wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

12°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 13:25

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Ruszyła budowa TAT na Jagodno. W przyszłości trasa autobusowa ma być przerobiona na tramwajową
Kliknij, aby powiększyć
Koparki od piątku, 29 sierpnia, pracują wzdłuż Bardzkiej i Buforowej budując buspas na Jagodno. WI
Koparki od piątku, 29 sierpnia, pracują wzdłuż Bardzkiej i Buforowej budując buspas na Jagodno.

Rozpoczęła się budowa ponad trzykilometrowego odcinka wydzielonego korytarza dla autobusów. Od al. Armii Krajowej do ul. Kajdasza, gdzie powstanie pętla, będą się poruszać bez stania w korkach. Pasażerowie skorzystają z niego wiosną 2025 roku. To proteza zastępująca tramwaj na Jagodno.

Reklama

Trasa autobusowo-tramwajowa na Jagodno jest zaprojektowana w ten sposób, że gdy znikną przeszkody w budowie tramwaju, będzie można na niej zrobić tory i trakcję. 

Projektowaliśmy tę trasę jako tramwajową. Gdy zapadła decyzja, aby powstał tu buspas, nowy projekt realizowaliśmy na bazie tramwajowego. Teren jest odpowiednio zniwelowany pod pojazdy szynowe, pętla ma odpowiednią geometrię, a parametry przystanków takie, aby odpowiadały zarówno autobusom, jak i tramwajom.
Marek Suchy, projektant trasy z BBKS-Projekt, wypowiedź z kwietnia 2023 r.

Projekt zakłada nawet miejsce na słupy dla sieci trakcyjnej, więc w przyszłości nie powinno być niespodzianek dla wykonawcy trasy tramwajowej.

Wykonamy tu trasę na podbudowie żelbetowej - takiej, jak stosuje się przy budowie torowiska. Zostanie ona przykryta asfaltem. Gdy zapadnie decyzja o budowie tramwaju, masę bitumiczną sfrezujemy, do żelbetonu przykręcimy tory i wypełnimy przestrzeń między nimi nową masą.
Łukasz Cwojdziński, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji, wypowiedź z kwietnia 2023 r.

Decyzja o budowie wydzielonej trasy autobusowej wynika z dynamicznego rozwoju tej części miasta. Mieszkańców przybywa, a tramwaj na Jagodno nie powstanie jeszcze przez wiele lat. 

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Wizualizacja trasy autobusowej na Jagodno.
Wizualizacja trasy autobusowej na Jagodno.

Torowisko tramwajowe przecinałoby bowiem linię kolejową nr 285 prowadzącą do Świdnicy. Zbudowanie skrzyżowania torów kolejowych i tramwajowych nie jest możliwe. Jednak PKP Polskie Linie Kolejowe przeniosą swoje tory na nasyp, na towarową obwodnicę Wrocławia. Wtedy tramwaj będzie mógł jeździć pod kolejowym wiaduktem.

Przeniesienie linii 285 na nasyp jest na etapie koncepcji. Nie wiadomo, kiedy dojdzie do realizacji, ale w wariancie optymistycznym, nie nastąpi to wcześniej niż za dekadę.  

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Wizualizacja trasy autobusowej na Jagodno.
Wizualizacja trasy autobusowej na Jagodno.

Obok pętli przy ul. Kajdasza będzie parking zbudujemy Park & Ride, aby osoby mieszkające daleko mogły zostawić swoje samochody i przesiąść się na komunikację miejską. Powinni na tym zyskać, bowiem komunikacją miejską buspasem do dworca głównego dojadą w kilkanaście minut.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl