wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

5°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 21:30

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Edukacja
  4. Projekty edukacyjne
  5. Wrocław koduje
  6. Język maszyn
  7. Ucz się sam

Nauka programowania rozpoczyna się od zrozumienia języka informatycznego – pojęć, nomenklatury i określonych komend, za pomocą których można „porozumiewać się” z komputerem. Na tym etapie dzieci zdobywają umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami, takimi jak: program, powtórzenie lub pętla, paczka, instrukcja warunkowa. Do tego celu służą odpowiednio skonstruowane narzędzia dydaktyczne: scena z kulką i przeszkodami, język programowania oparty o piktogramy oraz uporządkowany zestaw ćwiczeń.

KoLo i KoLes

Aby zapoznać się z podstawami programowania, nie musimy posługiwać się abstrakcyjnym kodem. Graficzny język programowania, w którym sens każdego znaku jest oczywisty, pozwala uczniowi skupić się tylko na rozwiązywaniu prostych problemów.Zadaniem ucznia jest doprowadzenie kółka do wyznaczonego celu, a proste i klarownie sformułowane wytyczne pozwalają, w możliwie przystępny sposób, wprowadzić prototypy podstawowych pojęć i konstrukcji programistycznych, takich jak zmienne, procedury, pętle, czy instrukcje warunkowe. Dodajmy, że pomysł graficznego języka programowania opiera się na tzw. myśleniu wzrokowym, które stanowi podstawową formę ludzkiego poznania.

Aplikacja Kolo i KoLes

MrówkaGO

Punktem odniesienia ruchu w pierwszej części projektu była scena. Obiekt był przesuwany w górę, w dół, w prawo, w lewo, niczym pionek na szachownicy. Kierunki wyznaczane były w odniesieniu do sceny.

Na tym etapie za punkt odniesienia uznawać będziemy sam obiekt. Wszelkie kierunki określane będą przez obiekt, który – niczym osoba patrząca przed siebie – może iść do przodu, obracać się w prawo lub w lewo. W celu przećwiczenia nowego modelu ruchu, warto powtórzyć na macie część ćwiczeń opisanych w poprzednim rozdziale. Różnica polegać będzie na tym, że uczniowie wydający polecenia, muszą przyjąć perspektywę poruszającego się po scenie ucznia.

Drugim, nowym, elementem jest zmiana notacji. W miejsce dotychczasowych strzałek używać będziemy znaków literniczych znajdujących się na klawiaturze komputera i dostępnych w podstawowych edytorach tekstu. Zmiana ta jest jednym z etapów łagodnego przeprowadzania uczniów od zapisów intuicyjnych do notacji abstrakcyjnej, stosowanej w prawdziwym programowaniu.

Aplikacja MrówkaGo

W celu uruchomienia aplikacji MrówkaGo należy zainstalować Octave i GUI Octave. Instrukcja instalacji.

Dlaczego korzystamy ze środowiska Octave?

1. Octave jest darmowym środowiskiem programistycznym.

2. Język programowania jest identyczny z językiem programowania MATLAB-a, który jest jednym z najczęściej używanych na świecie środowisk obliczeń inżynierskich.

3. Składnia języka jest bardzo prosta i podobna do składni graficznego języka programowania podstawowej aplikacji projektu – KoLo. W związku z tym doskonale nadaje się jako kontynuacja nauki programowania w kolejnym, bardziej zaawansowanym etapie przygody z Językiem maszyn.

4. Octave jest interpreterem, co zwalnia programistę z troszczenia się o szczegóły techniczne nieistotne na początkowym etapie nauki programowania.

5. Octave na bieżąco wykonuje program zapisany w postaci pliku tekstowego, co uzmysławia uczącemu się bezpośredni związek między kodem źródłowym a tym, co wykona maszyna.

6. Octave jest językiem skryptowym (związanym z konkretnym środowiskiem uruchomieniowym), a obecnie jest to coraz bardziej popularny sposób tworzenia aplikacji.

Prezentacja na temat programu (pdf).

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl