wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

8°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 07:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Miejski Rzecznik Konsumentów we Wrocławiu
  4. Podstawowe prawa konsumenta – rękojmia, gwarancja, odstąpienie od umowy
  5. Odstąpienie od umowy – zwrot towaru

1. Sprzedaż w sklepie stacjonarnym 

Zwrot towaru niewadliwego może nastąpić tylko za zgodą Sprzedawcy na warunkach przez niego określonych. 

Sprzedawca może przyjąć zwrot towaru, ale nie musi !

2. Sprzedaż poza lokalem

Konsument może odstąpić od umowy w terminie 14 dni od dnia objęcia rzeczy w posiadanie lub podpisaniu umowy, składając odpowiednie oświadczenie (do pobrania wzór pisma: odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem).

  • Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy (do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem).
  • Przedsiębiorca ma obowiązek, nie później niż 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy, zwrócić wszystkie dokonane płatności.
  • Jeśli Sprzedawca nie odbierze zwracanego towaru, kolejny raz można odesłać rzecz na koszt Sprzedawcy lub zażądać zwrotu kosztów kolejnego wysłania paczki.
  • Odstąpienie od sprzedaży nie dotyczy umów na kwotę nieprzekraczającą pięćdziesięciu złotych.

Prawo do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem nie przysługuje w odniesieniu do umów:

  • o świadczenie usług, jeżeli przedsiębiorca wykonał w pełni usługę, za twoją wyraźną zgodą i jednocześnie zostałeś poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia, utracisz prawo odstąpienia od umowy (dotyczy to np. usługi VOD, Pay Per View);
  • w której cena lub wynagrodzenie zależy od wahań na rynku finansowym, nad którymi przedsiębiorca nie sprawuje kontroli, i które mogą wystąpić przed upływem terminu do odstąpienia od umowy;
  • w której przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według Twojej specyfikacji lub służąca zaspokojeniu Twoich zindywidualizowanych potrzeb (np. wykonanie instalacji do dostarczania sygnału telewizji kablowej w Twoim mieszkaniu);
  • w której przedmiotem świadczenia jest rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia (np. zamówiona przez Ciebie przez telefon pizza);
  • w której przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeśli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu (np. mydło);
  • w której przedmiotem świadczenia są rzeczy, które po dostarczeniu, ze względu na swój charakter, zostają nierozłącznie połączone z innymi rzeczami (np. montaż pieca);
  • w której przedmiotem świadczenia są napoje alkoholowe, których cena została uzgodniona przy zawarciu umowy sprzedaży, a których dostarczenie może nastąpić dopiero po upływie 30 dni i których wartość zależy od wahań na rynku, nad którymi przedsiębiorca nie ma kontroli;
  • w której wyraźnie zażądałeś, aby przedsiębiorca do Ciebie przyjechał w celu dokonania pilnej naprawy lub konserwacji (np. cieknącej rury w ścianie, wybitego okna w samochodzie); jeżeli przedsiębiorca świadczy dodatkowo inne usługi niż te, których wykonania zażądałeś lub dostarcza rzeczy inne niż części zamienne niezbędne do wykonania naprawy lub konserwacji, prawo do odstąpienia od umowy przysługuje w odniesieniu do dodatkowych usług lub rzeczy;
  • w której przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;
  • o dostarczanie dzienników, periodyków lub czasopism, z wyjątkiem umowy o prenumeratę;
  • zawartej w drodze aukcji publicznej;
  • o świadczenie usług w zakresie zakwaterowania, innych niż do celów mieszkalnych, przewozu rzeczy, najmu samochodów, gastronomii, usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi;
  • o dostarczanie treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, jeżeli spełnienie świadczeń rozpoczęło się za twoją wyraźną zgodą przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu Ciebie przez przedsiębiorcę o utracie prawa odstąpienia od umowy (np. dostarczenie nagrania audiowizualnego drogą mailową).

Podstawa prawna (patrz: prawo)

3. Sprzedaż na odległość

  • Konsument może odstąpić od umowy w terminie 14 dni od dnia objęcia rzeczy w posiadanie lub podpisaniu umowy, składając odpowiednie oświadczenie (do pobrania: wzór pisma odstąpienie od umowy zawartej na odległość)
  • Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz nie później niż 14 dni, od dnia w którym odstąpił od umowy(do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem).
  • Przedsiębiorca ma obowiązek nie później niż 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy, zwrócić wszystkie dokonane płatności.
  • Jeśli Sprzedawca nie odbierze zwracanego towaru, kolejny raz można odesłać rzecz na koszt Sprzedawcy lub zażądać zwrotu kosztów kolejnego wysłania paczki.

Prawo do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem nie przysługuje w odniesieniu do umów

  • o świadczenie usług, jeżeli przedsiębiorca wykonał w pełni usługę, za twoją wyraźną zgodą i jednocześnie zostałeś poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia, utracisz prawo odstąpienia od umowy (dotyczy to np. usługi VOD, Pay Per View);
  • w której cena lub wynagrodzenie zależy od wahań na rynku finansowym, nad którymi przedsiębiorca nie sprawuje kontroli, i które mogą wystąpić przed upływem terminu do odstąpienia od umowy;
  • w której przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według twojej specyfikacji lub służąca zaspokojeniu Twoich zindywidualizowanych potrzeb (np. wykonanie instalacji do dostarczania sygnału telewizji kablowej w Twoim mieszkaniu);
  • w której przedmiotem świadczenia jest rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia (np. zamówiona przez Ciebie przez telefon pizza);
  • w której przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeśli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu (np. mydło);
  • w której przedmiotem świadczenia są rzeczy, które po dostarczeniu, ze względu na swój charakter, zostają nierozłącznie połączone z innymi rzeczami (np. montaż pieca);
  • w której przedmiotem świadczenia są napoje alkoholowe, których cena została uzgodniona przy zawarciu umowy sprzedaży, a których dostarczenie może nastąpić dopiero po upływie 30 dni i których wartość zależy od wahań na rynku, nad którymi przedsiębiorca nie ma kontroli;
  • w której wyraźnie zażądałeś, aby przedsiębiorca do Ciebie przyjechał w celu dokonania pilnej naprawy lub konserwacji (np. cieknącej rury w ścianie, wybitego okna w samochodzie); jeżeli przedsiębiorca świadczy dodatkowo inne usługi niż te, których wykonania zażądałeś lub dostarcza rzeczy inne niż części zamienne niezbędne do wykonania naprawy lub konserwacji, prawo do odstąpienia od umowy przysługuje w odniesieniu do dodatkowych usług lub rzeczy;
  • w której przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;
  • o dostarczanie dzienników, periodyków lub czasopism, z wyjątkiem umowy o prenumeratę;
  • zawartej w drodze aukcji publicznej;
  • o świadczenie usług w zakresie zakwaterowania, innych niż do celów mieszkalnych, przewozu rzeczy, najmu samochodów, gastronomii, usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi;
  • o dostarczanie treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, jeżeli spełnienie świadczeń rozpoczęło się za Twoją wyraźną zgodą przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu Ciebie przez przedsiębiorcę o utracie prawa odstąpienia od umowy (np. dostarczenie ci nagrania audiowizualnego drogą mailową).

Podstawa prawna (patrz: prawo)

Pamiętaj!

Pamiętaj, aby przy odbiorze sprawdzić stan przesyłki, czy nie posiada ona widocznych uszkodzeń zewnętrznych, bądź szczególnie ostrożny, jeśli opakowanie nosi ślady uszkodzenia. Oględzin najlepiej dokonać w obecności kuriera. Jeśli z jakiegoś powodu tego nie zrobisz masz 7 dni na wezwanie kuriera i sporządzenie protokołu szkody.

Reklama