Nagrody Festiwalu Nowe Horyzonty (głosowali jurorzy)
- Grand Prix (15 000 euro) dla „Metamorfozy ptaków” w reżyserii Portugalki Catariny Vasconcelos. „Autobiograficzna, lecz niestroniąca od fikcji opowieść jest wędrówką przez losy trzech pokoleń, a poza aktorami na ekranie pojawiają się członkowie rodziny Catariny Vasconcelos i ona sama” – jak podkreśla selekcjonerka festiwalu Małgorzata Sadowska.
Jury, w którym zasiadali w tym roku selekcjonerka Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Toronto Dorota Lech, reżyserzy Krzysztof Skonieczny, Monika Strzępka, Greg Zgliński oraz producentka filmowa Klaudia Śmieja uzasadniło swój wybór podkreślając, że przyznaje nagrodę:
– za film-esej, który destyluje z pamięci hipnotyzujące obrazy i konstruuje w wyobraźni czułe słowa, mające moc panowania nad czasem — oswajania przeszłości i uzdrawiania przyszłości
– za wizualny list miłosny do wszystkich naszych mam, w którym to, co intymne i prywatne, wciągając nas w swoją poetycką przestrzeń, staje się dzięki sile metafory i aurze baśni czymś osobistym i uniwersalnym
– za humanistyczno-przyrodniczy traktat o pielęgnowaniu więzi międzyludzkich i więzi łączących człowieka z Naturą, przypominający nam, że przenikają się one w sposób organiczny i ponadczasowy, a my, tak jak ptaki, morza i drzewa, jesteśmy jedną z wielu części składowych Wszechświata
– za dzieło dające ukojenie i niosące nadzieję, czego wszyscy teraz tak szczególnie potrzebujemy.
- Wyróżnienie dla filmu „O niedogodności narodzin” (The Trouble with Being Born) w reżyserii Austriaczki Sandry Wollner.
To niezwykle poruszająca historia 10-letniej androidki, którą zaprogramowano, by spełniała fantazje klientów (m.in. mężczyzny, który pragnie, by była kimś na kształt córki i kochanki). „Elli posłusznie odgrywa tę rolę, dwuznaczną z perspektywy ludzi, lecz nie maszyny. (...) Nie jest to jednak baśń o lalce marzącej, by zostać człowiekiem (nieprzypadkowo Wollner określa swój film anty-Pinokiem), lecz o ludzkich fantazjach, którym współczesna technologia pozwala nabrać realnych kształtów” – tłumaczyła w tekście selekcjonerka Małgorzata Sadowska.
- Nagroda im. Zuzanny Jagody Kolskiej dla najmłodszej twórczyni biorącej udział w Nowych Horyzontach w tym roku trafiła do Suzanne Lindon, reżyserki „Szesnastu mgnień wiosny” i jest gestem wsparcia talentu autorki.
„Celem nagrody jest zachęcenie do opowiadania świata językiem własnej wrażliwości, wytrwania na niepewnej, artystycznej drodze rozwoju” – podkreślają fundatorzy.
Nagrody American Film Festival (głosowała publiczność)
- W sekcji Spectrum nagrodę (1000 dolarow) otrzymał film „Surogatka” w reżyserii Jeremy’ego Hersha.
Jess (w tej roli debiutującą Jasmine Batchelor), web designerka z Brooklynu podejmuje dezycję, aby urodzić dziecko swojemu najlepszemu przyjacielowi Joshowi i jego mężowi Aaronowi. Sprawy zaczynają się komplikować, kiedy na jaw wychodzi, że dziecko urodzi się z zespołem Downa.
- W sekcji American Docs najlepszy (5000 dolarów) okazał się film dokumentalny „Barbara Lee. Prawdziwa władza” w reżyserii Abby Ginzberg.
Bohaterka filmu – czarnoskóra polityk Barbara Lee (przedstawicielka 13. okręgu wyborczego w stanie Kalifornia w Izbie Reprezentantów Stanów Zjednoczonych), która wyspecjalizowała się w prawach człowieka i równości, jest przykładem, jak zaangażowanie społeczne i polityczne może zmienić otaczającą nas rzeczywistość.
Autorką projektów czterech konkursowych statuetek (Grand Prix, Nagroda Publiczności, Spectrum, American Docs) jest prof. Małgorzata Dajewska z Wydziału Ceramiki i Szkła Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu.
Stypendia dla autorów krótkometrażówek z Shortlisty
Po raz pierwszy zespół Stowarzyszenia Nowe Horyzonty wybrał twórców, którzy otrzymali stypendia w wysokości 5000 zł każde. Laureatami są w tym roku:
- Anna Kasińska, reżyserki filmu „Synchronizacja” za film, który jest kobietą, „w którym każdy element świata przedstawionego staje się konsekwentnie jej afirmacją”.
- Antonio Galdamez, reżyser filmu „Noamia” za „imponujący warsztat filmowy i odwagę mówienia o tym, co ukryte i niewygodne”.