wroclaw.pl strona główna

WROCŁAW Inżynierska już po remoncie, Legnicka przed. Będą utrudnienia

  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Inwestycje
  4. Plan Działań Rowerowych do 2030 roku we Wrocławiu. Inwestycje gotowe, w trakcie i zaplanowane

Wrocław ma obecnie 1450 tras przyjaznych rowerzystom. Trzy lata temu usłyszeliśmy o Planie Działań Rowerowych do 2030 roku. Co do tej pory zostało zrobione? Co jest w trakcie realizacji? Jakie inwestycje dla rowerzystów są planowane?

Reklama

Urzędnicy z Wydziału Mobilności Miejskiej UMW w piątek 5 września podsumowali działania i inwestycje rowerowe zrealizowane w ostatnich latach, te w trakcie i te zaplanowane do 2030 roku.

Czym jest Plan Działań Rowerowych do 2030 roku?

To dokument zbierający rekomendowane kierunki rozwoju w czterech obszarach głównych:

  1. trasy rowerowe,
  2. Wrocławski Rower Miejski (wypożyczalnia publiczna działająca w mieście oraz w kilku gminach ościennych),
  3. parkingi rowerowe,
  4. działania promocyjne, edukacyjne i informacyjne.

Plan działań rowerowych. Grafika informacyjna o działaniach rowerowych we Wrocławiu UMW
Plan działań rowerowych. Grafika informacyjna o działaniach rowerowych we Wrocławiu

Od przyjęcia tego dokumentu minęły 3 lata. Postęp realizacji:

  • 20,3 proc. zadań zrealizowanych,
  • 7,8 proc. inwestycji jest w trakcie budowy,
  • 1,4 proc. stanowią gotowe projekty,
  • 34,9 proc to zadania będące obecnie w fazie projektowania,
  • 4,7 proc. znajduje się na etapie przygotowania wytycznych do projektów,
  • 0,7 proc. to gotowe koncepcje,
  • 30,2 proc to pozostałe zadania, które będą realizowane w kolejnych latach.

Dane pokazują, że plan działań rowerowych nie jest jedynie dokumentem. To realne inwestycje, które zmieniają przestrzeń miasta. Systematyczna realizacja kolejnych etapów zapewnia, że do 2030 roku osiągniemy wyznaczone cele.
Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Wydziału Mobilności Miejskiej UMW

Nowe trasy rowerowe we Wrocławiu

Inwestycje realizowane obecnie skupiają się na poprawie spójności sieci oraz ułatwieniu przejazdów między osiedlami. W 2025 roku mieszkańcy korzystają z blisko 40 kilometrów tras wybudowanych od momentu przyjęcia planu. Są to zarówno trasy wytyczane przy okazji dużych komunikacyjnych inwestycji, takich jak budowa Osi Zachodniej, remont ul. Pomorskiej, czy Aleja Wielkiej Wyspy.

Są to również samodzielne zadania, wśród nich drogi dla rowerów na Dubois, które teraz będą uzupełniane o infrastrukturę na węźle przesiadkowym Dubois-Drobnera, trasy w ramach Promenady Krzyckiej, czy połączenia między osiedlami, takie jak kładka nad Ślęzą pomiędzy Muchoborami.

Priorytetem jest łączenie odcinków w spójną całość. Chcemy, aby rower stał się pełnoprawnym środkiem transportu, pozwalającym szybko i bezpiecznie przemieszczać się po całym mieście.
Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Wydziału Mobilności Miejskiej UMW

Grafika informacyjna z mapą dróg rowerowych UMW
Grafika informacyjna z mapą dróg rowerowych

Miejsca parkingowe dla rowerów

Wrocław sukcesywnie zwiększa liczbę miejsc parkingowych dla rowerów:

  • 15 000 w 2021 roku,
  • 20 176 w 2025 roku.

Co roku ogłaszane są kolejne przetargi na budowy nowych parkingów rowerowych. Powstają one tam, gdzie taką potrzebę zgłaszają sami mieszkańcy, a także pracownicy szkół, przedszkoli, zarządcy przychodni czy innych miejsc użyteczności publicznej.

<p>Parkingi rowerowe. Grafika informacyjna o działaniach rowerowych we Wrocławiu</p> UMW
Parkingi rowerowe. Grafika informacyjna o działaniach rowerowych we Wrocławiu

Dodatkowo w ramach systemu Bike&Ride jest 988 miejsc parkingowych, które ułatwiają łączenie roweru z transportem publicznym.

– Dzięki zgłoszeniom mieszkańców dostawiamy nowe stojaki. Chcemy, by każdy użytkownik miał możliwość wygodnego i bezpiecznego pozostawienia roweru blisko miejsca, do którego zmierza – dodaje Urszula Jagielnicka z Wydziału Mobilności Miejskiej UMW.

Edukacja i promocja komunikacji rowerowej w mieście

Coraz więcej szkół angażuje się w kampanię Rowerowy Maj:

  • 45 procent szkół publicznych w 2021 roku,
  • 55 procent w 2025 roku.

Ponadto od 2021 roku realizowany jest program Młodzi – aktywnie zMOBILizowaNI, w ramach którego przynajmniej 5000 uczniów przeszło szkolenia rowerowe, a 218 zdało egzamin na kartę rowerową w stylu holenderskim.

– Wrocławski program edukacji rowerowej w szkołach podstawowych stanowi wzór dla całego kraju – ocenia Cezary Grochowski ze stowarzyszenia Wrocławska Inicjatywa Rowerowa. – Od kilku lat prowadzone są działania skierowane zarówno do uczniów, jak i nauczycieli. Uczniowie zdobywają w praktyce umiejętności niezbędne do bezpiecznego poruszania się rowerem po mieście, natomiast nauczyciele uczą się, jak skutecznie przekazywać wiedzę o bezpieczeństwie w ruchu drogowym – opisuje.

We Wrocławiu istnieje przekonanie, że inwestowanie w edukację najmłodszych rowerzystów przynosi długofalowe efekty. Dzieci nie tylko uczą się bezpiecznego zachowania na drodze, ale także przenoszą je w dorosłe życie. Kluczowe znaczenie mają tutaj praktyczne umiejętności: aktywna obserwacja otoczenia i innych uczestników ruchu, przewidywanie potencjalnych zagrożeń, właściwe reagowanie oraz umiejętność oceny i unikania zbyt niebezpiecznych miejsc. Tego właśnie uczymy w ramach naszego programu.
Cezary Grochowski

<p>Cezary Grochowski, prezes stowarzyszenia Wrocławska Inicjatywa Rowerowa</p> Oleksandr Poliakovsky
Cezary Grochowski, prezes stowarzyszenia Wrocławska Inicjatywa Rowerowa

Wrocławski Rower Miejski

Wspólnie z pięcioma gminami ościennymi rozwijany jest Wrocławski Rower Miejski – powstają nowe stacje, zwiększa się liczba rowerów w wypożyczalni.

Od kilku miesięcy funkcjonuje podziemne (na parkingu pod placem Wolności) miejsce przeładunkowe, dzięki któremu dostawy do centrum miasta mogą być realizowane rowerami transportowymi.

W przyszłym roku planowana jest rozbudowa sieci liczników rowerowych, monitorujących natężenie ruchu.

Jesienią rusza 7. edycja kampanii W Kółko Kręcę, która co roku angażuje tysiące mieszkańców.

Podsumowanie Planu Działań Rowerowych

Stan realizacji Planu na wrzesień 2025 roku pokazuje wyraźny postęp – zarówno w obszarze infrastruktury, jak i edukacji oraz promocji. Już dziś ponad jedna piąta zadań jest zakończona, a kolejne inwestycje są w przygotowaniu.

– Realizujemy wizję Wrocławia przyjaznego mieszkańcom i środowisku. To inwestycja w lepszą jakość życia, zdrowie i czystsze powietrze – podsumowuje Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Wydziału Mobilności Miejskiej.

Grafika informacyjna o działaniach rowerowych we Wrocławiu UMW
Grafika informacyjna o działaniach rowerowych we Wrocławiu

Trasy rowerowe we Wrocławiu - zadania w toku

Nowe inwestycje:

  • kładka nad ujściem Widawy,
  • ciąg pieszo-rowerowy na ul. Ołtaszyńskiej,
  • zielona Rowerowa Oś Zachodnia,
  • trasa Zielińskiego – Muzealna,
  • trasa Bożego Ciała – Widok.

Remonty i przebudowy:

  • droga dla rowerów na ul. Trzebnickiej,
  • droga dla rowerów wzdłuż al. Armii Krajowej i al. Wiśniowej.

Duże inwestycje:

  • przebudowa ul. Wilkszyńskiej,
  • przebudowa ul. Dolnobrzeskiej,
  • przebudowa ul. Koszarowej,
  • węzeł przesiadkowy Drobnera-Dubois,
  • przebudowa skrzyżowania Awicenny - Wiejska – Mokronoska,
  • budowa trasy tramwajowo-autobusowej na Swojczyce.

Nowe zadania planowane do projektowania na 2026 rok:

  • drogi dla rowerów na ul. Szczęśliwej,
  • zielona Rowerowa Oś Zachodnia - kolejne odcinki,
  • trasa rowerowa na ul. Kruczej,
  • kładka na Mianowskiego wraz z dojazdem przez ogrody działkowe,
  • kładka Widawa - koncepcja programowo przestrzenna,
  • trasa rowerowa na ul. Okulickiego,
  • ul. Legnicka przy ul. Niedźwiedziej,
  • ul. Kasprowicza,
  • Remont drogi dla rowerów na ul. Borowskiej.

Źródło: Urząd Miejski Wrocławia

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama