wroclaw.pl strona główna Kulturalny Wrocław - najważniejsze informacje o kulturze Kultura - strona główna

Infolinia 71 777 7777

0°C Pogoda we Wrocławiu
wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Kultura
  3. Narodowe Forum Muzyki
  4. Narodowe Forum Muzyki poleca koncerty 11 i 12 listopada. Wystąpią gwiazdy
Na zdjęciu śpiewaczka Aleksandra Kurzak, która wystąpi jako solistka w „Stabat Mater” Szymanowskiego fot. NFM
Na zdjęciu śpiewaczka Aleksandra Kurzak, która wystąpi jako solistka w „Stabat Mater” Szymanowskiego

Narodowe Forum Muzyki poleca koncerty 11 i 12 listopada. W Święto Niepodległości NFM Filharmonią Wrocławską zadyryguje Jacek Kaspszyk, a solistką w „Stabat Mater” Szymanowskiego będzie światowej sławy sopranistka Aleksandra Kurzak, zaś 12 listopada Orkiestra Leopoldinum wykona III Symfonię Beethovena i Koncert waltorniowy Richarda Straussa z waltornistą Radkiem Baborákiem w roli solisty. Dyryguje Joseph Swensen.

Reklama

Koncert w Święto Niepodległości (11 listopada, g. 19.00) 

Maestro Jacek Kaspszyk należy do najwybitniejszych polskich dyrygentów naszych czasów, a każdy jego występ budzi wielkie zainteresowanie publiczności.

Podczas koncertu z okazji Dnia Niepodległości w Narodowym Forum Muzyki artysta poprowadzi NFM Filharmonię Wrocławską i Chór NFM w utworach Roxanny Panufnik, Krzysztofa Pendereckiego oraz Karola Szymanowskiego.

„Wierna podróż. Msza za Polskę” to monumentalna kompozycja napisana w latach 2017–2018, którą Roxanna Panufnik (kompozytorka brytyjska, córka Andrzeja Panufnika) uczciła stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości. Zamiarem autorki było napisanie dzieła, w którym mogłaby podkreślić więź łączącą ją z krajem pochodzenia.

W tym celu wykorzystała, oprócz tradycyjnego tekstu mszy, także dzieła polskich poetów, takich jak Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Bolesław Leśmian, Zbigniew Herbert czy Wisława Szymborska. W utworze pojawiają się także nawiązania do polskiej muzyki ludowej.

Kolejne dzieło w programie to „Chaconne” z „Polskiego Requiem” Krzysztofa Pendereckiego. Pełny tytuł tego pełnego emocji, elegijnego i kontemplacyjnego utworu brzmi „Chaconne per archi in memoria del Giovanni Paolo II”, co wyjawia genezę utworu powstałego w 2005 roku w reakcji na śmierć Jana Pawła II. Pisane na przestrzeni dwudziestu sześciu lat Polskie Requiem należy do najważniejszych i najbardziej rozbudowanych kompozycji Pendereckiego. 

Koncert zwieńczy wykonanie „Stabat Mater” Karola Szymanowskiego. Twórca przez wiele lat nosił się z zamiarem napisania dzieła, które roboczo nazywał Chłopskim Requiem, jednak zmienił zdanie, kiedy natknął się na polskie tłumaczenie łacińskiej sekwencji Stabat Mater w polskim przekładzie Józefa Jankowskiego.

Powstała kompozycja surowa, wyciszona, ascetyczna, pełna skupienia, a jednocześnie delikatności i czułości. Prostota melodii, rytmu i harmonii sprawiła, że tym mocniej odbiera się przekaz zawarty w słowach, traktujących o bólu matki po stracie dziecka.

Solistką w „Stabat Mater” będzie wrocławska sopranistka światowej sławy Aleksandra Kurzak.

Bilety kosztują od 20 do 65 zł.

Beethoven i jego symfonia „Eroica” (12 listopada, g. 18.00)

„Eroica” Ludwiga van Beethovena zapisała się na kartach historii jako bodajże najbardziej rewolucyjna spośród wszystkich symfonii pióra kompozytora. Zanim rozlegną się jej monumentalne dźwięki, przestrzeń Sali Głównej wypełnią brzmienia kompozycji Richarda Straussa – Sekstet z jego ostatniej opery Capriccio oraz II Koncert waltorniowy Es-dur w wykonaniu Radka Baboráka z towarzyszeniem NFM Orkiestry Leopoldinum.

Beethoven komponował III Symfonię Es-dur „Eroicę” latach 1803–1804. Artysta pragnął początkowo zadedykować dzieło wielkiemu Napoleonowi Bonapartemu, jednak gdy ten koronował się na cesarza Francji, kompozytor wpadł w furię i momentalnie porzucił tę ideę. Wykreślił wówczas dedykację z prawdziwym impetem, tak dużym, że wydrapał w partyturze dziurę, jak głosi jedna z anegdot. Ostatecznie dzieło zyskało włoski podtytuł, tłumaczony jako: Symfonia bohaterska, napisana ku uczczeniu pamięci wielkiego Człowieka. 

Ostatnia z oper Richarda Straussa, „Capriccio”, stawia nas przed problemem: co jest ważniejsze – poezja czy muzyka? Pytanie to rozbrzmiewa w centrum historii hrabiny Madeleine osiadłej w zamku pod Paryżem i rozdartej pomiędzy poetą Olivierem i kompozytorem Flamandem.

Melodyjny Sekstet, którego wysłuchamy w pierwszej części koncertu, w operze przedstawiony jest jako nowo skomponowane dzieło autorstwa Flamanda. Poprzedzi on II Koncert waltorniowy Es-dur powstały w ostatnich latach życia Straussa. Solistą będzie waltornista Radek Baborák.

Bilety kosztują od 15 do 55 zł.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl Wróć na portal wroclaw.pl