wroclaw.pl strona główna Kulturalny Wrocław – najświeższe wiadomości o kulturze Kultura - strona główna

Infolinia 71 777 7777

11°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 17:06

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Kultura
  3. Aktualności
  4. Rusza Maj z muzyką dawną. Zobaczcie program i artystów, którzy wystąpią
Kliknij, aby powiększyć
Wrocław Baroque Ensemble wykona podczas inauguracji Nieszpory Maryjne Monteverdiego fot. Łukasz Rajchert
Wrocław Baroque Ensemble wykona podczas inauguracji Nieszpory Maryjne Monteverdiego

Po pandemicznych perturbacjach, kiedy wiosenny festiwal trzeba było organizować jesienią, teraz Maj z muzyką dawną wraca w grafik majowych imprez wrocławskich. Tegoroczna 31. edycja startuje 22 maja we Wrocławiu, a od 21 maja na Dolnym Śląsku (koncerty zaplanowano m.in. w Kłodzku i Lądku Zdroju). W programie sporo arcydzieł i okazja, aby posłuchać koncertu w odrestaurowanej Auli Leopoldyńskiej.

Reklama

Maj z muzyką dawną już od 30 lat

Festiwal powołały do życia w 1992 roku studentki kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego – Agnieszka Goncerzewicz i Marta Ekert. Od początku poświęcony był muzyce dawnej i zawsze przyjazny cenowo studentom, którzy na większość festiwalowych wydarzeń mieli i nadal mają wstęp za darmo. – Przede wszystkim chcemy edukować i przybliżać muzykę dawną – średniowieczną, renesansowa i barokową – młodym ludziom, czyli uczniom i studentom, ale oczywiście także wszystkim melomanom w wieku średnim czy seniorom – podkreśla zawsze Robert Chmielarczyk, dyrektor organizacyjny festiwalu. – By to jak najbardziej ułatwić, wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalowe jest dla uczniów i studentów za okazaniem ważnej legitymacji bezpłatny – dodaje.

Biletowany jest tylko koncert 22 maja w Kolegiacie św. Krzyża. 

Renesansowe arcydzieło pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka

Wrocław Baroque Ensemble, formacja założona i od ponad dekady prowadzona przez Andrzeja Kosendiaka wyspecjalizowała się zwłaszcza w przybliżaniu publiczności twórczości polskich kompozytorów doby baroku. Tym razem, inaugurując Maj z muzyką dawną, zaprezentują 22 maja w Kolegiacie św. Krzyża i Bartłomieja o 19.00 jedno z największych arcydzieł w historii muzyki – Vespro della Beata Vergine (Nieszpory Maryjne) Claudia Monteverdiego, czyli cykl składający się ze wzajemnie ze sobą kontrastujących, naprzemiennie ułożonych utworów na chór, solistów i orkiestrę oraz intymnych solowych concerti z towarzyszeniem basso continuo.

Mamy tu pięć psalmów (Dixit Dominus, Laudate pueri, Laetatus sum, Nisi Dominus, Lauda Jerusalem), są concerti (Nigra sum – solowa aria (motet) tenorowa, Pulchra es – motet na dwa soprany, Duo seraphim – motet na trzy tenory, Audi caelum – motet na dwa tenory i sześciogłosowy chór) i utwór Sonata sopra Sancta Maria, hymn Ave maris stella oraz dwa Magnificaty na I i II Nieszpory.

Barokowe i klasyczne arie operowe w Auli Leopoldyńskiej

W środę 25 maja o godz. 19.00 w odrestaurowanej niedawno Auli Leopoldyńskiej Uniwersytetu Wrocławskiego na scenie stanie dwoje czeskich śpiewaków baryton Denis Behina i sopranistka Tereza Štěpánková, a towarzyszyć im będzie na fortepianie Kateřina Ochmanová. W programie wieczoru arie Georga Friedricha Händla (m.in. słynna „Ombra mai fu” z opery „Xerxes”), Wolfganga Amadeusza Mozarta (m.in. „Fin ch'han dal vino” z opery „Don Giovanni”), Verdiego („Caro nome” z „Rigoletta”)Dzień później, 26 maja o 18.00 w kościele Greko-Katolickim św. Wincentego wystąpi Adżarski Państwowy Zespół Wokalny „Batumi” z programem „Gruzińskie opowieści”, a znajdą się w nim najbardziej znane gruzińskie pieśni i tańce. Dyrektorem artystycznym trzynastoosobowego zespołu jest mistrz gruzińskiej pieśni – Temur Dolidze, a „Batumi” jest obecnie najlepszym w Gruzji wykonawcą tradycyjnych gruzińskich pieśni ludowych i nie tylko. 

W sobotę 28 maja o godz. 19.00 w Auli Zakładu Narodowego im. Ossolińskich stały gość festiwalu Maj z muzyką dawną – tropiciel dawnych obyczajów i rewelacyjny pieśniarz Jacek Kowalski oraz jego zespół Klub Świętego Ludwika. Tym razem z programem „Król i błazen” – wykonanie wyboru pieśni dwóch wybitnych truwerów XIII wieku, którzy reprezentują dwa nurty poezji francuskiej – niski i ludyczny oraz wysoki i wzniosły.

Historycy literatury bowiem przeciwstawiają sobie Tybalda – hrabiego Szampanii, króla Nawarry – i Colina Museta, podobnie jak przeciwstawiają twórczość Villona i Karola Orleańskiego czy Rabelais’go i Ronsarda. Obaj – Tybald i Colin – „odnowili lirykę francuską XIII stulecia”, tyle że jeden z nich opiewał przede wszystkim dworną miłość do damy idealnej, podczas gdy żywiołem drugiego były „kobiety, wino i śpiew”, o których zresztą śpiewał na dworach wielkich panów i ku ich uciesze w tej samej Szampanii, której władcą był Tybald.

Młoda gwardia muzyki dawnej

W poniedziałek 30 maja o 19.00 w Sali Wielkiej Ratusza koncert „Tajemniczy ogród” w wykonaniu Laureatów Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Dawnej Schola Cantorum w Kaliszu (zainaugurowany w 1978 roku pierwszy w Polsce festiwal adresowany do młodzieży szkolnej, forum wymiany doświadczeń w dziedzinie upowszechniania muzyki dawnej). Zespół „Lux Antiqua” przygotował niezwykle ambitny program z muzyką XV i XVI wieku, m.in. kompozycje Claudina de Sermisy, Johna Dunstable'a, Clementa Janequina i Hansa Brachrogge 

Finałowy wieczór 31 maja o 19.00 w sali Ratusza koncert „Z udręki po ekstazę – w mocy barokowego afektu”, a w programie arie Claudia Monteverdiego, Georga Friedricha Händla, ale też „Salve Regina” polskiego Mozarta – Marcina Józefa Żebrowskiego. 

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl