Aleja Wielkiej Wyspy to przede wszystkim dodatkowa przeprawa przez Odrę, ale również cały szereg dodatkowych połączeń z istniejącą siecią tras (np. Dembowskiego) oraz z zielonymi połączeniami (na wały wzdłuż Odry, Krzywa Grobla).
Poniżej przedstawiamy schemat rowerowych połączeń, które umożliwi inwestycja.
Wśród niektórych środowisk pojawiło się kilka wątpliwości co do jakości rowerowych rozwiązań zaproponowanych przy budowie AWW. Michał Kurowicki zapytał o nie Urszulę Jagielnicką z Biura Zrównoważonej Mobilności UM Wrocławia
Co z wiaduktem nad ul. Krakowską? Obecnie obiekt jest nieprzejezdny dla rowerzystów po stronie zachodniej. Czy zapewniona zostanie w tym miejscu spójność z budowaną trasą?
Urszula Jagielnicka, Biuro Zrównoważonej Mobilności UM Wrocławia: Ten problem jest oczywiście zdiagnozowany od kilku lat. Z tego powodu przygotowana została dokumentacja dostosowująca zachodnią część obiektu do ruchu rowerowego. Planujemy wykonać dwie inwestycje w takiej koordynacji aby po oddaniu AWW obiekt był przejezdny dla rowerzystów również po stronie zachodniej.
Czy zapewnione zostanie bezkolizyjne połączenie ul. Olszewskiego i nad Odrą? To bardzo ważna relacja z Wielkiej Wyspy do centrum miasta.
UJ: Taka relacja będzie zapewniona w sposób całkowicie bezkolizyjny z pominięciem sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu AWW z Olszewskiego. Służyć będzie temu tunel rowerowy na połączeniu ulic Braci Gierymskich z Wittiga. Dzięki temu połączeniu uzyskamy dodatkowo bardzo dobre połączenie rowerowe - bez świateł i nadmiernego ruchu samochodowego z obszarów leżących na południe od Olszewskiego ale również docelowo ze Strachocina i Wojnowa.
Czy aby wykonać podróż po wałach na obu stronach rzeki z wykorzystaniem mostu, konieczne będzie przekraczanie obwodnicy na przejazdach bez sygnalizacji?
UJ: Tę relację wykonujemy korzystając z kładki Zwierzynieckiej, która jest niższa od nowego mostu dzięki czemu wymaga mniejszej energii od rowerzystów. W tym celu parę lat temu zbudowana została rampa zjazdowa po drugiej stronie rzeki koło ZOO. Jeśli jednak ktoś będzie chciał rowerem pojechać z ul. Międzyrzeckiej na Wielką Wyspę może przejechać przez Odrę i zjechać rampą w rejon ul. Braci Gierymskich. Będzie mógł też skorzystać z planowanego tunelu i przejechać na Wittiga np. do Teków.
Warto tu zaznaczyć fakt o dodatkowej przewadze roweru nad konkurencją. AWW nie ma bowiem połączenia samochodowego w tym miejscu a rower ma. Dzięki temu jest bliżej i szybciej rowerem na pewnych relacjach niż samochodem.
Dodajmy również, że AWW to jezdnia z jednym pasem ruchu w każdym kierunku i szerokim pasem rozdziału. Przekraczanie jej nie powinno być zatem niebezpieczne i czasochłonne.