Plakaty na latarniach umieszczane są bez zgody zarządcy terenu bardzo często. Nie można jednak tego robić. Grozi za to mandat do 500 zł lub grzywna do 5000 zł. Zarządca może wszcząć postepowanie administracyjne i naliczyć swoje koszty.
– Często są to na przykład różne, wręcz podejrzane ogłoszenia z numerem telefonu, co ułatwia dotarcie do ich właściciela. Jest sporo plakatów różnych wydarzeń i kontaktujemy się z organizatorami, nakładamy mandaty jeśli nie mają zgody zarządcy i wyjaśniamy, że to nie jest miejsce na promocję – mówi Waldemar Forysiak, rzecznik prasowy straży miejskiej we Wrocławiu.
Sprawców w mieście łatwo znaleźć. Nie masz zgody? Płać mandat
- Mamy monitoring miejski i często jesteśmy w stanie namierzyć sprawców, sprawdzając na przykład tablice rejestracyjne – dodaje Waldemar Forysiak.
Tak też ustalono sprawców ostatniej zmasowanej akcji nielegalnego rozwieszenia plakatów. 1 lipca na latarniach ulicznych m.in. na ulicy Powstańców Śląskich , Legnickiej, pl. Jana Pawła II, Wyszyńskiego, Nowowiejskiej - zaczęły pojawiać się plakaty zapraszające na dyżur poselski. Mieszkańcy zwracali jednak uwagę, że są bardzo podobne do plakatów wyborczych, których według prawa, poza kampanią wyborczą nie można umieszczać.
Galeria zdjęć
Plakaty posłanki zawieszone wysoko na latarniach są systematycznie ściągane przez straż miejską od kilku dni. Do tej pory udało się ich zebrać ponad 500, ale pojawiają się wciąż nowe.
Umieszczanie takich plakatów czy ogłoszeń bez zgody jest wykroczeniem. Strażnicy miejscy od soboty dokumentują wszystkie miejsca z plakatami - w związku z tym wykroczeniem, podjęliśmy czynności - sprawdziliśmy na monitoringu tablice rejestracyjne samochodu, którym poruszali się sprawcy, po ustaleniu tożsamości, osoby te zostaną ukarane mandatem lub zostanie skierowany wniosek o ukaranie do sądu.Waldemar Forysiak
Zarządca miejsca, w którym pojawiła się nielegalna reklama, może doliczyć dodatkowe koszty
Jak wyjaśnia Ewa Mazur ze ZDIUM, czyli zarządcy pasa drogowego, w którym umieszczone są latarnie, gdzie pojawiły się na początku lipca reklamy posłanki - w przypadku nielegalnego umieszczenia reklamy wszczynane jest karne postępowanie administracyjne (w trybie ustawy o drogach publicznych) i naliczana jest karna opłata. Wynosi ona 10-krotność stawki bazowej za każdy dzień nielegalnej emisji reklamy - czyli w przypadku reklamy o powierzchni 1 m2 przy drodze krajowej przez 4 dni będzie to 10 x 7 zł x 4 = 280 zł.
Podmiot emitujący nielegalną reklamę obarczamy dodatkowo kosztami jej usunięcia. Średni koszt usunięcia plakatu z jednej lokalizacji to ok 40 zł.Ewa Mazur
Procedura karnego postępowania administracyjnego może skończyć się w sądzie, ale zaczyna się od wydania decyzji administracyjnej przez ZDiUM, bo choć właścicielem latarni jest Tauron i od tej firmy również trzeba mieć zgodę, to reklama emitowana jest w pasie drogowym.
Plakaty można wieszać, ale trzeba mieć na to zgodę. Jak ją zdobyć?
Aby legalnie umieścić reklamę w pasie drogowym, należy dopełnić procedur, które określa ustawa o drogach publicznych i złożyć wniosek o wydanie decyzji administracyjnej na zajęcie pasa drogowego drogi publicznej w celu umieszczenia reklamy (na budynku, rusztowaniu, słupie itp. ). Wniosek taki należy złożyć na odpowiednim druku.
Do wniosku należy dołączyć:
- szczegółowy plan sytuacyjny w skali 1:500 z zaznaczeniem lokalizacji – Zarząd Geodezji, Kartografii i Katastru Miejskiego we Wrocławiu, Biuro Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego oraz Opracowań Geodezyjnych, al. Marcina Kromera 44, tel. (71) 327-2(261-262);
- opinię Koordynatora Projektu Plastycznego Wystroju Miasta – Urząd Miejski Wrocławia, Zespół Architekta Miasta, pl. Nowy Targ 1-8, tel. (71) 777-93-58;
- pozwolenie Miejskiego Konserwatora Zabytków na umieszczenie reklamy na zabytku – Urząd Miejski Wrocławia, Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków, ul. Bernardyńska 5, tel. (71) 777-94-511;
- zgodę właściciela budynku lub wykonawcy posiadającego zezwolenie na rusztowanie;
- oświadczenie o posiadaniu ważnego pozwolenia na budowę lub oświadczenie o braku sprzeciwu właściwego organu administracji architektoniczno – budowlanego do złożonego zgłoszenia zamiaru umieszczenia urządzenia reklamowego w pasie drogowym, jeżeli wymagają tego przepisy prawa budowlanego1;
- kopię aktualnego dokumentu potwierdzającego status prawny wnioskodawcy (np. wypis z właściwego rejestru lub ewidencji lub inny równoważny dokument) oraz kserokopie zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON i identyfikacji podatkowej NIP;
- opinię Urzędu Miejskiego Wrocławia, Wydział Inżynierii Miejskiej, Dział Zarządzania Ruchem, ul. Gabrieli Zapolskiej 4, tel. (71) 777-86-371).