Malowanie znaków poziomych uzależnione jest od warunków atmosferycznych, a głównie od temperatury. Dlatego we Wrocławiu takie prace rozpoczynają się zwykle w kwietniu.
Prace wykonywane są przede wszystkim w nocy, aby nie utrudniać ruchu samochodowego. Niemniej jednak dopiero w kwietniu noce zaczynają być ciepłe. W marcu pomimo tego, że w dzień odnotowywane są temperatury nawet do 20 stopni Celsjusza, to w nocy zdarzają się jeszcze przymrozki.Tomasz Martin z Działu Eksploatacji Oznakowania ZDiUM
Prace ruszyły na Grabiszynie i w Śródmieściu
W pierwszej kolejności malowanie znaków poziomych zostało wykonywane na skrzyżowaniu ul. Grabiszyńskiej z ul. Hallera oraz na pl. Grunwaldzkim, rondzie Reagana, ul. Sobieskiego, Kochanowskiego, Brucknera, Toruńskiej i Kwidzyńskiej. Z każdym tygodniem tych miejsc będzie coraz więcej. W najbliższych dniach ekipy drogowców będzie można zobaczyć na ulicach: Św. Mikołaja, Podwale, Grodzkiej, Kazimierza Wlk., Ruskiej, Traugutta, Piotra Skargi, Kołłątaja, pl. Społecznym oraz Bora Komorowskiego, Wyszyńskiego, Królewskiej i al. Kromera.
Poza odnawianiem znaków poziomych, jednocześnie wykonujemy mniejsze prace, jak malowanie drobnych elementów oznakowania na terenie miasta. Malujemy koperty dla osób niepełnosprawnych, uzupełniamy elementy oznakowania należące do stref płatnego parkowania.Tomasz Martin
Aż 1300 km oznakowań – jak z Wrocławia do Paryża
Dobrze widoczne oznakowanie poziome to jeden z kluczowych elementów bezpieczeństwa. Każdego roku Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu przeprowadza co najmniej dwie tury takich prac – wiosenną i jesienną. Sukcesywnie z roku na rok zarówno obszar, gdzie wykonywane jest oznakowanie pionowe, jak również wartość prac, się zwiększają. W zeszłym roku wykonano ponad 150 tys. m kw. oznakowania i wykorzystano 75 tys. litrów farby. Odnowiono również 200 kopert dla osób niepełnosprawnych.
Gdybyśmy uruchomili maszynę do malowania oznakowania na wrocławskim Rynku i namalowali linię ciągłą o szerokości 12 centymetrów, to skończylibyśmy w Paryżu pod wieżą Eiffla. A całą farbę musielibyśmy przewieźć 5 tirami.Tomasz Martin
Konieczna dobra widoczność, odporność i odblaskowość
Oznakowanie poziome powinno przede wszystkim zapewniać dobrą widoczność w ciągu całej doby, także w warunkach dużej wilgotności. Ponadto linie namalowane na jezdni muszą charakteryzować się odpowiednią szorstkością zbliżoną do tej, jaką posiada nawierzchnia. Musi być też trwałe, odporne na ścieranie i brudzenie się, a także zapewniać właściwe parametry odblaskowości przez cały okres użytkowania. Dlatego też oznakowanie wykonywane jest tylko certyfikowanymi materiałami.
Technologia malowania oznakowania dostosowana jest do rodzaju i stanu nawierzchni jezdni.
Podczas prac wykorzystujemy technologię mieszaną: cienkowarstwową lub grubowarstwową Tam, gdzie oznakowanie szybciej się wyciera, jak np. na skrzyżowaniach, stosujemy technologię z mas chemoutwardzalnych. Oznakowanie grubowarstwowe jest również odblaskowe i przeciwpoślizgowe. Odblask uzyskuje się poprzez posypanie powierzchni mikrokulkami szklanymi. Natomiast znaki poziome są odnawiane również przy użyciu specjalistycznej, białej farby najezdniowej, z elementami odblasku.Tomasz Martin