wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

6°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 09:02

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Rowerzyści
  4. Plan działań rowerowych do 2030 roku. Znamy kierunki rozwoju infrastruktury rowerowej we Wrocławiu
Kliknij, aby powiększyć
Plan działań rowerowych do 2030 roku zakłada m.in. powstanie około 100 km nowych tras rowerowych fot. Grzegorz Rajter
Plan działań rowerowych do 2030 roku zakłada m.in. powstanie około 100 km nowych tras rowerowych

Wrocław, by zwiększyć udział ruchu rowerowego w mieście, stworzył dokument: Plan działań rowerowych do 2030 roku. Zebrane są w nim inwestycje oraz działania promocyjne, które będą realizowane przez najbliższe lata.

Reklama

Około 100 km nowych tras rowerowych, modernizacja 25 km istniejących i 26 km dodatkowej infrastruktury rowerowej, która ma powstać przy okazji już realizowanych bądź zaplanowanych dużych inwestycji komunikacyjnych – to założenia, jakie znajdują się w Planie działań rowerowych do 2030 roku.

Plan jest efektem analizy i konsultacji

Podczas prac nad dokumentem przeprowadzone zostały analizy przestrzenne dla poszczególnych tras głównych, np. ile ludzi mieszka w sąsiedztwie danej trasy, jak łączy się ona z centrum i z węzłami przesiadkowymi.

Plan bazuje na dokumencie Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego z 2018 r. (Kierunki zagospodarowania przestrzennego – polityka zrównoważonej mobilności), ustaleniach z Panelu Obywatelskiego oraz przeprowadzonych latem ubiegłego roku konsultacjach społecznych.

Najważniejsze, że Plan działań rowerowych powstawał razem z mieszkańcami. To jest marzenie mieszkańców na temat tego, w jakim kierunku ma się rozwijać nie tylko infrastruktura rowerowa w mieście, ale również działania związane z ruchem rowerowym, z tym sposobem przemieszczania się. Przejechaliśmy z mieszkańcami różne części miasta, rozmawialiśmy o trudnych miejscach i o tym, jakie są ich oczekiwania - co jest potrzebne, a co mniej, i w jakiej kolejności realizować poszczególne trasy.
Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności UM Wrocławia

W dokumencie wskazano 15 celów, wśród których znalazły się m.in.: utworzenie krzyża tras rowerowych, w szczególności w centrum, łączących północ z południem i wschód z zachodem, realizację lub modernizację czterech tras głównych lub alternatywnych, likwidację nieciągłości tras rowerowych, modernizację minimum 25 km istniejących tras oraz budowę 6 połączeń z gminami ościennymi.

Wyjście naprzeciw oczekiwań mieszkańców

Mieszkańcy mieli możliwość nanoszenia swoich pomysłów i ważnych dla nich połączeń na interaktywnej mapie. Toteż pokazało swego rodzaju „wiązki", bo okazało się, że są takie miejsca, w których liczba głosów była olbrzymia. To absolutnie natychmiast stawało się priorytetem i wysuwało na pierwszy plan.
Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności UM Wrocławia

Priorytety działań inwestycyjnych

Łącznie do urzędu wpłynęło ponad 2500 komentarzy, wniosków i sugestii związanych z wieloma obszarami polityki rowerowej.

Konsultacje społeczne potwierdziły, że zapotrzebowanie na dalszy rozwój infrastruktury rowerowej jest bardzo duże. Ważna jest m.in. spójność tras, bezpośredni przebieg, wygoda, profesjonalizm wykonania czy bezpieczeństwo.

Budowa tras, parkingów i stojaków

Plan wyznacza priorytety w czterech obszarach. Pierwszy z nich dotyczy budowy lub modernizacji tras rowerowych. 

Mowa zarówno o głównych trasach, które zaabsorbują większą liczbę mieszkańców, którzy będą mieli do nich dostęp - w dużym komforcie, standardzie, bezpieczne i szybkie. To też na pewno podłączanie wrocławskich osiedli do sieci tras. Wiele osiedli jest dzisiaj jeszcze troszeczkę odciętych, więc potrzebne są krótkie łączniki, aby mogli wszędzie dojechać. Bardzo duży akcent kładziemy na to, aby trasy umożliwiały przejazd przez centrum miasta. Myślę, że obecnie mniej istotna jest liczba kilometrów, a ważniejsze jest to, gdzie trasa powstaje, czego dotyczy i co z czym łączy.
Daniel Chojnacki, wrocławski Oficer Rowerowy

Kolejny obszar jest poświęcony parkingom rowerowym. Plan zakłada, że do 2030 roku we Wrocławiu będzie funkcjonować 20 tys. miejsc postojowych dla rowerów, w tym Bike&Ride oraz zapewniona będzie możliwość parkowania roweru przy wszystkich instytucjach, placówkach oświatowych i firmach wnioskujących o stojak.

Promocja, edukacja i informacja

Dotychczasowe działania prowadzone we Wrocławiu w zakresie edukacji i promocji ruchu rowerowego to m.in. Rowerowa Szkoła Mobilności Aktywnej, Rowerowy Maj czy kampania W kółko kręcę.

Jedną z rzeczy, na które w konsultacjach zwracali uwagę wrocławianie, były tzw. działania miękkie. Czyli takie, które mają zachęcić mieszkańców do tego, aby przesiadali się na rower. Pokazać im, że to fajna i wygodna alternatywa oraz sprawić, żeby poruszali się tym rowerem bezpiecznie i sprawnie.
Urszula Jagielnicka, Biuro Zrównoważonej Mobilności UM Wrocławia

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl