Spektakl wokół niezwykłego tekstu Joyce'a
Finnegans Wake (czyli „Finneganów tren”) to jedna z najbardziej tajemniczych książek minionego wieku i kolejne dzieło Irlandczyka Jamesa Joyce'a, który po „Ulissesie” znowu próbował przesunąć granice opowiadania, komunikowania się, języka.
Pisał swój liczący ponad 600 stron utwór 17 lat, a sposób komunikacji, jaki przyjął, odsłonił opresyjność ukształtowanych historycznie języków, ich udział w tworzeniu relacji władzy, dominacji opartej na ich zawłaszczaniu.
Muzycy i aktorzy wspólnie podejmują teatralną próbę realizacji wizji wielojęzykowego uniwersum, wymarzonego przez Jamesa Joyce'a w lecie 1939 roku. Joyce twierdził, że należyte zrozumienie jego dzieła - ze względu na jego rebeliancki charakter - może dokonać się nie wcześniej niż za dwieście lat. Naszym projektem: najpierw performansem, potem pełnowymiarowym spektaklem odpowiadamy na wyzwanie pisarza zgodnie ze współczesną estetyką dzieła sztuki.Podkreślają realizatorzy spektaklu
Dźwiękowa podróż przez historię Polski
Spektakl „Finnegans W/Fake” ma celowo zmieniony tytuł, a jest rodzajem dźwiękowej podróży przez historię Polski. Reżyserka Katarzyna Kalwat i autor muzyki do spektaklu Wojtek Blecharz wydobywają z powieści język, który odarty z emocjonalnej dosłowności tworzy teatralną muzykę.
Na scenie zobaczymy Cezarego Kosińskiego, Igora Kujawskiego, Agnieszkę Kwietniewską, Monikę Łopuszyńską, Michała Opalińskiego, Karolinę Staniec. Beniamin Bukowski, dramaturg, zestawia ze sobą teksty, które bawią współczesnymi odniesieniami.
„Finnegans W/Fake” – recenzje
Dagmara Chojnacka w Radiu RAM pisała, że „Finnegans W/Fake” to dobry papierek lakmusowy naszej reakcji na «ojczyznę – polszczyznę» – w szerokim tego słowa znaczeniu.
„Wizualnie to widowisko wysmakowane i piękne (scenografia, kostiumy Anna Tomczyńska) – zawieszone pod sufitem ekrany z tiulu, na nich projekcje twarzy aktorów. Czasem jak surrealistyczne obrazy, czasem jak sztandary husarii (...) W tym spektaklu można wyłowić obłędnie wiele, można też wiele ujrzeć, jeśli sobie na to pozwolimy...”
Przemysław Gulda argumentował z kolei, że „Finnegans W/Fake” to eksperymentalny i ekstrawagancki spektakl o potrzebie komunikacji, granicach języka i (nie)możliwości porozumienia.
„To przepisana w intrygujący sposób historia Polski, podana w formie badającego granice czytelności musicalu, z daleką od klasycznych harmonii muzyką Wojciecha Blecharza. Ważnym narzędziem jest tu tekst - erudycyjny, bardzo odważnie przekraczający ramy mowy i wymowy. Już samo jego czytelne podanie jest brawurowym wyzwaniem, w które cała obsada brnie z powagą, odwagą i uwagą.”
„Finnegans W/Fake” – gdzie kupić bilety
Bilety na spektakle 27, 28 i 29 października na godz. 19.00 dostępne są przez stronę. Kosztują od 20 do 50 zł.