wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. 104 mln zł na infrastrukturę rowerową we Wrocławiu

Ponad 100 mln zł na infrastrukturę rowerową we Wrocławiu w latach 2019-2024. Gdzie powstały nowe trasy?

Data publikacji: Autor:

104 mln zł - to wydatki z budżetu Wrocławia na realizację zadań związanych z polityką rowerową miasta w latach 2019-2024. W bieżącym roku doszły kolejne inwestycje. Głównym celem jest domknięcie używanych już tras rowerowych w jedną spójną sieć. Wsiądźmy na siodełko i sprawdźmy, gdzie powstały najważniejsze drogi dla jednośladów w ostatnich latach.

Reklama

Każdego roku we Wrocławiu budowane są kolejne odcinki tras rowerowych. W 2019 r. mieliśmy ich 328 km. Ubiegły rok zakończył się wynikiem 428 km.

Na tym nie koniec. Obecnie powstaje m.in. kładka nad Widawą. Trwają też prace nad ciągiem pieszo-rowerowym, którym będzie można dojechać do nowej kładki nad Ślęzą.

Trasy przyjazne dla rowerów we Wrocławiu

W sumie pod koniec 2024 r. łączna długość tras przyjaznych rowerzystom wynosiła ponad 1450 km. Składają się na nie m.in:

  • drogi dla rowerów oraz dla rowerów i pieszych,
  • trasy BUS plus rower,
  • kontrapasy,
  • trasy po wałach,
  • w parkach
  • oraz ulice z uspokojonym ruchem.

Zmiany długości tras rowerowych we Wrocławiu w latach 2019-24
Zmiany długości tras rowerowych we Wrocławiu w latach 2019-24

Plan działań rowerowych do 2030 roku

Ponadto warto zaznaczyć, że od 2022 roku we Wrocławiu realizowany jest „Plan działań rowerowych do 2030 r.” Powstał m.in. w celu uporządkowania inwestycji rowerowych i skupia się również na zwiększeniu spójności już istniejących tras. 

Od 2022 roku konsekwentnie realizujemy zapisy Planu Działań Rowerowych do 2030 roku - dokumentu, który wyznacza priorytetowe kierunki rozwoju infrastruktury rowerowej oraz wskazuje działania edukacyjne i promocyjne wspierające zrównoważoną mobilność. Stworzenie tego planu było konieczne, aby uporządkować i usystematyzować inwestycje, a także nadać im właściwą hierarchię.
Urszula Jagielnicka z Wydziału Mobilności Miejskiej UM

– Co istotne, jego kształt został wypracowany m.in. dzięki szerokim konsultacjom społecznym. To mieszkańcy wskazywali obszary, w których infrastruktura rowerowa jest najbardziej potrzebna - dodaje Urszula Jagielnicka.

Najważniejsze trasy rowerowe, które powstały w latach 2019 - 2024

Zostawmy na chwilę plany i liczby. Ruszmy jednośladem przez wrocławskich ulic sto. Niech to będzie podróż w czasie, przez lata 2019-24, na starej holenderskiej Gazeli. Jedziemy w poszukiwaniu najważniejszych tras rowerowych, powstałych w ostatnich latach i słuchamy wrocławianina Lecha Janerki, który śpiewa "Rower jest wielce ok! Rower to jest świat!"

Rok 2019 - trasa od mostu Pokoju do mostów Warszawskich

W 2019 roku we Wrocławiu powstało 14 km nowych tras rowerowych. Na realizację polityki rowerowej wydano przez cały rok ok. 9 mln zł.

Nowa trasa o długości 700 m.  powstała m.in. wzdłuż ul. Wyszyńskiego na Ołbinie. Prowadzi od skrzyżowania z ul Benedyktyńską do skrzyżowania z ul. Damrota. Inwestycja kosztowała 1,87 mln zł.

Wcześniej rowerzyści musieli jechać tam wśród setek aut i autobusów. To była duża zmiana w tej części miasta, bo w końcu można było przejechać bezpiecznie rowerem od mostu Pokoju aż do mostów Warszawskich. 

Trzy zdjęcia pokazujące różne części trasy rowerowej wzdłuż ul. Wyszyńskiego fot. ZDiUM
Trzy zdjęcia pokazujące różne części trasy rowerowej wzdłuż ul. Wyszyńskiego

Trasy rowerowe powstały również w ramach szerszych inwestycji tramwajowych, takich jak przy ulicach Buforowej i Hubskiej oraz związanych z terenami zielonymi, jak trasa wzdłuż Oławy.

W 2019 r. dla wygodniejszego poruszania się po mieście w wielu miejscach wykonano na przejazdach dla rowerzystów obniżenia krawężników oraz szereg modernizacji mających na celu zwiększenie spójności tras rowerowych.

Rok 2020 - trasa do dworca Wrocław Główny i początek Promenady Krzyckiej

W 2020 r. zrealizowano łącznie 32 km nowych tras rowerowych, w tym:

  • 8,65 km tzw. twardej infrastruktury,
  • 0,5 km kontrapasów,
  • 23,22 km dopuszczonego kontraruchu (organizacja ruchu która pozwala jechać rowerzystom pod prąd na ulicy jednokierunkowej)

Na politykę rowerową wydano 21,3 mln zł.

Jedną z najważniejszych inwestycji było wybudowanie trasy rowerowej łączącej ulice: Dworcową, Podwale, Komuny Paryskiej i Krasińskiego. Dzięki temu łatwiej można się dostać rowerem do dworca Wrocław Główny. Koszt inwestycji to 3,3 mln zł.

W ramach realizacji ważnych zadań pieszo-rowerowych, połączonych z zielenią i niezależnych od układu drogowego, w 2020 r. zrealizowano pierwszy odcinek Promenady Krzyckiej – pomiędzy ulicą Spiską i Borowską. Promenada jest cały czas rozbudowywana, kolejną jej część oddano w 2025 r.

Na zdjęciu fragment Promenady Krzyckiej, jednej z najpiękniejszych  i ciągle budowanych tras dla pieszych i rowerzystów we Wrocławiu fot. Tomasz Hołod
Na zdjęciu fragment Promenady Krzyckiej, jednej z najpiękniejszych i ciągle budowanych tras dla pieszych i rowerzystów we Wrocławiu

Na południu rozpoczęto budowę drogi dla rowerów na alei Karkonoskiej, na odcinku od ul. Krzyckiej do gminy Kobierzyce, co stanowi dobry przykład działania łączącego Wrocław z trasami rowerowymi otaczających go gmin.

Warto przypomnieć, że w 2020 r. na czas pandemii dla rowerzystów i dostawców rowerowych otwarto wrocławski Rynek na cały dzień. Oprócz tego wprowadzono ograniczenie prędkości do 30 km/h na trzech ulicach: Świdnickiej, Sądowej i św. Mikołaja.

Rok 2021 - trasy na Jedności Narodowej i wzdłuż Al. Karkonoskiej

W tym roku zrealizowano łącznie prawie 26 km nowych tras rowerowych. Na politykę rowerową przeznaczono 30,1 mln zł.

Jedną z ważniejszych inwestycji było wybudowanie trasy rowerowej wzdłuż ul. Jedności Narodowej i ul. Rychtalskiej do ul. Oleśnickiej. To była wielka zmiana w Śródmieściu. Wcześniej rowerzyści musieli jechać po bruku, razem z autami i tramwajami.

Fragment trasy rowerowej wzdłuż Alei Karkonoskiej fot. wroclaw.pl
Fragment trasy rowerowej wzdłuż Alei Karkonoskiej

Na południu miasta oddano do użytku trasę wzdłuż al. Karkonoskiej, która łączy miasto z gminą Kobierzyce. W jej ramach powstała kładka dla pieszych i rowerzystów nad Ślęzą. Koszt budowy całej trasy wyniósł 9 mln zł.

Także na południu zrealizowano kolejny fragment Promenady Krzyckiej. Tym razem na odcinku pomiędzy ul. Borowską i ul. Bardzką. Dodajmy że w 2021 r., w związku z trwającą pandemią, dla rowerzystów i dostawców rowerowych kontynuowano udostępnianie wrocławskiego Rynku bez ograniczeń, przez całą dobę. 

Galeria zdjęć

Rok 2022 - połączenie rowerowe dworca Wrocław Główny z Jagodnem

W 2022 r. zrealizowano łącznie prawie 6,5 km nowych tras rowerowych, w tym 4 km dróg dla rowerów oraz pasów rowerowych, ponad 2 km ciągów pieszo-rowerowych, oraz dopuszczono na ponad 700 m ulic jazdę "pod prąd" dla rowerzystów. 

W 2022 r. w ramach Programu Rowerowego na rozwój komunikacji rowerowej we Wrocławiu wydano 5,6 mln zł.

Jedną z ważniejszych inwestycji rowerowych w 2022 r. było wybudowanie trasy po zachodniej stronie ul. Hubskiej - od ul. Glinianej do al. Armii Krajowej. Dzięki temu połączono istniejące trasy rowerowe w okolicach Dworca Głównego z trasami biegnącymi od ul. Bardzkiej aż do osiedla Jagodno. Koszt inwestycji wyniósł 1,4 mln zł.

Fragment trasy rowerowej wzdłuż ul. Hubskiej podczas budowy w 2022 r. fot. Michał Kurowicki
Fragment trasy rowerowej wzdłuż ul. Hubskiej podczas budowy w 2022 r.

Ważną realizacją w centrum była wybrana przez mieszkańców w ramach WBO droga dla rowerów na ul. Legnickiej, między pl. Jana Pawła II a ul. Rybacką. Oprócz tego wykonano kolejny odcinek Promenady Krzyckiej pomiędzy ul. Bardzką a Gazową.

Ciekawostką jest fakt, że w 2022 r. przeprowadzono badania ruchu rowerowego na 14 skrzyżowaniach we Wrocławiu. Uzyskane wyniki wskazały na przyrost ruchu rowerowego we mieście - od ok. 6 proc. do nawet 17 proc. - w porównaniu z rokiem 2018.

Rok 2023 - Rowerem na Nowy Dwór, Popowice i wzdłuż ul. Sądowej

W 2023 r. zrealizowano łącznie ok. 14 km nowych tras rowerowych, w tym: 4 km dróg dla rowerów oraz pasów rowerowych, ponad 2 km ciągów pieszo-rowerowych oraz dopuszczono jazdę pod prąd dla rowerzystów na ponad 700 m ulic.

Dodatkowo wprowadzono strefy uspokojonego ruchu na ponad 9 km dróg. Łącznie na realizację zadań związanych z wdrażaniem polityki rowerowej przeznaczono 18 mln zł, nie wliczając kosztów funkcjonowania Wrocławskiego Roweru Miejskiego. 

Trasa rowerowa wzdłuż ulicy Sądowej w czasie budowy. fot. Michał Kurowicki
Trasa rowerowa wzdłuż ulicy Sądowej w czasie budowy.

Jednymi z ważniejszych inwestycji rowerowych oddanych w 2023 r. były rowerowe połączenia Nowego Dworu oraz Popowic z centrum miasta. Połączenia te zrealizowano w ramach budowy trasy tramwajowej przez Popowice oraz autobusowo-tramwajowej TAT na Nowy Dwór.

W centrum ważną realizacją była budowa trasy rowerowej na ul. Sądowej, od pl. Legionów do przejazdu rowerowego wzdłuż bulwaru Staromiejskiego. Zadanie zostało wybrane w ramach WBO i dofinansowane z Programu rowerowego. Koszt prac wyniósł ok. 2,43 mln zł.

Rok 2024 - AWW, Pomorska i nad Oławą

W 2024 r. na realizację zadań związanych z realizacją polityki rowerowej przeznaczono 20,5 mln zł., nie wliczając kosztów funkcjonowania Wrocławskiego Roweru Miejskiego. W ubiegłym roku oddano ok. 22,5 km nowych tras rowerowych.

Pędząc przez rok 2024 wjeżdżamy na oddaną właśnie Aleję Wielkiej Wyspy (AWW). To jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w powojennym Wrocławiu. W ramach jej budowy powstała także droga rowerowa. Od tego momentu mieszkaniec Tarnogaju może w nieco ponad kwadrans dojechać na Biskupin, Sępolno czy do ZOO. 

Nową drogę rowerową, która powstała w ramach budowy Alei Wielkiej Wyspy, oddano do użytku w 2024 r. fot. Tomasz Hołod /Wroclaw.pl
Nową drogę rowerową, która powstała w ramach budowy Alei Wielkiej Wyspy, oddano do użytku w 2024 r.

Aleja Wielkiej Wyspy w blasku zachodzącego słońca. Droga rowerowa i oddzielona od niej ulica z samochodami fot. Tomasz Hołod
Aleja Wielkiej Wyspy w blasku zachodzącego słońca. Droga rowerowa i oddzielona od niej ulica z samochodami

W Śródmieściu po zakończeniu przebudowy ul. Pomorskiej wzdłuż ulicy powstała nowa droga rowerowa. Nieopodal doszło połączenie dla użytkowników jednośladów w ul. Dubois. Te wszystkie wymienione inwestycje uzupełniają luki w istniejących wcześniej trasach.

Na południu miasta oddano do użytku kolejny odcinek Promenady Krzyckiej. Tym razem pomiędzy ulicami Ślężną i Spiską. Promenada używana jest także przez pieszych. W ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego (WBO) zakończyła się budowa trasy pieszo-rowerowej nad Oławą.

Rok 2025 - Trasa do kładki nad Ślęzą, budowa kładki nad Widawą

W tym roku trwają kolejne projekty związane z poprawą infrastruktury rowerowej we Wrocławiu w ramach "Planu działań rowerowych do 2030 r."

Obecnie prowadzone inwestycje koncentrują się na zwiększeniu spójności sieci tras oraz ułatwieniu codziennych przejazdów pomiędzy osiedlami. W 2025 roku mieszkańcy mają do dyspozycji już blisko 40 kilometrów nowych tras powstałych od chwili przyjęcia planu. Część z nich została zrealizowana przy okazji dużych inwestycji komunikacyjnych, takich jak budowa Osi Zachodniej, modernizacja ul. Pomorskiej czy Aleja Wielkiej Wyspy.
Urszula Jagielnicka z Wydziału Mobilności Miejskiej UM

Kładka nad Widawą podczas budowy widziana z lotu drona w 2025 r. fot. Grzegorz Skina (WI)
Kładka nad Widawą podczas budowy widziana z lotu drona w 2025 r.

– Równolegle prowadzone są projekty samodzielne, wśród nich m.in. rozbudowa infrastruktury w rejonie węzła przesiadkowego Dubois–Drobnera, kolejne odcinki Promenady Krzyckiej czy połączenia międzyosiedlowe, jak nowa kładka nad Ślęzą łącząca Muchobory - dodaje Urszula Jagielnicka.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama