasmila Žbanić zadebiutowała długim metrażem w 2006 roku, a jej wstrząsającą „Grbavica” była historią kobiety wychowującej córkę – dziecko urodzone w wyniku wojennego gwałtu. Tym razem zdecydowała się pokazać masakrę w Srebrenicy, o której wielu miejscowych notabli mówi „tragedia”, ale nie „ludobójstwo”, choć była to największa zbrodnia w powojennej Europie, a jej ofiarą padło 8 tysięcy muzułmanów (mężczyzn i chłopców), których generał Ratko Mladić kazał bestialsko stracić.
W filmie śledzimy losy tłumaczki, która staje się negocjatorką dwóch skonfliktowanych stron i z jej perspektywy obserwujemy przebieg wydarzeń. Film ma polskie akcenty – montażystą był Jarosław Kamiński, kostiumografką Małgorzata Karpiuk, muzykę skomponował Antoni Komasa-Łazarkiewicz, zaś obraz współprodukowała Ewa Puszczyńska, wcześniej odpowiedzialna m.in. za patronowanie nagradzanym filmom Pawła Pawlikowskiego – „Idzie” i „Zimnej wojnie”.
Ludzki głos, reż. Pedro Alomodóvar (terminy projekcji w Kinie Nowe Horyzonty – cz 5 lis, 22.00, pt 6 lis, 20.00), bilety 15 zł
Krótkometrażowy, bo zaledwie półgodzinny najnowszy film hiszpańskiego mistrza już zdążył zelektryzować środowisko, bo – primo – to pierwsza anglojęzyczna produkcja reżysera „Wysokich obcasów”, a secondo – główną rolę w obrazie kreuje androgyniczna brytyjska ikona Tilda Swinton. Bajecznie ubrana przez owe trzydzieści minut mówi o m.in. o samotności i tęsknocie, a impulsem do scenariusza był monodram francuskiego poety i dramaturga Jeana Cocteau.
„Almodóvar bawi się kinem, tworzy umowną przestrzeń, mruga do nas, a my toniemy w jego uniwersum zafrasowani i uśmiechnięci jednocześnie. Ludzki głos to także komentarz do pandemicznego zamknięcia – pełen smutku, ironii i nadziei (zdjęcia powstawały w trakcie hiszpańskiego lockdownu)” – zwraca uwagę Marcin Pieńkowski, szef artystyczny Nowych Horyzontów.
Na rauszu, reż. Thomas Vinterberg (termin projekcji online sb 14 lis, 19.00 – 23.00), koszt dostępu 18 zł
Duński reżyser, niegdysiejszy współtwórca ruchu Dogma 95 nakręcił przewrotny film z jednym z ukochanych aktorów – Madsem Mikkelsenem (w roli alkoholika, ojca rodziny i nauczyciela historii). Przewrotny, bo nałóg alkoholowy pokazuje z zupełnie innej perspektywy, wydaje się, że picie nie kojarzy się ze słabością, ale celebrowaniem radości życia, jako że dla bohatera i jego trzech przyjaciół kieliszek, lampka czy szklanka we wspólnym, dodajmy nauczycielskim gronie, to naturalna kolej rzeczy, a potem także przedmiot pseudonaukowego eksperymentu.
„W tym koktajlu smutku, śmiechu i nostalgii za utraconą joie de vivre najmniej chodzi jednak o pijaństwo, a najbardziej o bliskość, której mężczyźni nie umieją wziąć ani dać, więc jej unikają – jakby była bezalkoholowym Kamikadze” – podsumowuje w opisie filmu kuratorka festiwalu Małgorzata Sadowska.
Sweat, reż. Magnus von Horn (termin projekcji w Kinie Nowe Horyzonty: 5 lis, 19.30), bilety 25 zł
Debiutująca na dużym ekranie Magdalena Koleśnik w roli Sylwii Zając, trenerki fitnessu o rekordowych zasięgach w mediach społecznościowych, poruszającej wyobraźnię fanatycznych naśladowczyń. Życie medialne ma jednak swoją cenę, jest nią dojmująca samotność, a kiedy Sylwia odsłoni się przed swoimi wielbicielami nastąpi niespodziewany zwrot akcji.
„Sweat” to kolejny film szwedzkiego reżysera Magnusa von Horna, który po łódzkiej „Filmówce” postanowił kręcić swoje filmy w Polsce, widzowie świetnie pamiętają jego przejmujące portrety nastoletnich bohaterów w „Obietnicy” i „Intruzie”. Najnowszy „Sweat” został zakwalifikowany do oficjalnej selekcji festiwalu w Cannes.
American Film Festival
Dokument „Barbara Lee. Prawdziwa władza”, reż. Abby Ginzberg (przez cały festiwal online od 5 lis od 8.30 do 15 lis, koszt dostępu 18 zł)
Bohaterka filmu – Barbara Lee (przedstawicielka 13. okręgu wyborczego w stanie Kalifornia w Izbie Reprezentantów Stanów Zjednoczonych) jest przykładem, jak zaangażowanie społeczne i polityczne może zmienić otaczającą nas rzeczywistość. Lee wyspecjalizowała się w prawach człowieka i równości (jest czarnoskórą polityk)
Filmy to genialna lekcja wychowania obywatelskiego. Dla wszystkich, bo jak widać po ostatnich wydarzeniach w Polsce, ciągle uczyć się trzeba.
Wujek Frank, reż. Alan Ball (online od 5-9 listopada, koszt dostępu 18 zł)
Znakomity amerykański scenarzysta odpowiedzialny za sukcesy filmów takich jak „American Beauty”, czy serialu „Sześć stóp pod ziemią” tym razem opowiada i reżyseruje losy profesora literatury, który pod koniec lat 60. jest zmuszony ukrywać przed rodziną swojego partnera i znacznie ciekawsze niż prowincjonalne życie. Jego siostrzenica Beth, uważając, że jest jedyną osobą w rodzinie, która ma podobną wrażliwość, postanawia odwiedzić go w Nowym Jorku i lepiej poznać.
Wizyta będzie lekcją tolerancji, dojrzałości w obliczu nowych faktów i jednocześnie faktastycznym portretem Ameryki przed czekającymi ją wielkimi obyczajowymi przemianami. Piękne role zarówno Paula Bettany'ego jako tytułowego Franka i Sophie Lillis jako nastoletniej Beth.