Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Około 100 km nowych tras rowerowych, modernizacja 25 km istniejących i 26 km dodatkowej infrastruktury rowerowej, która ma powstać przy okazji już realizowanych bądź zaplanowanych dużych inwestycji komunikacyjnych – to założenia, jakie znajdują się w Planie działań rowerowych do 2030 roku.
Plan jest efektem analizy i konsultacji
Podczas prac nad dokumentem przeprowadzone zostały analizy przestrzenne dla poszczególnych tras głównych, np. ile ludzi mieszka w sąsiedztwie danej trasy, jak łączy się ona z centrum i z węzłami przesiadkowymi.
Plan bazuje na dokumencie Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego z 2018 r. (Kierunki zagospodarowania przestrzennego – polityka zrównoważonej mobilności), ustaleniach z Panelu Obywatelskiego oraz przeprowadzonych latem ubiegłego roku konsultacjach społecznych.
W dokumencie wskazano 15 celów, wśród których znalazły się m.in.: utworzenie krzyża tras rowerowych, w szczególności w centrum, łączących północ z południem i wschód z zachodem, realizację lub modernizację czterech tras głównych lub alternatywnych, likwidację nieciągłości tras rowerowych, modernizację minimum 25 km istniejących tras oraz budowę 6 połączeń z gminami ościennymi.
Wyjście naprzeciw oczekiwań mieszkańców
Łącznie do urzędu wpłynęło ponad 2500 komentarzy, wniosków i sugestii związanych z wieloma obszarami polityki rowerowej.
Konsultacje społeczne potwierdziły, że zapotrzebowanie na dalszy rozwój infrastruktury rowerowej jest bardzo duże. Ważna jest m.in. spójność tras, bezpośredni przebieg, wygoda, profesjonalizm wykonania czy bezpieczeństwo.
Budowa tras, parkingów i stojaków
Plan wyznacza priorytety w czterech obszarach. Pierwszy z nich dotyczy budowy lub modernizacji tras rowerowych.
Kolejny obszar jest poświęcony parkingom rowerowym. Plan zakłada, że do 2030 roku we Wrocławiu będzie funkcjonować 20 tys. miejsc postojowych dla rowerów, w tym Bike&Ride oraz zapewniona będzie możliwość parkowania roweru przy wszystkich instytucjach, placówkach oświatowych i firmach wnioskujących o stojak.
Promocja, edukacja i informacja
Dotychczasowe działania prowadzone we Wrocławiu w zakresie edukacji i promocji ruchu rowerowego to m.in. Rowerowa Szkoła Mobilności Aktywnej, Rowerowy Maj czy kampania W kółko kręcę.