wroclaw.pl strona główna Kulturalny Wrocław – najświeższe wiadomości o kulturze Kultura - strona główna

Infolinia 71 777 7777

11°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 02:05

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Kultura
  3. Aktualności
  4. Przegląd Nowego Teatru dla Dzieci. Zobaczcie program, bilety

Aż 17 spektakli grup z Polski i z Europy, które obejrzymy nie tylko we Wrocławskim Teatrze Lalek, ale też na dużej scenie Akademii Sztuk Teatralnych i w sali sesyjnej dworca Wrocław Główny. I 27 rewelacyjnych, bezpłatnych warsztatów przygotowanych zarówno dla dzieciaków w teatrze, jak i małych pacjentów Kliniki Transplantacji Szpiku, Onkologii i Hematologii Dziecięcej. Bilety na Przegląd Nowego Teatru dla Dzieci (6-12 czerwca) kupimy od 26 kwietnia.

Reklama

Trudne tematy w teatrze dla dzieci – nie trzeba się obawiać

Hasłem przewodnim tegorocznego 7. Przeglądu Nowego Teatru dla Dzieci jest zdanie „Wy-gra-my w teatrze!”.

– Hasło jest klamrą spinającą, bo pokażemy spektakle na scenie, a jednocześnie w teatrze nie będziemy unikać trudnych sytuacji społecznych, jak wojna czy pandemia. Ale „wy-gra-my”, bo każde z przedstawień to dowód, jak znajdować nadzieję w trudnych sytuacjach, m.in. kryzysu migracyjnego, czy choćby odczuwalnego przez dzieci Atopowego Zapalenia Skóry. „Gra” łączy „Wy” i „My”, bo teatr to wspólne przeżywanie – mówią zgodnie Jakub Krofta, dyrektor artystyczny i Maria Wojtyszko, kierowniczka literacka Wrocławskiego Teatru Lalek.  

Organizatorzy z uwagą wybierali spektakle na Przegląd Nowego Teatru dla Dzieci.

– Oglądaliśmy to, co działo się w ciągu dwóch ostatnich sezonów i decydowaliśmy się na to, co będzie ciekawe dla różnych grup wiekowych, zastanawiając się, co je łączy, a teraz to, niewątpliwie, trudne tematy – przyznaje Maria Wojtyszko, choć od razu zaznacza, że w wielu przedstawieniach są prezentowane tak, aby dzieci nie przestraszyć, zniechęcić. 

Przegląd Teatru dla Dzieci – co warto obejrzeć

Spektakle dla najnajów i przedszkolaków

  • PÚPÄTKO (wiek: 0,5 – 3 lata), 9.06, godz. 11.00, 13.00, 40 minut, scena kameralnaDIVADLO JÁNA PALÁRIKA, TRNAVA, SŁOWACJA, reżyseria: Alicja Morawska-Rubczak

Wybitna polska artystka specjalizująca się w teatrze dla najnajów, Alicja Morawska-Rubczak zrealizowała na Słowacji swój nowy spektakl. „Púpätko” to zaproszenie do magicznego świata przyrody i możliwość doświadczania piękna jej różnorodności. Bohaterami są Powietrze, Woda i Słońce.

  • W TRAWIE. LABORATORIUM SENSORYCZNE (wiek: 1-4 lata), 9.06, godz. 12.30, 15.00, 50 minut, scena na pietrzeTEATR GROTESKA, KRAKÓW, reżyseria: Alicja Morawska-Rubczak

Opowieść o mikroświecie stworzeń, które fascynują dużych i małych. W bezpiecznej, przytulnej atmosferze razem z najmłodszymi dziećmi można odkryć świat wieloma zmysłami, przyglądać się bacznie, trochę eksperymentować. To także inspiracja do poszukiwania we własnym otoczeniu mikroświata przyrody oraz przyglądania się mu z bliska jako fascynującemu zjawisku.

  • FRAJDA, GRANDA, BZIK (wiek: 3+), 8.06, godz. 12.30, 16.00, 50 minut, scena na piętrzeKOLEKTTACZ, POZNAŃ, PRODUKCJA: ART FRACTION FOUNDATION, choreografia, reżyseria, wykonanie: Aniela Kokosza, Paulina Giwer-Kowalewska, Agnieszka Dubilewicz

Spektakl o spotkaniu ciał, energii, skojarzeń. Spokój, bliskość, wspólnota, rodzina. Czego w niej doświadczamy? Różnorodności, niespodzianek, nieporozumień, frajdy, awarii, kłótni i bzika! Performerki z Poznania w swobodny, otwarty i włączający sposób budują i odkrywają wielozmysłowy świat. Spotkaniu towarzyszą obiekty sensoryczne Intibag.

  • GDZIE JEST TATA? (wiek: 3+), 10.06, godz. 11.00, 17.30, 45 minut, scena na piętrzeFUNDACJA EVEREST PRODUCTION, WROCŁAW, scenariusz: Jan Naturski, reżyseria: Jan Naturski, Mikołaj Woubishet

Realizacja dwóch wrocławskich artystów i niezależnego teatru Fundacja Everest Production. Posługujący się klaunadą spektakl ma dwóch bohaterów – syna Tutu i ojca Tatę, którzy bawią się w różne gry. Zabawa ta jest pełna humoru, ale jednocześnie opowiada o ważnych i niełatwych aspektach rodzicielstwa.

  • TATA (wiek: 5+), 11.06, godz. 10.00, 70 minut, scena kameralnaTEATR LALEK ARLEKIN IM. HENRYKA RYLA, ŁÓDŹ, scenariusz i dramaturgia: Lena Frankiewicz, reżyseria i scenografia: Tomasz Maśląkowski

Bohater spektaklu „Tata” to widziany oczyma dziecka „ojciec idealny”. Gigantyczny, wszechwiedzący, niezłomny, i – przede wszystkim – niekonwencjonalny. Taki, który zna rozwiązanie każdego problemu, a jednocześnie nie wstydzi się okazywania emocji. Taki, który potrafi przeciwstawić się lekarzom, trenerowi pływania, ale też rozzłościć się czy nawet rozpłakać. To jednocześnie obraz tęsknoty za Tatą, który kurczy się, łamie, a czasem nawet... znika.

Spektakle dla dzieci w wieku szkolnym

  • PERFEKTY i AMBARAS (wiek: 6+), 9.06, godz. 16.00; 10.06, godz. 10.00, 60 minut, duża scenaTEATR LALEK PLECIUGA, SZCZECIN, scenariusz Maria Wojtyszko, reżyseria: Jakub Krofta

O rodzinach patchworkowych w bajkowym anturażu. Niektórzy, odkąd się urodzili, mają starszego brata. Inni „dostają” braciszka po czasie – na początku tylko je, śpi i wrzeszczy. Są też tacy, u których brat nie dość, że zjawia się niespodziewanie, to jeszcze jest zaprzeczeniem wszystkich wyobrażeń na temat fajnego rodzeństwa.

Tak było w wypadku dwóch książąt, Perfektego i Ambarasa, synów zakochanej królewskiej pary. Ciężko siedzieć z założonymi rękami, kiedy każą ci się zadawać z twoim totalnym przeciwieństwem. Najlepiej przekroczyć granice królestwa, udać się w świat i pokazać, kto tu rozdaje karty…

Uwaga! Spektakl z głośną muzyką oraz ze światłami stroboskopowymi.

  • JA GORYL, TY CZŁOWIEK (wiek: 6+), 12.06, godz. 11.30, 60 minut, duża scenaOPOLSKI TEATR LALKI I AKTORA IM. ALOJZEGO SMOLKItekst: Elżbieta Chowaniec, reżyseria i scenografia: Marek Zákostelecký

Spektakl z tłumaczeniem na PJM i audiodeskrypcją

Spektakl inspirowany życiem Koko – najsłynniejszej na świecie gorylicy, która potrafiła posługiwać się językiem migowym i porozumiewać z człowiekiem. Przez większość życia Koko mieszkała w Woodside w Kalifornii, w siedzibie organizacji The Gorilla Foundation.

Jej opiekunka od dziecka uczyła ją języka migowego, w wyniku czego dorosła gorylica rozumiała ponad 1000 znaków amerykańskiego języka migowego i ponad 2000 słów w języku angielskim.

Opowieść na scenie zostanie przedstawiona w towarzystwie niezwykłych lalek goryli, odwzorowanych w realistyczny sposób. Dzięki nim dzieciaki zapomną, że rzecz dzieje się na teatralnej scenie.

  • CALINECZKA (Wiek: 6+), 7.06, godz. 9.30, 80 minut, scena kameralnaTEATR LUDOWY, KRAKÓW, adaptacja i reżyseria: Jakub Roszkowski

Jedna z najpiękniejszych baśni Hansa Christiana Andersena. Kto by pomyślał, że w tak małej, delikatnej i kruchej Calineczce ukryta jest tak wielka siła? To ważna opowieść o odwadze bycia sobą, o nieuleganiu modom i trendom, o akceptacji i przyjaźni.

Spektakl zrealizowany jako suma doświadczeń zebranych podczas warsztatów multisensorycznych, prowadzonych przez artystów teatralnych dla dzieci. 

  • CO U DIABŁA (wiek: 6+), 8.06, godz. 13.00, 105 minut z przerwą, duża scenaMIEJSKI TEATR MINIATURA, GDAŃSK, tłumaczenie, adaptacja i dramaturgia: Agnieszka Kochanowska, reżyseria: Michał Derlatka

Młodzi i starzy bohaterowie z baśni braci Grimm trafiają na diabła pod różnymi postaciami. Od ich sprytu, wytrwałości i dobrego serca zależy, jak sobie z nim poradzą. A sam diabeł okazuje się nie taki straszny, jak go malują…Baśniowy świat wyczarowany przez wybitnego czeskiego scenografa Marka Zákostelecký’ego.

  • DRAPANDO, czyli Atak Zamszałego Starucha (wiek: 6+), 8.06, godz. 15.00, 45 minut, scena kameralnaAKADEMIA SZTUK TEATRALNYCH IM. ST. WYSPIAŃSKIEGO W KRAKOWIE FILIA WE WROCŁAWIUtekst: Szymon Jachimek, Jana Jachimek, reżyseria: Zofia Pinkiewicz

Co dzieje się ze światem dziecka, kiedy pojawia się w nim Atopowe Zapalenie Skóry. Katie, główna bohaterka „Drapanda”, wie aż za dobrze. Niestety, w odróżnieniu od młodszego brata Loyda, który chorobę… wypierdział, Katie stopniowo traci wszystko co dotychczas w jej życiu wydawało się pewne: od chomików, przez ulubione jedzenie, a nawet przyjaciół.Całe szczęście, że nasza bohaterka ma do pomocy superbohaterów! 

Sztuka jest efektem współpracy autora Szymona Jachimka i jego córki Jany, która od kilku lat walczy z Zamszałym Staruchem, czyli AZS, a przedstawienie powstało na AST Wrocław w ramach egzaminu z przedmiotu „Kompozycja spektaklu".

  • DZIWNA WIOSNA (wiek: 7+), 12.06, godz. 10.00, 50 minut, scena kameralnaAKADEMIA TEATRALNA IM. A. ZELWEROWICZA W WARSZAWIE, TEATR COLLEGIUM NOBILIUM REŻYSERIA I ADAPTACJA: Magdalena Małecka-Wippich

W najzwyklejszym niedźwiedzim mieście w najzwyklejszym niedźwiedzim domu spał Niedźwiadek. Zwykle na wiosnę Niedźwiadka budził dzwonek starego budzika, który jego mama nakręcała jesienią po to, by spokojnie przespali całą mroźną zimę, a wiosną obudzili się wypoczęci i pełni sił. Ale tym razem było inaczej. Ta wiosna była dziwna.

Choć dziwna wiosna dziwnie przypomina wojnę, słowo „wojna” nie pada w opowieści ani razu. Autor zamiast epatować okrucieństwem – daje nadzieję. A w kontrze do powagi tematu sięga po humor i ciepło. „Dziwna wiosna” to opowieść, która pokazuje, że nawet w obliczu zła miłość, dobro i przyjaźń mogą rozkwitnąć.

  • SPRZEDAWCY BAJEK (wiek: 7+), 6.06, godz. 18.00, duża scenaPREMIERA NA OTWARCIE 7. PRZEGLĄDU NOWEGO TEATRU DLA DZIECITekst: Maria Wojtyszko, reżyseria: Jakub Krofta

Sztuka napisana przez Marię Wojtyszko to pozornie klasyczna bajka: jest w niej smok, królewna i książę pretendujący do jej ręki… a także rodzeństwo z piekła rodem: Ariel i Aurelia, para wędrownych komediantów – tytułowych sprzedawców bajek – których pojawienie się na dworze doprowadza do serii katastrof.

Szalona komedia familijna, w której i dzieci, i dorośli znajdą coś dla siebie. Spektakl czerpie z tradycji komedii dell’arte: pełno w nim pomyłek, przebieranek i zamian tożsamości. Na głębszym poziomie zadaje jednak pytanie o miejsce bohaterów w porządku społecznym i o to, kto komu w rzeczywistości „sprzedaje bajki”.

  • PARTYCJA, KRÓLOWA SIECI (wiek: 11+), 11.06, godz. 10.30, 90 minut, duża scena SCENA BIAŁOSTOCKI TEATR LALEK, Tekst i reżyseria: Michał Walczak

Aby oderwać dzieci od ekranów, poprawić wyniki testów i ocalić ginące zabawy, minister edukacji uruchamia produkcję robotów rozrywkowo-edukacyjnych: baśniobotów. Pierwszy z nich, Librus, trafia do pokoju dziecka, które przed ekranem spędza najwięcej godzin, ma najgorsze wyniki w nauce i trudny charakter. Librus pomaga poprawić oceny Partycji i godzi rodziców, grając w planszówki i tworząc domowy teatr baśniobotyczny.

Ale gdy na rynku pojawi się konsola do gier DarkStation, dzieci i dorośli na całym świecie rzucają szkołę i pracę, by przenieść się do wirtualnego miasta zabaw Darkstocku. Także rodzice Partycji zostają wciągnięci przez ekrany i uwięzieni w mieście gier. Dziewczynka wraz z Librusem udaje się do wnętrza sieci, aby uratować rodziców.

WE COME FROM FAR, FAR AWAY (PRZYCHODZIMY Z DALEKA, Z BARDZO DALEKA) (wiek: 10+), 7.06, godz. 9.30, 11.30, 70 minut, sala sesyjna dworca Wrocław GłównySpektakl w języku angielskimNIE THEATRE, NORWEGIA / REPUBLIKA CZESKA / WIELKA BRYTANIA, reżyseria: Alex Byrne, Kjell Moberg

Produkcja kultowego międzynarodowego zespołu NIE Theatre, w którym współpracują artyści z Czech, Norwegii, Wielkiej Brytanii, Niderlandów, Polski, Danii, Francji, Belgii, Chorwacji i Meksyku. 

Spektakl „We Come from Far, Far Away” to subtelna opowieść o dwóch Syryjczykach i ich podróży przez Europę. Historia Omara i Abdallaha jest niezwykle poruszająca, ale nie brak w niej humoru i lekkości, dzięki którym trudny temat ma szansę dotrzeć do młodzieży. Przedstawienie powstało we współpracy z norweskim centrum dla uchodźców Hvalstad Transittmottak, do którego docierali nastoletni uchodźcy przeważnie z Syrii i Afganistanu.

DIE GOLDGRÄBER / GOLD DIGGERS (POSZUKIWACZE ZŁOTA) (wiek: 13+), 7.06, godz. 10.00 (J. NIEM.), godz. 13.00, 18.00 (J. ANG.), 120 minut, scena na piętrzeSpektakl wirtualny 360º w języku niemieckim / w języku angielskimPUPPENTHEATER ZWICKAU, NIEMCY, reżyseria: Monika Gerboc

Pierwsza prezentacja spektaklu w Polsce. Złożony z twórców różnych narodowości zespół Teatru Lalek z Zwickau zrealizował projekt, w ramach którego klasyczne teksty niemieckiego kręgu kulturowego znajdują nową formę, dzięki zastosowaniu technologii Virtual Reality (VR). Widzowie zakładają specjalne okulary i przenoszą się w świat wykreowany przez lalkarzy. Trójka towarzyszy wyrusza w drogę, by odmienić swoje życie. Z nadzieją na lepszą przyszłość można przenosić góry. Przyjaźnie tworzą bliskie więzi, a wspólny cel pozwala przetrwać wiele trudności. Ale co, jeśli wewnątrz nas pojawia się coś innego? Ciągłe uczucie „chcę więcej” lub „nie otrzymuję wystarczająco” nie towarzyszy jedynie trzem poszukiwaczom.

  • PIERWSZE RAZY (wiek: 16+), 10.06, godz. 19.00, 120 minut, AST, ul. Braniborska 59, duża scenaAKADEMIA SZTUK TEATRALNYCH IM. ST. WYSPIAŃSKIEGO W KRAKOWIE FILIA WE WROCŁAWIU, Tekst: Maria Wojtyszko, reżyseria: Jakub Krofta

„Pierwsze razy” to opowieść o dojrzewaniu w latach 90’, o decydujących momentach, które jak soczewki skupiają w sobie losy bohaterów. Grupa licealistów przeżywa pierwsze miłości, pierwsze rozstania, pierwsze wtajemniczenia. Żyją chwilą, nie interesują się wielką historią, która niepostrzeżenie wpływa na ich poglądy, pozycję społeczną i przyszłość. 

  • TROJANKI (Wiek: 16+), 11.06, godz. 19.00, 110 minut, AST, ul. Braniborska 59, scena studioAKADEMIA SZTUK TEATRALNYCH IM. ST. WYSPIAŃSKIEGO W KRAKOWIE FILIA WE WROCŁAWIU, adaptacja, reżyseria, scenografia, kostiumy: Konrad Dworakowski

Spektakl na podstawie „Trojanek” Eurypidesa w tłumaczeniu Jerzego Łanowskiego i „Trojanek” Jeana Paula Sartre’a wg Eurypidesa w tłumaczeniu Jerzego Lisowskiego oraz „Heleny” Eurypidesa w tłumaczeniu Roberta Chodkowskiego.

Troja upadła. W niewoli Greków pozostały tylko kobiety. Opłakujące poległych obrońców miasta, mierzą się z pierwszym dniem po wojnie złorzecząc oprawcom, bogom i losowi. Ale wojna trwa, wojna jest wieczna. Nie ma w niej zwycięzców, nikogo nie czyni szczęśliwym. Głos oddany trojańskim kobietom jest jedynym aktem sprawiedliwości jaki możemy uczynić. Na gruzach zburzonego teatru słyszymy lament, który niechby był tylko teatrem.

Przegląd Nowego Teatru dla Dzieci – 33 warsztaty za darmo

Uwaga! Wszystkie warsztaty są ogólnodostępne i bezpłatne! I, jak podkreśla ich koordynatorka Katarzyna Krajewska z Wrocławskiego Teatru Lalek, w tym poprowadzą je pracownicy WTL-u z różnych działów. 

– Wszystkie zajęcia będą miały charakter wzmacniający, pozytywny, aby dodać sobie siły – podkreśla Katarzyna Krajewska. 

Szczególnie cenny będzie Lalkowy Support dla dzieci powyżej 3 lat – pacjentów Kliniki Transplantacji Szpiku, Onkologii i Hematologii Dziecięcej w USK, ale zaplanowano też ogólnie 6 warsztatów związanych z prezentowanymi spektaklami, a wiele z nich będzie okazją do przemyślenia zarówno radosnych, jak i poważnych tematów, które poruszają twórcy przedstawień. 

Zapisy na warsztaty ruszają w piątek 26 kwietnia. Zobaczcie listę warsztatów. 

Przegląd Nowego Teatru dla Dzieci – ceny biletów

Bilety na spektakle w Teatrze Lalek i na dworcu Wrocław Główny kosztują:

  • normalny - 43 zł
  • ulgowy - 40 zł
  • grupowy - 38 zł

Bilety na spektakle w Akademii Sztuk Teatralnych przy Braniborskiej 57 kosztują:

  • normalny - 30 zł
  • ulgowy - 20 zł
  • grupowy - 15 zł

Bilety trafią do sprzedaży w piątek 26 kwietnia. Możemy je kupić przez stronę 7. Przeglądu Nowego Teatru dla Dzieci.  

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl