Jak zapowiedział podczas konferencji z mediami Marek Fiedor, sezon teatralny 2020/2021 we Wrocławskim Teatrze Współczesnym zdominowany będzie przez realizacje sceniczne sztuk nagrodzonych w IV Konkursie Dramaturgicznym STREFY KONTAKTU. Pierwsza z nich – „Kobieta i życie” Maliny Prześlugi będzie miała premierę 20 listopada br. Zanim jednak to nastąpi, na początku października uwaga realizatorów i artystów skupiona będzie na projekcie, poświęconym Tadeuszowi Różewiczowi.
wtw://zawsze_różewicz
To nie będą „pełnoprawne” spektakle, ale raczej wydarzenia performatywne, stworzone w oparciu o dramaty i inne teksty Różewicza. Warto podkreślić ich walor edukacyjny, ponieważ każde z zaplanowanych wydarzeń w ramach projektu wtw://zawsze_różewicz, oprócz wieczornych prezentacji, będzie miało przedpołudniową odsłonę połączoną z warsztatami dla młodzieży. Realizatorom zależy przy tym na tym, aby nie tyle „instruować” młodych uczestników tych zajęć, ile słuchać i dowiadywać się, jak oni odczytują dziś Różewicza, czy jego widzenie świata jest w jakimś stopniu adekwatne z ich myślami, obawami, czy są to na przykład zupełnie inne optyki.
Szczegółowy program projektu poniżej.
wtw:// zawsze_ Różewicz
Inny / SpektaklWrocław - różne lokalizacje wg programu dnia
Realizacje nagrodzonych sztuk w STREFACH KONTAKTU
„Kobieta i życie”
Będzie miała premierę 20 listopada br. Sztuka Maliny Prześlugi w reżyserii Piotra Łukaszczyka to dramaturgiczna wypowiedź – inspirowana ubiegłorocznym strajkiem kobiet, który objął całą Polskę – o pragnieniu wolności. Wolności od oczekiwań, powinności, ról społecznych i kulturowych, które są uwarunkowane płcią i zostały narzucone przez rodzinę, pracę, związki wyznaniowe, media czy polityków. To także dramat o solidarności i rosnącym poczuciu siły ze wspólnego buntu.
W spektaklu wystąpią: Anna Błaut, Anna Kozłowska, Ewelina Paszke-Lowitzsch, Katarzyna Pietruska, Jolanta Solarz-Szwed, Magdalena Taranta, Krzysztof Boczkowski, Albert Pyśk, Dominik Smaruj i Chrystian Talik.
13 września br. odbyło się czytanie sztuki, podczas którego była obecna jej autorka, a także panel dyskusyjny z udziałem m.in. reżyserki Weroniki Szczawińskiej i pisarki Agnieszki Wolny-Hamkało. Załączone tu zdjęcia, autorstwa Jerzego Wypycha, pochodzą właśnie z tego wydarzenia we Wrocławskim Teatrze Współczesnym.
Czytaj także: Spektakl „Kobieta i życie”. Wyjątkowy projekt pięciu instytucji kultury
„Widzę nic”
Premiera sztuki autorstwa Filipa Zawady zaplanowana jest na 5 marca 2022 r. To debiut dramaturgiczny tego autora, który także zaangażował się do współpracy reżyserskiej przy tym przedstawieniu, którego głównym reżyserem jest Paweł Palcat. Spektakl powstaje zaś w korpodukcji z legnickim Teatrem im. H. Modrzejewskiej.
fot. Arnau Vidal
Bohaterką „Widzę nic” jest homoseksualna niewidoma kobieta, której postać została w sztuce „rozszczepiona” na wiele osób i głosów, co tworzy szczególny, uniwersalny znak wykluczenia. Autor dramatu stawia jednak również tezę, że „nie-widzenie” pozwala na prawdziwe poznanie rzeczywistości, ponieważ uwalnia od fałszu i złudzeń. I właśnie takie „patrzenie” daje bohaterce siłę, wyrywając ją z objęć rozpaczy.
„Woda w usta”
Tego spektaklu należy spodziewać się w kwietniu 2022. Autorką sztuki jest Sandra Szwarc, a wyreżyseruje ją Lena Frankiewicz. To historia Violi, która na skutek katastrofy na morzu została wyrzucona na bezludną wyspę. Ten literacki chwyt jest pretekstem do ukazania dramatycznych konsekwencji doświadczonej w dzieciństwie przemocy, której dopuszczał się ojciec.
fot. Joanna Świder
Wyspa staje się symbolem zaburzonej osobowości z jednej strony, z drugiej zaś miejscem rodzinnej terapii. Sama bohaterka zaś, która tworzy na swój temat także fałszywe narracje, wpada co rusz w pułapkę mechanizmów iluzji i zaprzeczenia.
Powyżej wspomniane, nagrodzone na IV Konkursie Dramaturgicznym STREFY KONTAKTU teksty można przeczytać w bazie sztuk na stronie Wrocławskiego Teatru Współczesnego.
W stronę literatury faktu
Tekst, na podstawie którego powstają „Wróżki”, nie pochodzi ze wspomnianego powyżej konkursu, lecz wpisuje się w cykliczny nurt paradokumentalny WTW. Premiera przedstawienia przewidziana jest na 12 lutego 2022,
Jego go bazą stał się reportaż Tomasza Kwaśniewskiego „W co wierzą Polacy? Śledztwo w sprawie wróżek, jasnowidzów, szeptuch” (2019), którego autor ujawnia ukryte wierzenia Polaków i sprawdza, jak to się dzieje, że w XXI w. nowoczesnym kraju, za jaki uchodzi Polska, jej mieszkańcy wciąż korzystają z usług wróżek i jasnowidzów, leczą się u znachorów wszelkiej maści czy piją miłosne napary.
WTW i „Szkoła w mieście”
Repertuarowi teatralnemu WTW w nowym sezonie ponownie będzie towarzyszył program edukacyjny. Jego celem jest wsparcie nauczycieli w przybliżaniu młodzieży dramaturgii współczesnej. Stele proponowane są więc dwa rodzaje zajęć – warsztaty przed spektaklem, dające „narzędzia” do odbioru przedstawienia, oraz zajęcia pospektaklowe, umożliwiające młodym ludziom zinterpretowanie i zrozumienie tego, co na scenie zobaczyli.