Maj z muzyką dawną już od 30 lat
Festiwal powołały do życia w 1992 roku studentki kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego – Agnieszka Goncerzewicz i Marta Ekert. Od początku poświęcony był muzyce dawnej i zawsze przyjazny cenowo studentom, którzy na większość festiwalowych wydarzeń mieli i nadal mają wstęp za darmo. – Przede wszystkim chcemy edukować i przybliżać muzykę dawną – średniowieczną, renesansowa i barokową – młodym ludziom, czyli uczniom i studentom, ale oczywiście także wszystkim melomanom w wieku średnim czy seniorom – podkreśla zawsze Robert Chmielarczyk, dyrektor organizacyjny festiwalu. – By to jak najbardziej ułatwić, wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalowe jest dla uczniów i studentów za okazaniem ważnej legitymacji bezpłatny – dodaje.
Biletowany jest tylko koncert 22 maja w Kolegiacie św. Krzyża.
Renesansowe arcydzieło pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka
Wrocław Baroque Ensemble, formacja założona i od ponad dekady prowadzona przez Andrzeja Kosendiaka wyspecjalizowała się zwłaszcza w przybliżaniu publiczności twórczości polskich kompozytorów doby baroku. Tym razem, inaugurując Maj z muzyką dawną, zaprezentują 22 maja w Kolegiacie św. Krzyża i Bartłomieja o 19.00 jedno z największych arcydzieł w historii muzyki – Vespro della Beata Vergine (Nieszpory Maryjne) Claudia Monteverdiego, czyli cykl składający się ze wzajemnie ze sobą kontrastujących, naprzemiennie ułożonych utworów na chór, solistów i orkiestrę oraz intymnych solowych concerti z towarzyszeniem basso continuo.
Mamy tu pięć psalmów (Dixit Dominus, Laudate pueri, Laetatus sum, Nisi Dominus, Lauda Jerusalem), są concerti (Nigra sum – solowa aria (motet) tenorowa, Pulchra es – motet na dwa soprany, Duo seraphim – motet na trzy tenory, Audi caelum – motet na dwa tenory i sześciogłosowy chór) i utwór Sonata sopra Sancta Maria, hymn Ave maris stella oraz dwa Magnificaty na I i II Nieszpory.
Barokowe i klasyczne arie operowe w Auli Leopoldyńskiej
W środę 25 maja o godz. 19.00 w odrestaurowanej niedawno Auli Leopoldyńskiej Uniwersytetu Wrocławskiego na scenie stanie dwoje czeskich śpiewaków baryton Denis Behina i sopranistka Tereza Štěpánková, a towarzyszyć im będzie na fortepianie Kateřina Ochmanová. W programie wieczoru arie Georga Friedricha Händla (m.in. słynna „Ombra mai fu” z opery „Xerxes”), Wolfganga Amadeusza Mozarta (m.in. „Fin ch'han dal vino” z opery „Don Giovanni”), Verdiego („Caro nome” z „Rigoletta”)Dzień później, 26 maja o 18.00 w kościele Greko-Katolickim św. Wincentego wystąpi Adżarski Państwowy Zespół Wokalny „Batumi” z programem „Gruzińskie opowieści”, a znajdą się w nim najbardziej znane gruzińskie pieśni i tańce. Dyrektorem artystycznym trzynastoosobowego zespołu jest mistrz gruzińskiej pieśni – Temur Dolidze, a „Batumi” jest obecnie najlepszym w Gruzji wykonawcą tradycyjnych gruzińskich pieśni ludowych i nie tylko.
W sobotę 28 maja o godz. 19.00 w Auli Zakładu Narodowego im. Ossolińskich stały gość festiwalu Maj z muzyką dawną – tropiciel dawnych obyczajów i rewelacyjny pieśniarz Jacek Kowalski oraz jego zespół Klub Świętego Ludwika. Tym razem z programem „Król i błazen” – wykonanie wyboru pieśni dwóch wybitnych truwerów XIII wieku, którzy reprezentują dwa nurty poezji francuskiej – niski i ludyczny oraz wysoki i wzniosły.
Historycy literatury bowiem przeciwstawiają sobie Tybalda – hrabiego Szampanii, króla Nawarry – i Colina Museta, podobnie jak przeciwstawiają twórczość Villona i Karola Orleańskiego czy Rabelais’go i Ronsarda. Obaj – Tybald i Colin – „odnowili lirykę francuską XIII stulecia”, tyle że jeden z nich opiewał przede wszystkim dworną miłość do damy idealnej, podczas gdy żywiołem drugiego były „kobiety, wino i śpiew”, o których zresztą śpiewał na dworach wielkich panów i ku ich uciesze w tej samej Szampanii, której władcą był Tybald.
Młoda gwardia muzyki dawnej
W poniedziałek 30 maja o 19.00 w Sali Wielkiej Ratusza koncert „Tajemniczy ogród” w wykonaniu Laureatów Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Dawnej Schola Cantorum w Kaliszu (zainaugurowany w 1978 roku pierwszy w Polsce festiwal adresowany do młodzieży szkolnej, forum wymiany doświadczeń w dziedzinie upowszechniania muzyki dawnej). Zespół „Lux Antiqua” przygotował niezwykle ambitny program z muzyką XV i XVI wieku, m.in. kompozycje Claudina de Sermisy, Johna Dunstable'a, Clementa Janequina i Hansa Brachrogge
Finałowy wieczór 31 maja o 19.00 w sali Ratusza koncert „Z udręki po ekstazę – w mocy barokowego afektu”, a w programie arie Claudia Monteverdiego, Georga Friedricha Händla, ale też „Salve Regina” polskiego Mozarta – Marcina Józefa Żebrowskiego.