Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
W otoczeniu szkoły obowiązują znaki "zakaz wjazdu" w godzinach 7:30-8:00, a dodatkowo stawiane są bariery, które wyznaczają odcinek ulicy dostępny tylko do poruszania się pieszo, rowerem bądź hulajnogą. Wraz z pierwszym dzwonkiem, bariery są usuwane. Nad zmienioną organizacją ruchu czuwa Straż Miejska.
Testy Szkolnych Ulic trwają od trzech lat
Wzmożony ruch samochodów przed szkołami jest zagrożeniem dla dzieci. Wrocław od 2020 roku prowadzi program wprowadzania i testowania Szkolnych Ulic przy wybranych placówkach. Przez cały rok taka organizacja ruchu funkcjonuje przy Szkole Podstawowej nr 32 na ul. Gałczyńskiego. Po rozmowach i naradach ze społecznością szkolną, rodzicami i radą osiedla wprowadzono Szkolną Ulicę przy Szkole Podstawowej nr 84.
Za dużo samochodów na Górnickiego
Przed pierwszym dzwonkiem na Górnickiego pojawiało się dużo samochodów. Kierowcy niektórych zatrzymywali się na chwilę, aby dzieci mogły wysiąść. Inni parkowali, aby odprowadzić dzieci do szkoły. Gdy nie było miejsca, wjeżdżali na chodnik, parkując w drugim rzędzie, wzdłuż aut już zaparkowanych przy krawężniku.
Dodatkowo Górnickiego pełni rolę łącznika między Nowowiejską a Sienkiewicza, głównymi, tranzytowymi ulicami. Przed godziną 8 ruch tu był duży, ale też - ze względu właśnie na duże natężenie - samochody nie jeździły szybko.
Szkolna Ulica potrzebna? Nie wszystkim
Szkolna Ulica na Górnickiego była pilotażowo wdrożona w 2021 r. Rodzicom pomysł się spodobał, co potwierdziły ankiety. Jak dodaje Szmigiel-Franz, rok później, na szkolnej naradzie, zostały doprecyzowane warunki zamknięcia ruchu na pół godziny przed pierwszą lekcją. Z Zarządem Dróg i Utrzymania Miasta oraz Strażą Miejską od 16 października Szkolna Ulica została dziś wdrożona. Nadal będą prowadzone analizy ruchu i, w razie potrzeby, modyfikowane założenia projektu.
- Każda inicjatywa, która zwiększa bezpieczeństwo dzieci, jest ważna, potrzebna i warto takie rzeczy robić. Ma to również walor edukacyjny dla uczniów - uważa Anita, mama dziecka z SP 84.
Wśród rodziców nie ma jednak jednomyślności. Nawet wśród tych, którzy wraz z dziećmi docierają do szkoły rowerami.
Szkolnych Ulic będzie więcej?
Projekt prowadzony przez Biuro Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia jest elementem miejskiego programu "Bezpieczna droga do szkoły" realizowanego we współpracy z Zarządem Dróg i Utrzymania Miasta oraz Strażą Miejską.