Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Pomiary ruchu rowerowego organizowane są we Wrocławiu co dwa lata. W tym roku wydział inżynierii miejskiej UM Wrocławia zlecił przeprowadzenie badań na 14 wybranych, największych skrzyżowaniach.
Z pomiarów wynika, że mieszkańcy naszego miasta w coraz większej liczbie przesiadają się na jazdę na jednośladach. W 2022 roku ruch rowerowy jest od ok. 6 do nawet 17 procent wyższy niż w 2018 roku.Ula Jagielnicka, biuro zrównoważonej mobilności urzędu miejskiego Wrocławia.
Zaznaczmy, że badanie zrobiono też w 2020 roku, ale był to okres pandemii, gdzie większość wrocławian pracowała zdalnie. Dlatego te wyniki nie są miarodajne i zdecydowano się porównać lata 2022 i 2018. Szczególną uwagę warto zwrócić na trzy miejsca.
Skrzyżowanie ulic: Powstańców Śląskich i Swobodna
To miejsce, w którym mamy największy ruch rowerowy w całym Wrocławiu. Przejeżdża tędy nawet ponad tysiąc rowerzystów na godzinę. To więcej o ponad 11 procent niż w 2018 roku. Najwięcej osób na jednośladach spotkamy tu pomiędzy godz. 16 i 17.
Skrzyżowanie ulic: Braniborska i Nabycińska
Ruch rowerowy wzrósł w tym miejscu o ponad 10 procent w stosunku do 2018 roku. Tu warto dodać, że w ubiegłym roku otwarto drogę rowerową wzdłuż TAT, która jako równoległa do Braniborskiej stanowi dla niej wygodną alternatywę. Mimo to po skrzyżowaniu Braniborskiej z Nabycińską porusza się więcej rowerzystów niż cztery lata temu a TAT wybiera kolejnych 190 rowerzystów na godzinę.
Ulica Grabiszyńska i skrzyżowanie z Piłsudskiego
Trasę rowerową wzdłuż ul. Grabiszyńskiej oddano do użytku pod koniec 2018 roku. Od tego czasu ruch rowerowy wzrósł na tej ulicy o prawie 550 proc.
Przykład budowy drogi rowerowej na ul. Grabiszyńskiej pokazuje starą prawdę, czyli - wybudujcie drogę dla rowerów, a przyjadą rowerzyści.Monika Kozłowska-Święconek, dyr. biura zrównoważonej mobilności
Natomiast na skrzyżowaniu ulic Grabiszyńskiej z Piłsudskiego ruch rowerowy wzrósł w 2022 r. w porównaniu do 2020 r. o prawie 17 proc. A po samej ul. Grabiszyńskiej przejeżdżało w 2022 r. aż 285 rowerzystów na godzinę w porównaniu do jedynie 44 w roku 2018.
Badanie natężenia ruchu rowerowego we Wrocławiu kosztowały ok. 5 tys. zł
Tutaj powstaną nowe stacje Wrocławskiego Roweru Miejskiego
- Pełczyńska (dworzec kolejowy)
- Starodębowa (przystanek kolejowy)
- Przy Torze (przystanek kolejowy)
- Kopycińskiego / Drabika
- Ziemniaczana / Boiskowa
- Czarnuszkowa / Waniliowa
- Port Lotniczy
- Bierutowska
- Grapowa / Sygnałowa Ibn Siny Awicenny (dworzec kolejowy)