– Od początku wiedzieliśmy, że nie uda nam się pokazać wszystkiego, co stworzył prof. Zipser – mówi Jolanta Gromadzka, kurator wystawy. – Ograniczyliśmy się więc do prezentacji architektury sakralnej, zwanej przez profesora religijną, jego malarstwa, które od początku było równorzędnym wątkiem w jego twórczości, pokazujemy też projekty ogrodów zoologicznych, idee urbanistyczne i przykłady pionierskich zastosowań obliczeń komputerowych – wymienia kuratorka. – Jak na wystawę prac architekta, jest na niej dużo tekstu, ale nie jest to poezja profesora, lecz fragmenty z jego książki „Zygzakiem przez symbole, czyli samouczek drwala znaleziony na Saharze”. Ich lektura będzie właśnie wycieczką zygzakiem, zapowiedzianym w tytule.
Wystawa obejmuje dzieła powstałe od połowy lat pięćdziesiątych XX wieku aż do najnowszych. Szczególne miejsce na wystawie zajmują projekty kościołów – kościół Ducha Świętego i kaplica Zmartwychwstania Pańskiego przy ulicy Bardzkiej we Wrocławiu, kościół Matki Boskiej Nieustającej Pomocy w Grajewie i kościół Opatrzności Bożej na Nowym Dworze we Wrocławiu oraz koncepcje licznych niezrealizowanych świątyń. – Zastanawialiśmy się, jak pokazać kościoły. Sama fotografia nie oddaje ich wyglądu, dlatego zdecydowaliśmy się nakręcić filmy, na których pokazywane są z lotu ptaka, a komentarz do nich nagrał prof. Zipser – mówi Jolanta Gromadzka.
W muzeum po raz pierwszy zostały zaprezentowane dzieła malarskie profesora, a wśród nich monumentalny, liczący sobie ponad 12 metrów wysokości i 9 metrów szerokości obraz „Wezwanie na Sąd Ostateczny”, przeznaczony w zamyśle do kościoła Opatrzności Bożej na Nowym Dworze we Wrocławiu.
– Nie prezentujemy poezji profesora, ale w trakcie wystawy będzie można kupić w muzealnej księgarni jego monumentalny poemat zatytułowany „Respicjum: symetryczna komedia symetryczna” – dodaje kuratorka.
Prawdziwą pasją profesora jest urbanistyka. Jest autorem nowej teorii urbanistycznej, tzw. struktury trójkątowo-łańcuchowej, będącej propozycją nowego policentrycznego układu mieszkalno-komunikacyjnego, a także jako praktyk opracowywał modele decyzyjno-symulacyjne systemu osadniczego oraz prognozy komunikacyjne dla wielu miast Polski z pionierskim ówcześnie wykorzystaniem maszyn cyfrowych.
– Wystawa jest retrospektywna i jednocześnie anachroniczna, bo przeważa w niej to, co nas kulturowo kształtowało – gotyk, renesans i za czym tęsknię – mówi prof. Tadeusz Zipser.
Ak
Wernisaż w czwartek, 23 stycznia, o godzinie 18 w Muzeum Architektury we Wrocławiu, ul. Bernardyńska 5. Wystawa czynna do 23 marca.
Wystawę i książkę przygotowano dzięki wsparciu finansowemu miasta Wrocławia.