- Drewniane synagogi były stałym elementem krajobrazu żydowskich sztetli – tłumaczyła Dagmara Mańka-Wizor, realizatorka projektu z Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie. – Niestety żadna nie przetrwała II wojny światowej. Synagoga w Gwoźdźcu nie wyróżniała się architekturą, ale zachwycała polichromią. Zachowało się mnóstwo zdjęć jej wnętrza i opisów, które pozwoliły nam na wierne odtworzenie sklepienia.
Wrocławska Synagoga Pod Białym Bocianem w 2012 roku na czas trwania warsztatów zmieniła się w wielką pracownię. Na posadzce, zabezpieczonej folią, stały stoły warsztatowe. Przy pierwszym mieszano barwniki i rozrabiano farby, przy kolejnych powstawały szkice polichromii na papierze, potem na fizelinie. Studenci robili też próbne malunki na sklejce, a na koniec na drewnianych deskach, z których zbudowano dach. W środku synagogi złożono zwieńczenie dachu w kształcie latarni. Najdłuższy bok oktagonalnego dachu mierzy ok. sześciu metrów, polichromie przedstawiają symbolicznymi przedstawieniami wywodzącymi się z tradycji żydowskiej, są tu kwiaty, biblijne zwierzęta i cytaty z Tory.
Projekt Gwoździec Re!konstrukcja” trwał kilka lat. Zaangażowani w niego byli studenci ze Stanów Zjednoczonych i Polski. Pod okiem specjalistów w profesjonalny sposób odtwarzali malowany dach XVII – wiecznej, nieistniejącej już synagogi z Gwoźdźca, miasteczka znajdującego się na Ukrainie. W warsztatach organizowanych w polskich miastach, związanych z historią i kulturą Żydów (m.in. w Gdańsku, Sejnach, Kazimierzu Dolnym i Szczebrzeszynie i Wrocławiu) wzięło udział 400 osób. Dach odtwarzali posługując się tradycyjnymi materiałami, metodami i narzędziami dawnych budowniczych i malarzy.
Warsztaty organizowało Muzeum Historii Żydów Polskich, Stowarzyszenie Żydowski Instytut Historyczny i Handhouse Studio z USA.