wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

16°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 22:30

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Pół godziny bez samochodów. Ulica Górnickiego przy szkole zamykana przed pierwszym dzwonkiem
Kliknij, aby powiększyć
Odgrodzona ulica Górnickiego i pilnująca porządku Straż Miejska.  Fot. Tomasz Hołod
Odgrodzona ulica Górnickiego i pilnująca porządku Straż Miejska.

Dziś - 16 października - po raz pierwszy zamknięto ulicę Górnickiego przy szkole nr 84 dla samochodów. I tak już będzie codziennie od poniedziałku do piątku. Między 7:30 a 8:00, przed pierwszym dzwonkiem, Straż Miejska zagradza wjazd od strony Sienkiewicza oraz Chemicznej. Dzięki temu ma być bezpieczniej dla dzieci, które zmierzają do szkoły pieszo, rowerami czy hulajnogami.

Reklama

W otoczeniu szkoły obowiązują znaki "zakaz wjazdu" w godzinach 7:30-8:00, a dodatkowo stawiane są bariery, które wyznaczają odcinek ulicy dostępny tylko do poruszania się pieszo, rowerem bądź hulajnogą. Wraz z pierwszym dzwonkiem, bariery są usuwane. Nad zmienioną organizacją ruchu czuwa Straż Miejska.

Testy Szkolnych Ulic trwają od trzech lat

Codziennie tutaj jest bardzo duży ruch samochodowy. Rodzice podwożą dzieci, ale też wielu kierowców dojeżdża do głównej drogi, do Sienkiewicza. Wyłączenie tej części Górnickiego to dla mnie super sprawa! 
Kamil, tata dziecka z SP 84

Wzmożony ruch samochodów przed szkołami jest zagrożeniem dla dzieci. Wrocław od 2020 roku prowadzi program wprowadzania i testowania Szkolnych Ulic przy wybranych placówkach. Przez cały rok taka organizacja ruchu funkcjonuje przy Szkole Podstawowej nr 32 na ul. Gałczyńskiego. Po rozmowach i naradach ze społecznością szkolną, rodzicami i radą osiedla wprowadzono Szkolną Ulicę przy Szkole Podstawowej nr 84.

Jeździmy z dziećmi na rowerach, a zawsze jest bezpieczniej, gdy zamkną ulicę. Fajnie, gdyby więcej tego było, jest więcej niebezpiecznych miejsc dla rowerzystów. Tu jest bardzo duży ruch, bo jest duża szkoła. Wcześniej trzeba było się bardzo pilnować. 
Rafał, tata dzieci z SP 84

Za dużo samochodów na Górnickiego 

Przed pierwszym dzwonkiem na Górnickiego pojawiało się dużo samochodów. Kierowcy niektórych zatrzymywali się na chwilę, aby dzieci mogły wysiąść. Inni parkowali, aby odprowadzić dzieci do szkoły. Gdy nie było miejsca, wjeżdżali na chodnik, parkując w drugim rzędzie, wzdłuż aut już zaparkowanych przy krawężniku. 

Dodatkowo Górnickiego pełni rolę łącznika między Nowowiejską a Sienkiewicza, głównymi, tranzytowymi ulicami. Przed godziną 8 ruch tu był duży, ale też - ze względu właśnie na duże natężenie - samochody nie jeździły szybko. 

Szkolna Ulica to rozwiązanie znane na całym świecie. Wprowadzane jest również w Polsce. My też już je testowaliśmy, omawialiśmy z rodzicami, ze szkołą. Nadszedł czas, aby wprowadzić na stałe tu, przy szkole na ul. Górnickiego, gdzie znaczna część dzieci dociera na lekcje pieszo, rowerem czy na hulajnodze. Jest także bardzo aktywna w Rowerowym Maju. Chcemy stworzyć warunki, które zachęcą jeszcze większą liczbę dzieci do aktywnego docierania do szkoły.
Anna Szmigiel-Franz, wrocławska oficerka piesza

Szkolna Ulica potrzebna? Nie wszystkim 

Szkolna Ulica na Górnickiego była pilotażowo wdrożona w 2021 r. Rodzicom pomysł się spodobał, co potwierdziły ankiety. Jak dodaje Szmigiel-Franz, rok później, na szkolnej naradzie, zostały doprecyzowane warunki zamknięcia ruchu na pół godziny przed pierwszą lekcją. Z Zarządem Dróg i Utrzymania Miasta oraz Strażą Miejską od 16 października Szkolna Ulica została dziś wdrożona. Nadal będą prowadzone analizy ruchu i, w razie potrzeby, modyfikowane założenia projektu.

Zależy nam na tym, aby dzieci idąc do szkoły mogły się czuć bezpiecznie, swobodnie, ponieważ ruch jest tutaj intensywny. Przyglądamy się, jak to funkcjonuje. Po miesiącu będzie czas na ewaluację i decyzję, co dalej.
Rafał Just, dyrektor SP 84

- Każda inicjatywa, która zwiększa bezpieczeństwo dzieci, jest ważna, potrzebna i warto takie rzeczy robić. Ma to również walor edukacyjny dla uczniów - uważa Anita, mama dziecka z SP 84.

Wśród rodziców nie ma jednak jednomyślności. Nawet wśród tych, którzy wraz z dziećmi docierają do szkoły rowerami. 

Zamknięcie ulicy na nic nie wpływa. Mamy tu szeroki chodnik. Od innych rodziców, którzy przywożą dzieci samochodami, słyszałam, że mają problemy i trochę dalej na ulicach jest Armagedon. Jest bardziej niebezpiecznie niż przy przejezdnej Górnickiego. Tak mówią, ale ja nie korzystam z samochodu, jestem rowerzystką, przy szkole wjeżdżam sobie na chodnik i czuję się bezpiecznie.
Agata, mama dziecka z SP 84

Szkolnych Ulic będzie więcej?

W najbliższym czasie planowane są kolejne szkolne narady dotyczące wprowadzenia ograniczeń w ruchu samochodów przy kolejnych dwóch placówkach. Jako Biuro Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia zachęcamy rodziców i społeczności szkolne do zgłaszania szkół, jeśli widzą potrzebę i możliwości wprowadzenia szkolnych ulic. Pomagamy przeprowadzić cały proces, ale ważne by to rodzice lub dzieciaki wyszły z inicjatywą.
Monika Kozłowska Święconek, szefowa Biura Zrównoważonej Mobilności

Projekt prowadzony przez Biuro Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia jest elementem miejskiego programu "Bezpieczna droga do szkoły" realizowanego we współpracy z Zarządem Dróg i Utrzymania Miasta oraz Strażą Miejską.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl