Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Reklama
Wrocławski Rower Miejski funkcjonuje we Wrocławiu od ponad 10 lat. Projekt na różnych etapach swojego funkcjonowania charakteryzował się różnym zasięgiem, liczba rowerów i stacji. Projekt ewoluował od 140 rowerów w 2011 roku do ponad 2000 w roku 2019.
Obszar Trasy rowerowe powinien być realizowany na różnych polach. Istotne jest zapewnienie wysokiej jakości tras głównych (lub alternatywnych), spięcia tras w centrum miasta, podłączenie osiedli do sieci tras, uzupełnienie luk w istniejącej sieci, poprawa standardu czy połączenia z gminami ościennymi. Z tego powodu w planie znajdą się inwestycje w każdym z tych obszarów.
Dotychczasowe doświadczenia w zakresie organizacji parkingów rowerowych - montaż stojaków, budowa systemu Bike and Ride, parkingów rowerowych przy miejscach zamieszkania oraz wnioski mieszkańców pozwoliły wskazać kierunki rozwoju systemu parkowania rowerów we Wrocławiu.
Dotychczasowe działania prowadzone we Wrocławiu w zakresie edukacji i promocji ruchu rowerowego to m.in. Rowerowa Szkoła Mobilności Aktywnej, Rowerowy Maj, Szkolna ulica, Aktywna Mobilność – działania edukacyjne. Plan zakłada rozwój istniejących programów oraz propozycje nowych działań skierowanych do szerszego grona odbiorców.
Potrzeba stworzenia planu wynika przede wszystkim z konieczności priorytetyzacji poszczególnych inwestycji oraz usystematyzowania innych działań na rzecz ruchu rowerowego. Plan wskazuje zatem najważniejsze potrzeby rowerowe Wrocławia na najbliższe lata. Ich realizacja będzie wymagała olbrzymiego zaangażowania zarówno samego urzędu miejskiego Wrocławia, spółek miejskich ale również instytucji zewnętrznych. Wiele z tych potrzeb, szczególnie w kontekście infrastruktury, wymaga terenów, uzgodnień, które publikacji planu nie są jeszcze pozyskane. Stąd może okazać się, że realizacja części nie będzie po prostu możliwa. Dodatkowe, inne nieznane obecnie sytuacje mogą wyniknąć w trakcie i mogą wymagać różnych interwencji nieopisanych w planie. Otwartość na sytuacje niemożliwe do przewidzenia w momencie pisania poniższego dokumentu jest zatem wpisana w jego charakter.
W ramach przygotowywania materiałów do Planu działań rowerowych przeprowadzone zostały analizy dla następujących elementów:
CELE |
Obecnie |
2030 |
|
01 |
Procent mieszkańców z 3 minutowym zasięgiem do trasy głównej |
|
|
02 |
Modelowa trasa rowerowa (wymagania CROW) |
|
|
03 |
Główne trasy rowerowe |
|
|
04 |
Trasy rowerowe w centrum |
|
|
05 |
Połączenia sieci tras |
|
|
06 |
Połączenia osiedli z siecią tras rowerowych |
|
|
07 |
Modernizacja istniejących tras rowerowych |
|
|
08 |
Połączenie z innymi gminami |
|
|
09 |
Stojak rowerowy |
|
|
10 |
Zamykane wiaty rowerowe |
|
|
11 |
Reforma kursu na kartę rowerową |
|
|
12 |
Rowerowy Maj |
|
|
13 |
Kampanie zachęcające do jazdy rowerem inne grupy |
|
|
14 |
Czytelna sieć tras rowerowych |
|
|
15 |
|
|
Reklama