Nowa droga rowerowa prowadzi od skrzyżowania ulic Powstańców Śląskich z Krzycką i przebiega przez aleję Karkonoską, park Kleciński, ulicę Kobierzycką, Czekoladową aż do ul. Francuskiej przy hipermarkecie Auchan. Prace pochłonęły ponad 9 milionów złotych. Połączenie rowerowe wzdłuż al. Karkonoskiej jest niezwykle istotne, bo po pierwsze, przyłącza wrocławskie osiedla do sieci tras rowerowych (Krzyki, Klecina, Ołtaszyn, Partynice), a po drugie, komunikuje nas z gminą Kobierzyce.
Wygodna trasa i kładka nad Ślęzą
Na odcinku 3,5 km powstała wygodna trasa rowerowa. Wydzielona, zlokalizowana poza jezdnią i wyposażona w dodatkowe oświetlenie. Przy okazji inwestycji został zreorganizowany przystanek przy ul. Krzyckiej, powstała również kładka pieszo-rowerowa w parku nad Ślęzą, która liczy ponad 25 metrów. To ważny element inwestycji, bo poprawi nie tylko komunikację rowerową, ale również pieszą w tym miejscu.
– Mam nadzieję, że dzięki tej trasie pojawi się więcej rowerzystów, którzy bezpiecznie będą mogli przemieszczać się po Wrocławiu. Przy tej inwestycji powstało łącznie 5 km dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych. Chcemy, żeby Wrocław był najbardziej rowerowym miastem w Polsce – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Nowa trasa z Wrocławia łączy się z infrastrukturą rowerową na "węźle bielańskim" i można kontynuować nią podróż aż do Kobierzyc. – To otwarcie, to jest połączenie. Wrocławianie mogą swobodnie rowerem dojechać na zakupy na Bielany, ale i rekreacyjnie w piękne zakątni naszej gminy. Niech ta trasa działa dla korzyści mieszkańców obu gmin - dodawał podczas konferencji prasowej Ryszard Pacholik, wojt Gminy Kobierzyce.
Wraz z budową ścieżki rowerowej powstały także nowe chodniki, przearanżowana została wyspa na przystanku „Krzycka”, a także zostały podcięte skarpy wiaduktu przy budynkach Radia i Telewizji. Projektując nowy odcinek, zostały uwzględnione specyficzne warunki terenu, dlatego ścieżka na wybranych odcinkach biegnie jako dwukierunkowa, lub przechodzi w ciąg pieszo–rowerowy.
– Sam odcinek ulicy Karkonoskiej to 3,5 km. Wybudowaliśmy jednak więcej, ponieważ drogi biegną po obu stronach. Powstała szeroka, komfortowa trasa asfaltowa z linią środkową i z oświetleniem. Nie zapomnieliśmy również o innych uczestnikach ruchu. Dlatego też powstały odcinki pieszo-rowerowe, tak stało się np. przy kładce nad Ślęzą. Droga w tym miejscu jest naprawdę szeroka, więc wszyscy powinniśmy się zmieścić – zapewnia Daniel Chojnacki, oficer rowerowy.
Trasa rowerowa w liczbach
Droga rowerowa Wrocław – Bielany Wrocławskie w liczbach:
- jednokierunkowe drogi rowerowe: 2 m / 139 m,
- dwukierunkowe drogi rowerowe: 2 m / 892 m,
- dwukierunkowe drogi rowerowe: 2,5 m / 1214 m,
- dwukierunkowe drogi rowerowe: 3 m / 2063 m,
- przejazdy dwukierunkowe: 2 m / 78 m,
- przejazdy dwukierunkowe: 2,5 m / 144 m,
- przejazdy dwukierunkowe: 3 m / 88 m,
- ciągi pieszo-rowerowe - szerokość istniejącego chodnika: 491 m.
Inwestycja była współfinansowana z programów unijnych.
Jeszcze więcej rowerowych inwestycji
To jednak nie koniec inwestycji rowerowych we Wrocławiu. Tylko w tym roku przybędzie 20 km nowych tras rowerowych, a tych we Wrocławiu jest już ponad 1100 km. Warto pamiętać, że infrastruktura rowerowa powstaje również przy okazji realizacji wielkich inwestycji, jak TAT czy tramwaj na Popowice, a powstające tam ścieżki nie są ujęte w programie rowerowym.
– Przez ostatnie dwa lata wybudowaliśmy 40 km nowych tras rowerowych, a w tym roku na infrastrukturę rowerową i edukację przeznaczymy ponad 37 mln zł – informuje Jacek Sutryk.
Czytaj także:
- Przy dworcu Wrocław Główny powstanie nowa droga rowerowa
- Nowe trasy pieszo-rowerowe na Skarbowców, Racławickiej i al. Piastów
- Powstaje droga rowerowa wzdłuż ul. Swobodnej [ZDJĘCIA]
- Na Dolnym Śląsku powstanie Cyklostrada. Ponad 1800 km tras rowerowych
Inwestycje rowerowe zaplanowane na rok 2022
Rok 2022 oznacza kolejne inwestycje rowerowe. Obecnie są już planowane trasy:
- ciąg pieszo-rowerowy w ul. Kanonierskiej – 470 m,
- ul. Avicenny – 500 m,
- ul. Mokronoska – 460 m,
- ul. Grota-Roweckiego – 1,4 km,
- ul. Zabrodzka – 140 m.
W 2022 roku zostaną oddane do użytku trasy, dla których są już opracowane projekty lub są w trakcie realizacji m.in. na: Sądowej, mostach Pomorskich, Legnickiej czy Spiskiej.
W sumie powstanie ok. 20 km nowych odcinków przeznaczonych dla rowerzystów.