wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

21°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 12:05

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Rowerzyści
  4. To będzie wielka rowerowa inwestycja. Z Gądowa do centrum pojedziemy wśród zieleni
Kliknij, aby powiększyć
Zieloną rowerową osią zachodnią podróż będzie przyjemniejsza niż zatłoczoną ulicą Legnicką. Na zdjęciu kobieta, w tle zieleń  - zdjęcie ilustracyjne. Fot. pixabay
Zieloną rowerową osią zachodnią podróż będzie przyjemniejsza niż zatłoczoną ulicą Legnicką. Na zdjęciu kobieta, w tle zieleń - zdjęcie ilustracyjne.

To będzie większa zmiana od tej, jaka dokonała się na południu dzięki autostradzie rowerowej na Grabiszyńskiej i trasie na Karkonoskiej. Droga prowadząca z zachodu do centrum miasta będzie nie tylko dłuższa, ale też projektowana w nowym standardzie i według holenderskich wzorców. Nic nie tracąc z przepustowości i dostępności będzie prowadziła wśród zieleni wprowadzając rowerzystów w samo centrum miasta.

Reklama

W jej zasięgu będzie aż 165 tysięcy wrocławian. Jeśli będą chcieli, to rowerem pojadą z dala od dużego ruchu aut, wśród zieleni, z małą liczbą zatrzymań i skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. To alternatywna dla ulicy Legnickiej trasa od stadionu miejskiego przez ul. Bystrzycką, Dąbrówki, Zachodnią, Sikorskiego aż do Cieszyńskiego i centrum miasta. Wrocławskie Inwestycje właśnie rozpisały przetarg na zaprojektowanie fragmentów tej trasy.

Rozpocznie się przy ul. Metalowców, skąd prowadzić będzie przez park Idzikowskiego, następnie wjedziemy w ulicę Bystrzycką, którą dojedziemy do ul. Dąbrówki. Dalej przez Dworzec Mikołajów, wzdłuż Stacyjnej do planowanego przejazdu rowerowego po zachodniej stronie skrzyżowania Legnickiej z Zachodnią. Dalej Zachodnią z wyniesionymi przystankami wiedeńskimi i Sikorskiego aż do Cieszyńskiego i Grodzkiej, gdzie na wysokości Krzesła Kantora wykonany zostanie przejazd rowerowy i przejście dla pieszych.
Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Mapa z przebiegiem całej rowerowej osi zachodniej. UMW
Mapa z przebiegiem całej rowerowej osi zachodniej.

Cała trasa będzie miała ponad 6 km długości i składać się będą na nią odcinki

  • Bystrzycka - Dąbrówki (od ul. Metalowców do ul. Legnickiej - 3,9 km)
  • Skrzyżowanie Legnicka - Zachodnia wraz z przejściem i przejazdem (0,2 km)
  • Odcinek Zachodnia - Sikorskiego (od ul. Legnickiej do Fosy Miejskiej - 1,9 km)
  • Kładka przez Fosę Miejską wraz z korektą istniejącej infrastruktury dla rowerów przy Fosie
  • Odcinek Cieszyńskiego - Nowy Świat (0,1 km)

Warto zestawić nowo projektowaną trasę z Grabiszyńską i Karkonoską. Tu trasa będzie miała 6 km, a ta poprowadzona przez Grabiszyńską ma 4,5 km, a wzdłuż Karkonoskiej 5,3 km. Zbudowanie trasy wzdłuż Grabiszyńskiej sprawiło, że ruch rowerowy na tej drodze w ciągu pięciu lat wzrósł o 548 procent! Cztery lata temu jeździły po Grabiszyńskiej 44 jednoślady na godzinę, a w 2022 roku już 285. Na zielonej rowerowej osi zachodniej zmiana będzie jeszcze bardziej spektakularna, bo z drogi potencjalnie może korzystać 165 tys. osób.
Monika Kozłowska Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności

Wrocławskie Inwestycje ogłosiły przetarg na projektowanie pierwszych trzech odcinków tej trasy. Projektanci od momentu podpisania umowy będą mieli 12 miesięcy na realizację dokumentacji i uzyskanie wszystkich niezbędnych pozwoleń. Projektowana w pierwszym etapie trasa ma około 2,5 km.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Mapa przedstawia odcinki, na których projekt Wrocławskie Inwestycje ogłosiły przetarg. To fragmenty, które będą współtworzyć zieloną rowerową osi zachodnią.
Mapa przedstawia odcinki, na których projekt Wrocławskie Inwestycje ogłosiły przetarg. To fragmenty, które będą współtworzyć zieloną rowerową osi zachodnią.

Przy rozmowach o tej trasie ustalaliśmy, że priorytetem ma być - poza szybkością przejazdu - także wykorzystanie terenów zielonych. Rowerzyści mają jechać szybko, a tam gdzie to możliwe, z dala od dużego ruchu aut, wśród zieleni, z małą liczbą zatrzymań i skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. To będzie alternatywna trasa dla ulicy Legnickiej. Podczas rozmów z wrocławianami często od nich słyszę, i zostało to potwierdzone w konsultacjach społecznych przy tworzeniu planu działań rowerowych do 2030 roku, że należy tworzyć alternatywne korytarze rowerowe niezależne od istniejącej sieci drogowej. Stąd pomysł na tę trasę.
prezydent Wrocławia Jacek Sutryk

Dlaczego potrzebna jest alternatywa dla Legnickiej?

Trasa rowerowa wzdłuż ulicy Legnickiej łącząca zachód Wrocławia z centrum poprzecinana jest wieloma skrzyżowaniami z sygnalizacją świetlną, co w połączeniu z intensywnym ruchem samochodowym na tej ulicy sprawia, że jadąc rowerem dużo czasu tracimy na oczekiwaniu na zielone światło.

Do tego brak zieleni, hałas i niski standard techniczny niektórych odcinków trasy wymagający wielobranżowej przebudowy sprawia, że alternatywna trasa przez Bystrzycką, Zachodnią i Sikorskiego ma dużą przewagę: mała liczba skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, mała liczba samochodów, dużo zieleni i co bardzo ważne dostępność - 10-minutową dostępność do trasy Bystrzycka-Zachodnia-Sikorskiego mamy dla 165 tysięcy mieszkańców. Dla porównania, 10 minutowy dostęp do trasy wzdłuż Legnickiej ma 136 tysięcy mieszkańców.
Monika Kozłowska Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Grafika przedstawia parametry CROW, według których buduje się arterie rowerowe w Holandii.
Grafika przedstawia parametry CROW, według których buduje się arterie rowerowe w Holandii.

Trasa alternatywna może więc oddziaływać na dużą liczbę mieszkańców, być tańsza w realizacji przy jednoczesnym zachowaniu parametrów CROW, według których buduje się arterie rowerowe w Holandii.

Szczegóły przebiegu Zielonej Rowerowej Osi Zachodniej

Od Metalowców do Ostatniego Grosza

Najdłuższa droga dla rowerów w ramach tego zadania ma powstać od ulicy Metalowców do ul. Na Ostatnim Groszu. Cały odcinek od ul. Metalowców do ul. Na Ostatnim Groszu to długość około 2 km, gdzie droga dla rowerów i droga dla pieszych przebiega wzdłuż ul. Metalowców od ul. Stargardzkiej do ul. Idzikowskiego w obszarze planowanego parku (teren zadrzewiony), wzdłuż Bystrzyckiej od Idzikowskiego do Balonowej w terenie zielonym, wzdłuż Bystrzyckiej od Balonowej do Horbaczewskiego wzdłuż jezdni, przy Horbaczewskiego nawiązanie do inwestycji deweloperskiej w obszarze ul. Horbaczewskiego.

To będzie szeroka droga dla rowerów, cała asfaltowa o szerokości trzech metrów i do tego szeroki na dwa metry chodnik dla pieszych z kostką betonową. Wszystko z dedykowanym oświetleniem dla rowerów i pieszych. Wszystkie przejazdy przez wloty i zjazdy będą wyniesione, co z jednej strony ułatwi jazdę dla rowerów, z drugiej, będzie naturalnym progiem zwalniającym dla samochodów z dróg bocznych. Wszystko skomunikujemy dodatkowo z istniejącym i funkcjonującym parkingiem rowerowym przy P&R w obszarze ul. Idzikowskiego.
Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji

Spółka Wrocławskie Inwestycje będzie prowadzić inwestycję w imieniu miasta, a na razie rozpisała przetarg na projekt budowlany zielonej rowerowej osi zachodniej.

Przez Zachodnią

Drugim odcinkiem na którym planowane są prace to fragment drogi na ul. Zachodniej od ul. Lubińskiej do Poznańskiej. Cały odcinek przebudowy, od ul. Lubińskiej do ul. Poznańskiej, to około 250 m. Tam powstanie dodatkowo również przystanek wiedeński poprawiający komfort pasażerów autobusów.

Cieszyńskiego i Nowym Światem 

Trzecim odcinkiem planowanym w ramach tej inwestycji jest przebudowa drogi dla rowerów na ul. Nowy Świat, a także budowa ulicy rowerowej na Cieszyńskiego w pobliżu Arsenału. Na Cieszyńskiego powstanie tzw. ulica rowerowa o długości 150 m wraz z oświetleniem. Nowy Świat zostanie przebudowany na długości 100 m. Do Rynku dojedziemy na wysokości "Krzesła Kantora" nowym przejściem pieszo-rowerowym przez Nowy Świat.

Podczas konsultacji społecznych przy tworzeniu "Planu działań rowerowych do 2030 roku" wrocławianie wskazywali właśnie na to, aby tworzyć alternatywne korytarze rowerowe niezależne od istniejącej sieci drogowej, np. w ciągu rzek, linii kolejowych czy przez ogrody działkowe. Dużą wagę przykładano również do tego, aby trasy prowadzone były wśród zieleni z małą liczbą zatrzymań i sygnalizacji świetlnej oraz dostępne dla wszystkich dzięki zastosowaniu odpowiedniej sztywnej nawierzchni.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl