American Film Festival 2022 w kinie i online
To już tradycja. Filmy 13. edycji American Film Festival 2022 obejrzymy zarówno w Kinie Nowe Horyzonty (od 8 do 13 listopada), jak i online przez platformę Nowe Horyzonty VOD (od 8 do 20 listopada).
W tym roku na widzów czeka 88 produkcji (wśród nich 80 długich i 8 krótkich metraży). Aż 37 filmów będzie polskimi premierami, a 12 tytułów – europejskimi premierami. I jeszcze jedna wspaniała informacja – 40 tytułów wyreżyserowały kobiety. A ci, którzy przyjdą do Nowych Horyzontów obejrzą seanse, które potrwają łącznie 8205 minut!
– Bogactwo, różnorodność filmów, jakie zaprezentujemy odzwierciedla żywotność amerykańskiego kina niezależnego, obecnie obserwowana, i chciałabym bardzo, aby był to optymistyczny znak tego, że kino w ogóle wraca do normalności po okresie pandemii – mówi Urszula Śniegowska, dyrektorka American Film Festival.
American Film Festival 2022 – na początek „Do ostatniej kości”
Nowy film Luki Guadagniniego znanego z „Tamtych dni, tamtych nocy” i „Nienasyconych” to jeden z najgorętszych tytułów tego roku. – Włoch w wyjątkowy sposób łączy europejską wrażliwość z amerykańską energią – podkreśla Urszula Śniegowska. Reżyser odebrał za nowy film Srebrnego Lwa podczas tegorocznego Festiwalu w Wenecji. W rolach głównych zobaczymy Taylor Russell i Timothee Chalameta. To historia pierwszej miłość i mierzenia się z własną odmiennością, bo bohaterowie są...kanibalami.
American Film Festival 2022 – na koniec „Syn” o relacjach rodzinnych
Film Floriana Zellera z Laurą Dern, Hugh Jackmanem i Vanessą Kirby. – Można zaobserwować jeden z ważniejszych wątków, które w kinematografii współczesnej, ale i na American Film Festival są szczególnie obecne – dorastania, ojcostwa i psychologii relacji rodzinnych – zwraca uwagę Urszula Śniegowska.
Młodego syna uwikłanego w rodzinne problemy gra debiutant Zen McGrath. „Syn” jest swoistego rodzaju prequelem poprzedniego filmu Zellera, czyli „Ojca”, a w jednej z głównych ról pojawia się również sir Anthony Hopkins.
American Film Festival 2022 – powraca Darren Aronofsky
Nowy film Darrena Aronofsky'ego, jednego z najwybitniejszych obecnie amerykańskich reżyserów (twórcy m.in. filmów „Requiem dla snu”, „Zapaśnik”, „Czarny łabędź”) był sensacją festiwalu w Wenecji. W „Wielorybie” rolę życia gra Brendan Fraser, niegdyś hollywoodzki gwiazdor znany z „Mumii”, potem coraz rzadziej obsadzany. Aronofsky daje mu kolejną szansę (jak niegdyś Mickey'owi Rourke w „Zapaśniku”), by wyjść z aktorskiego zapomnienia.
W filmie „Wieloryb” Fraser gra Charliego, chorobliwie otyłego nauczyciela kreatywnego pisania, który ze studentami woli prowadzić zajęcia online (i udaje, że jego kamera jest zepsuta, aby nie zobaczyli, jak wygląda). Charlie ma problemy z sercem, oddychaniem i wykonywaniem innych najprostszych czynności, nie jest w stanie zrobić nawet kroku, ogrom jego ciała przeraża.
Charlie ma przyjaciółkę – pielęgniarkę Liz (Hong Chau), a w jego życiu wkrótce pojawi się jeszcze opuszczona przed laty córka Ellie (Sadie Sink). To sprawi, że bohater obudzi się do innego życia. Jej niespodziewana wizyta zaburzy zastany porządek rzeczy i sprawi, że Charlie zacznie inaczej patrzeć na swój stan i swoją przyszłość.
American Film Festival 2022 – jakie hity obejrzymy
„Armageddon Time”, reż. James Gray
Znamy reżysera z filmów „Ad Astra” i „Królowie nocy”. Jego nowy film miał premierę na festiwalu w Cannes, na wrocławskim American Film Festival zobaczymy go po raz pierwszy w Polsce. W „Armageddon Time” James Gray opowiada o swoim dzieciństwie w nowojorskiej dzielnicy Queens z lat 80.
Głównym bohaterem jest Paul Graff, który pod okiem dziadka intelektualisty (Anthony Hopkins) przeżywa pierwsze artystyczne fascynacje, doświadcza pierwszych rozczarowań i dostaje pierwsze lekcje społecznej hipokryzji.
„Jednym głosem”, reż. Maria Schrader
Znakomita opowieść o dążeniu do prawdy na przekór piętrzącym się przeciwnościom losu i hołd złożony dziennikarstwu śledczemu, które wciąż ma w sobie siłę, aby zmieniać świat. Ekranizacją bestsellerowej książki „She Said” o śledztwie dziennikarek i dziennikarzy „The New York Timesa”, dotyczącym przestępstw seksualnych Harveya Weinsteina.
W rolach głównych zobaczymy nominowaną do Oscara Carey Mulligan oraz Zoe Kazan.
„Aftersun”, reż. Charlotte Wells
Jedno z największych olśnień tegorocznych festiwali, od Cannes aż do Toronto (i 100% pozytywnych recenzji na profesjonalnym portalu Rotten Tomatoes), czuła, zabawna i chwytająca za serce opowieść o tym momencie w życiu, kiedy zaczynamy intensywniej chłonąć i rozumieć otaczający nas świat.
W rolach głównych nastoletnia Frankie Corio i Paul Mescal, którego kochamy z serialu „Normalni ludzie” na podstawie powieści Sally Rooney.
American Film Festival 2022 – retrospektywa Roberta Altmana
Przegląd najbardziej reprezentatywnych dla Altmana filmów podzielono na dwie części, z których pierwsza zaprezentowana zostanie w tym roku, a druga w przyszłym.
Podczas tegorocznej edycji obejrzymy filmy zaprezentujemy filmy, w których Altman obserwuje i komentuje Amerykę, ukazując co stoi za fasadą amerykańskiego snu, stąd 11 tytułów,a wśród nich m.in. legendarne obrazy M.A.S.H. (1970) i Nashville (1972) oraz Gracz (The Player,już z 1992 roku). Kuratorem retrospektywy jest prof. Rafał Syska.
O Robercie Altmanie opowie mistrzyni kina, stała współpracowniczka i scenarzystka jegofilmów – Joan Tewkesbury, która 11 listopada, po seansie „Dawnych kochanków”, wygłosi masterclass online (prezentowany na żywo na kinowym ekranie).
American Film Festival 2022 – karnety, bilety
Od 27 października możemy zobaczyć dokładny program 13. American Film Festivalu, a od 28 października od 12.00 rozpocznie się sprzedaż biletów oraz dostępów do filmów online (ale wyłącznie przez stronę internetową).
Z kolei od wtorku 8 listopada bilety kupimy stacjonarnie, w Kinie Nowe Horyzonty.