wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

9°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 05:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Rowerzyści
  4. Plan działań rowerowych do 2030
  5. Parkingi rowerowe

Dotychczasowe doświadczenia w zakresie organizacji parkingów rowerowych - montaż stojaków, budowa systemu Bike and Ride, parkingów rowerowych przy miejscach zamieszkania oraz wnioski mieszkańców pozwoliły wskazać kierunki rozwoju systemu parkowania rowerów we Wrocławiu.

Reklama

W ramach nowych obszarów działań, warto wspomnieć o przeprowadzonym w 2021 roku pilotażowym projekcie zadaszonych i zamykanych wiat rowerowych, który zostanie poddany dalszej analizie i ewaluacji.

Stojaki wolnostojące

Realizacja celu operacyjnego:
20 000 miejsc postojowych dla rowerów

Oprócz 20 000 miejsc postojowych powinna zostać zapewniona możliwość parkowania roweru przy wszystkich instytucjach, placówkach oświatowych oraz przy wszystkich firmach wnioskujących o stojak.

Od kilkunastu lat wrocławianie mają możliwość zgłosić zapotrzebowanie na stojak rowerowy w wybranym przez siebie miejscu w przestrzeni publicznej w ramach akcji “Wnioskuj o stojak”. Wnioski zgłaszane są przy pomocy wygodnego internetowego formularza na miejskiej stronie internetowej: Wniosek o stojak rowerowy. Zgłoszenia są weryfikowane na bieżąco i każdego roku przygotowana lista nowych stojaków jest zlecana do realizacji. Dzięki dużej aktywności mieszkańców do tej pory powstało ponad 15 tysięcy miejsc postojowych dla rowerów zlokalizowanych w różnych miejscach: w szkołach, przedszkolach, na uczelni, miejscach pracy, rekreacji, zamieszkania i wielu wielu innych.

W ramach niniejszego planu działań proces wnioskowania o stojaki rowerowe zostaje utrzymany.

Bezpieczne parkingi przy miejscach zamieszkania

Realizacja celu operacyjnego:
Minimum 500 bezpiecznych miejsc postojowych dla rowerów przy miejscach zamieszkania

Drugim ważnym elementem rowerowego systemu parkingowego są bezpieczne parkingi w miejscach zamieszkania.

O ile wiele z wniosków na stojaki dotyczy miejsc zamieszkania o tyle często zgłaszane jest zapotrzebowanie na organizację bezpiecznego miejsca do przechowywania roweru. W ramach przeprowadzonej Diagnozy Społecznej w 2017 roku ponad 20% mieszkańców wskazuje ten element jako główny zniechęcający do codziennego korzystania z rowerów. Wielu mieszkańców porusza się lepszymi rowerami i obawia się ich pozostawienia w przestrzeni publicznej na  dłużej. Jednocześnie dla wielu mieszkańców codzienne transportowanie rowerów do piwnic czy na balkony jest niewygodne a czasem wręcz niemożliwe. Kamienice nie posiadają wind a bloki często posiadają zbyt krótkie windy dla wygodnego przewozu rowerów. Jednocześnie parkowanie rowerów na klatkach utrudnia poruszanie się i jest paradoksalnie doskonałym miejsce do kradzieży rowerów.

W ramach niniejszego planu zakładane są otwarte nabory na budowę zamykanych parkingów rowerowych w miejscach zamieszkania na terenach należących do gminy Wrocław. Lata 2021-2022 traktujemy jako lata wdrożenia i monitoringu dla pakietu pilotażowego parkingów zamykanych, po to żeby w kolejnych latach stosować najlepszą i sprawdzoną procedurę dla uruchamiania takich parkingów. Za minimalny poziom przyjmuje się budowę parkingów na 500 miejsc parkingowych do 2030 roku.

Nabór taki ogłaszany będzie przy wykorzystaniu wygodnego formularza internetowego zamieszczonego na stronie miejskiej: Wniosek o montaż wiaty rowerowej.

Parkingi typu Bike and Ride

Realizacja celu operacyjnego:
20 000 miejsc postojowych dla rowerów

Trzecim ważnym elementem rowerowego systemu parkingowego jest dalsza rozbudowa parkingów typu Bike and Ride. Bike and Ride to rozwiązanie, które wspomaga podróże łączone przy wykorzystaniu roweru i komunikacji zbiorowej. Najczęściej pozwala początek swojej podróży rozpocząć przy pomocy roweru, dojeżdżając do przystanku przesiadkowego na tramwaj lub pociąg. Dzięki temu bardzo efektywnie zwiększony jest zasięg oddziaływania komunikacji zbiorowej.

Na łączną pulę 20 000 miejsc postojowych złoży się także możliwość parkowania roweru przy wszystkich instytucjach, placówkach oświatowych oraz przy wszystkich firmach wnioskujących o stojak

Dojazd rowerem pokrywa obszar 16 krotnie większy niż w przypadku dojścia pieszego. Drugim ważnym sposobem łączenia podróży jest dojazd na stację/dworzec kolejowy we Wrocławiu i kontynuowanie dalszej podróży przy pomocy roweru.

Priorytety realizacyjne w zakresie realizacji B&R:

  • Stworzenie bezpiecznego parkingu rowerowego w rejonie Dworca Głównego;
  • Analiza możliwości budowy tego typu infrastruktury przy innych stacjachi dworcach kolejowych na terenie Wrocławia;Realizacja celu operacyjnego:
  • Audyt istniejących parkingów Bike and Ride i rozbudowa uzasadnionych lokalizacji.

Dostępność stacji kolejowych rowerem w czasie do 10 min. materiały organizatora
Dostępność stacji kolejowych rowerem w czasie do 10 min.

Dworzec Główny we Wrocławiu to miejsce generujące olbrzymią liczbę podróży każdego dnia. Taka stacja powinna zostać wyposażona w bezpieczne parkingi rowerowe. Dalsza integracja kolei z rowerami jest najbardziej efektywnym działaniem w zakresie rozwoju Bike and Ride. Z tego powodu, pomimo że Wrocław nie jest właścicielem tych terenów, podjęte zostaną dodatkowe starania w celu integracji ruchu rowerowego z kolejowym. Audyt istniejących i funkcjonujących Bike and Ride będzie prowadzony na bieżąco i przykładem parkingów w Leśnicy czy na ul. Boguszowskiej będą systematycznie rozbudowywane.

Reklama