Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
1 września to tradycyjnie początek roku szkolnego i roku teatralnego. Repertuary na jesienne miesiące są ułożone. Widzimy w nich pozycje znane z poprzednich sezonów, ale przyjrzyjmy się zwłaszcza nowościom, idąc za słowami Konrada Imieli z Capitolu: — Najważniejsze są premiery. To one wciąż na nowo budują naszą więź z widzami, starają się poddać kolejnym diagnozom naszą rzeczywistość.
Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu
Klasyk Williama Shakespeare’a wyreżyserował Jan Klata. Julię zagra Klaudia Waszak, w rolę jej kochanka wcieli się Jan Kowalewski. — Mając ich w teatrze, mogliśmy się porwać na ten legendarny dramat, inaczej nie pomyślałbym o tym tytule — przyznaje dyrektor Imiela, i dodaje: — Jan Klata, którego nie trzeba przedstawiać miłośnikom teatru, to jeden z najlepszych inscenizatorów Shakespear’a.
Premiera: 28 września na Dużej Scenie o godzinie 18:00.
Kolejne spektakle: 29 września, 3-6 października, 17-20 października, 3-10 listopada.
Druga nowość to „Gry wstępne” w reżyserii Wiktora Rubina, z tekstem Jolanty Janiczak. — To znów historia nieszczęśliwej miłości nastolatków. Inspiracją są losy tragicznie zmarłej Gabby Petito, amerykańskiej blogerki, podróżującej ze swym chłopakiem po Stanach i zaginionej w niewyjaśnionych okolicznościach — przybliża Konrad Imiela.
Premiera „Gier Wstępnych” w styczniu na Scenie Ciśnień. — Cieszę się, że ta scena po raz kolejny prezentuje artystyczny eksperyment, dzieło wybitnych twórców teatru dramatycznego, debiutujących w Capitolu — mówi dyrektor teatru.
Sezon 2024/2025 Capitol otwiera „Złotymi płytami” (historia Carla Sagana, słynnego kosmologa i popularyzatora wiedzy o kosmosie) na Scenie Ciśnień 6 września o godz. 19:00.
W repertuarze na wrzesień, październik i listopad są m.in. „Priscilla, Królowa Pustyni. Musical”, „Wk****one kobiety w leju po Polsce” (pożegnanie z tytułem), „Nasza mama czarodziejka” i „Współgłosy”.
Opera Wrocławska
Sezon w operze zaczął się szybciej – cyklem koncertów letnich. Oficjalnie i uroczyście rozpoczyna się 6, 7 i 8 września Galą Inauguracyjną, czyli koncertami z udziałem wszystkich zespołów teatru: soliści, chór, chór dziecięcy, balet i orkiestra pod batutą Georgiosa Balatsinosa. Każdy z trzech wieczorów wypełni 20 dzieł operowych: od Moniuszki, przez Verdiego i Rossiniego, po Mozarta.
O tym, że lato w operze było gorące, świadczy liczba przygotowanych premier:
- „Nabucco” Giuseppe Verdiego – 11 października;
- „Królowa śniegu” (balet) – 8 listopada;
- „Cyrulik sewilski” Gioacchino Rossiniego – 13 grudnia;
- „Straszny dwór” Stanisława Moniuszki – 15 marca;
- „Jaś i Małgosia” Engelberta Humperdincka (dla dzieci) – 23 maja;
- „Frida” (balet) – 7 czerwca.
2025 to dla opery rok szczególny. We wrześniu będzie obchodziła 80. rocznicę wystawienia we Wrocławiu „Halki” Stanisława Moniuszki, czyli spektaklu, od którego rozpoczęła działalność polska scena operowa.
Nowości to nie tylko premiery i pokazy jubileuszowe. Do zespołu artystycznego dołączyła trójka solistów: Jolanta Wagner (sopran), Agnieszka Adamczak (sopran) i Paweł Żak (tenor).
W repertuarze są stałe pozycje operowe, takie jak „Madame Butterfly” i „Tosca” Pucciniego, „Don Giovanni” i „Czarodziejski flet w Breslau” Mozarta, „Carmen” Bizeta, „Skrzypek na dachu” Bocka, jak również spektakle baletowe: „Napoli 1841” Bournonville’a czy „Requiem” Mozarta, a także tytuły dla dzieci: „Yemaya – królowa mórz” Krauzego, „Pchła szachrajka” Małeckiego i „Karnawał zwierząt” Sainta-Saënsa.
Teatr Polski w Podziemiu
Zespół wystawiający w Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego (Piekarnia Żywa Kultura) przy ul. Księcia Witolda 62 przygotował jedną premierę na jesień o tytule nomen omen „Jesień”. To sceniczna adaptacja powieści Ali Smith w reżyserii Katarzyny Minkowskiej.
Premierowy pokaz „Jesieni”, z udziałem studentów wrocławskiej filii Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, jest zaplanowany na 15 listopada o godz. 19:00. Kolejne: 16 i 17 listopada oraz od 13 do 15 grudnia.
W repertuarze na wrzesień i październik są dwa znane tytuły: „Planeta małp” w reż. Marcina Libery i „Balkony – pieśni miłosne”, czyli pierwszy od dawna spektakl wyreżyserowany we Wrocławiu przez Krystiana Lupę.
Początek sezonu: 20 września „Planetą małp”.
Wrocławski Teatr Lalek
Na scenie Lalek granie zaczęło się w ostatni weekend sierpnia. We wrześniu pokażą m.in. „Misiaczka”, „Czarodziejski Flet” i „Dżunglę”, z kolei w październiku: „Zostań moim przyjacielem”, „Calinieczkę” i „Karolcię”.
O ile widzowie mieli okazję zobaczyć pięć z sześciu wymienionych tytułów, o tyle „Karolci” w reż. Leny Frankiewicz jeszcze nie znają. Premiera 5 października na Dużej Scenie. Kolejne przedstawienia: 6, 8, 10, 23-27 i 29 października.
Z opisu: „Ośmioletnia Karolcia znajduje błękitny koralik - pozornie zwyczajny, ale mający magiczną moc spełniania życzeń. Dziewczynka i jej kolega z podwórka Piotrek przeżyją dzięki niemu wiele przygód, spełniając marzenia własne i innych osób.”
Nowości obok „Karolci” to:
- „Kulawa kaczka i ślepa kura” (wiek > 5) w reż. Tomasza Maśląkowskiego – premiera na Scenie Kameralnej 23 listopada;
- „ŚwiatWOW” (wiek > 1) w reż. Piotra Soroki – premiera na Scenie na Piętrze w marcu 2025;
- Polska klasyka (wiek > 10) w reż. Jakuba Krofty – premiera na Scenie Kameralnej w czerwcu 2025.
„Kulawa kaczka…” to klasycznie opowiedziana historia, będąca dla twórców punktem wyjścia do refleksji nad tematem niepełnosprawności, a także roli działań z zakresu dostępności w przedsięwzięciach artystycznych.
„ŚwiatWOW” to przedstawienie oparte na ruchu i świetle, sensoryczne doświadczenie teatralne dla dzieci i bliskich im dorosłych, zaprojektowane tak, żeby zwrócić uwagę widzów na zmysł wzroku.
Polska klasyka, jeszcze bez tytułu, ma być spektaklem opartym na prostych rozwiązaniach formalnych, z muzyką graną na żywo.
W nowym sezonie Lalki chcą rozwijać działania w obszarach pedagogiki teatru i dostępności, zarówno podążając stałą drogą, jak i inicjując nowe projekty edukacyjne i angażujące.
Wrocławski Teatr Pantomimy
Pantomima (Piekarnia Grotowskiego, ul. Księcia Witolda) zaczyna granie 7 września „Symfonią Alpejską” inspirowaną postacią Wandy Rutkiewicz z muzyką Straussa. W kolejne weekendy zaprasza na „Ballady i romanse” oraz „I love Chopin”.
W październiku ma coś nowego – finał konkursu na debiut reżyserski. 12 i 13 dnia miesiąca o godz. 18:00 widzowie zobaczą na scenie trzy najlepsze zgłoszenia konkursowe i to oni zdecydują ostatecznie, które będzie numerem jeden.
Najlepszy w konkursie debiutant będzie miał możliwość zrealizowania przedstawienia teatralnego we Wrocławskim Teatrze Pantomimy. Prace i premiera odbędą się w okresie od 2 grudnia 2024 do 1 marca 2025 roku.
Wrocławski Teatr Współczesny
Jeden z dwóch teatrów, który rozpoczął sezon 1 września, choć od występu gościnnego. Na Scenę na Strychu wyszedł 93-letni Zdzisław Kuźniar z „Księgą Hioba” (monodram) w tłumaczeniu Czesława Miłosza.
Pokazy repertuarowe Współczesny inauguruje 6 września „Młodym mężczyzną”, który zaciera granice pomiędzy sztuką a intymnością, na kanwie romansu pisarki ze studentem.
Pierwsza premiera sezonu 2024/2025 zaanonsowana jest na 14 września na Dużej Scenie o godz. 19:15. To „Przemiana” Franza Kafki w reż. Michała Kmiecika, który opowie publiczności o ludziach mających możliwość przemiany w robaka.
Kolejne pokazy: 15 i od 17 do 19 września, a także od 7 do 10 listopada.
W repertuarze na jesień jest m.in. „Genialna przyjaciółka”, „Kolejność fal”, „Dramat rodzaju męskiego”, „Rzeźnia numer pięć” i „Chamstwo”.
Zimą przyjdzie czas na druga premierę sezonu – „Czekając na barbarzyńców” na podstawie powieści noblisty J.M. Coetzeego. Autorem adaptacji i reżyserem spektaklu będzie Marek Fiedor. Premierowy pokaz jest zaplanowany na 14 grudnia na Scenie na Strychu.
Tylko tyle i aż tyle na ten rok, ale to nie koniec. W 2025 widzowie dostaną dwie kolejne nowości od Współczesnego:
- „Wspólnotę mieszkaniową” w reż Leny Frankiewicz – 22 lutego na Dużej Scenie – na podstawie tekstu J. Havelki, napisanego w oparciu o jego osobiste doświadczenia i notatki jako lokatora praskiej kamienicy’
- „Un-packing" w reż. Katarzyny Kalwat – 24 maja – o pochodzącej z Podlasia lewicowej kandydatce do Europarlamentu, która zaprasza do swojego domu uchodźców ze Wschodu w roku 2029.
W lutym nastąpi ogłoszenie werdyktu jury VI Konkursu Dramaturgicznego Strefy Kontaktu z gala wręczenia nagród (efektem 5 edycji konkursu była realizacja 27 premier, w tym 12 w WTW).
Teatr Ad Spectatores
Ten teatr gra okrągły rok. — To nas odróżnia od innych. Zaczynamy w styczniu, kończymy w grudniu, ale nie mamy przerwy. Dzieje się tak za sprawą finansowania przez gminę — wyjaśnia reżyser Maciej Masztalski. — W trwającym sezonie przypominamy trochę podmioty z obszaru anglosaskiego — dodaje.
Jesienią zagrają np. „9 – rekonstrukcję”, „Syndrom sztokholmski”, „Noc żywych trupów” i „Trupi synod”.
Premiery, panie reżyserze? — Nadchodzące projekty na razie nie są oficjalne, gdyż są rozwiązywane kwestie natury praw autorskich. W momencie ich uregulowania, będzie można informować o planach. To powinno być wiadomo w połowie września — anonsuje Maciej Masztalski.
Dodaje, że jego zespół w nadchodzącym czasie skoncentruje się „na czymś, co obecnie jest nazywane teatrem immersyjnym, a co właściwie od lat konsekwentnie realizujemy.” Tłumaczy, że chodzi o teatr, którego widzowie są aktywnymi uczestnikami.
Ad Spectatores siedzibę ma w Browarze Mieszczańskim, ale wystawia nie tylko tam. Gości w kamienicy na Wyspie Słodowej czy w zamku na wodzie w Wojnowicach.
Teatr Polski we Wrocławiu
W budynku na Zapolskiej trwa remont, więc scena główna jest wyłączona. Granie zaczyna się na Kameralnej 13 września o godzinie 19:00 od dobrze znanej „Francuskiej niespodzianki”. Na afiszu także „Sen nocy letniej” (w Operze Wrocławskiej), „Mayday” na Kameralnej i „7 zim” na Świebodzkim.
Ostatni tytuł, inspirowany poezją Miłosza, to nowość od Wrocławskiego Teatru Tańca. Premiera 27 września o godzinie 19:00. Kolejne pokazy: 28 i 29 września. Reżyseria i dramaturgia: Robert Traczyk.
Październik także wypełniony jest tytułami z poprzednich lat, jak „Czego nie widać” i „Kasta la vista”, oraz jedną premierą – „Ósmy dzień tygodnia” według Marka Hłaski w reż. Erycze Herbut z wrocławskiej filii AST w Krakowie.
Pierwszy pokaz 11 października na Świebodzkim o godz. 19:00, kolejne 12 i 13 października.
Wrocławski Teatr Komedia
Komedia grała w sierpniu, a kolejny miesiąc rozpoczyna pierwszego dnia, w niedzielę, „Damskim biznesem”. W kolejnych dniach m.in. „Rubinowe gody”, „Mayday 2” i „Powiedz tak!”.
Gwoździem w programie na październik jest premiera „Seksu dla opornych” w reż. Pawła Okońskiego na Dużej Scenie 20 października o godz. 18:00.
Spektakle przedpremierowe: 17-20 października.