wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

21°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 11:35

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Kultowy wrocławski tramwaj wraca na tory [ZDJĘCIA, WIDEO]

Konstal 102 Na to legenda wśród tramwajów, które jeździły po Wrocławiu. I choć już od dawna nie służą w systemie komunikacji miejskiej, to jeden z nich po generalnym remoncie wraca właśnie na tory.

Reklama

Zabytkowy tramwaj wyremontowali członkowie Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego. Prace przeprowadzono w Krakowie, a ich koszt to ponad milion złotych. Pieniądze na ten cel pochodziły z dotacji Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.

– Cieszymy się, że ten legendarny tramwaj prezentuje się tak samo pięknie, jak ponad 40 lat temu. Dodatkowo został on odmalowany w, typowym dla wrocławskich tramwajów, kolorze błękitnym– mówi Agata Chmielowska, dyrektor Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków.

– Tramwaj został przywrócony do stanu, w jakim opuszczał fabrykę w 1972 roku. Myślę, że po tak gruntownym remoncie Konstal będzie nam służył przez wiele lat – dodaje Piotr Banaś, członek Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego.

22 kwietnia: oficjalna prezentacja

W najbliższą niedzielę - 22 kwietnia, wrocławianie mogą wziąć udział w prezentacji zabytkowego pojazdu. Rozpocznie się ona o godzinie 10 w zajezdni przy ul. Legnickiej 65. Następnie Konstal wyruszy w objazd po mieście, a chętni będą mogli (po opłaceniu biletu) jeździć nim do godziny 17. Za darmo będzie woził miłośników komunikacji miejskiej podczas majowej Nocy Muzeów.

Konstal 102 Na - przejażdżka zabytkowym tramwajem

Konstal 102 Na - przejażdżka zabytkowym tramwajem

Spotkania
Termin 22 kwietnia 2018 10:00

Miejsce Zajezdnia nr V

Zobacz

Jeden z trzech

Wagon Konstal 102Na #2069 został wyprodukowany w czerwcu 1972 roku z numerem fabrycznym 364.

Przez kilka dekad jeździł w barwach MPK Wrocław, stacjonował głównie w zajezdni Borek przy ul. Powstańców Śląskich. Z ruchu został wycofany w grudniu 2009 roku. Później przejął go Klub Sympatyków Kolei, a w 2013 roku Klub Sympatyków Transportu Miejskiego. Remont pojazdu trwał prawie cztery lata.

Tramwaj jest unikatem, bo to jeden z trzech ostatnich zachowanych wagonów tego typu we Wrocławiu. Jest jedynym modelem ocalałym w pierwotnej formie. Dlatego w 2014 roku został wpisany do rejestru zabytków.

– Bezpośrednio po tej decyzji Klub wystąpił z wnioskiem o wydanie decyzji – pozwolenia konserwatorskiego, którego zakres objął kompleksowy remont generalny wagonu. To umożliwiło nam złożenie oferty w organizowanym przez Urząd Miejski Wrocławia otwartym konkursie dla organizacji pozarządowych – mówi Krzysztof Kołodziejczyk, prezes KSTM.

Remont w Krakowie

Historia samego remontu jest długa i wyboista, jak mówią miłośnicy komunikacji (kalendarium poniżej), ale ostatecznie tramwaj trafił do zakładów remontowych MPK Kraków.

Wcześniej rozmontowano go na najdrobniejsze części, odnowiono poszycie, zabezpieczono przed rdzą. Kolejnym etapem było lakierowanie - znów był, jak dawniej, błękitny..

Prawdziwą przeprawą był remont instalacji elektrycznej. Do okablowania całego tramwaju potrzebne było aż 9 kilometrów przewodów. – Z ciekawostek, w tramwaju miłośnicy zainstalowali lampy tylne z polskiego, zabytkowego już samochodu ciężarowego Żubr, który był produkowany w Jelczu, a kierunkowskazy ze stara 66 – mówi Krzysztof Kołodziejczyk.

„Stodwójka” zyskała też retro wnętrze, dokładnie takie, jak w 1972 roku. Dominuje kolor beżowy i seledynowy. Odnowiono charakterystyczne siedzenia pasażerów i kabinę motorniczego.

fot. Klub Miłośników Transportu Miejskiego 

Kalendarium remontu tramwaju 

  • 2009 Wycofanie z ruchu wagonu 2069
  • 2010 Wagon został sprzedany do Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu.
  • 22.04.2013 Została podpisana umowa na użyczenie wagonu Klubowi Sympatyków Transportu Miejskiego.
  • 15.05.2013 Wagon został oficjalnie zakupiony przez KSTM i od tego momentu jest on naszą własnością.
  • 02.06.2014 Tramwaj Konstal 102Na oficjalnie wpisano do rejestru zabytków
  • 07.07.2014 Na remont wagonu wydano pozwolenie na prace konserwatorskie, co umożliwiło Klubowi złożenie oferty w organizowanym przez Urząd Miejski Wrocławia otwartym konkursie ofert dla organizacji pozarządowych pn. „Działania w zakresie ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego we Wrocławiu”.
  • 07.2014 Rozstrzygnięto pierwszy konkurs na dotację do remontu tramwaju. Uzyskano 130 tysięcy złotych.
  • 1.08.2014-6.10.2014 Realizacja pierwszego etapu remontu tramwaju. Wykonano remont kapitalny trzech wózków tramwaju oraz regenerację przetwornicy, wentylatora silnika i przegląd instalacji elektrycznej.
  • 16.03.2015-20.10.2015 Drugi etap renowacji wagonu 2069. Rozebrano wagon do konstrukcji, którą oczyszczono i zabezpieczono antykorozyjnie. Ten etap był wspierany przez prezydenta Wrocławia w wysokości 170 000,00 zł w ramach otwartego konkursu ofert dla organizacji pozarządowych pn. „Działania w zakresie ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego we Wrocławiu”.
  • 9.07.2015-26.11.2015 – Kolejna dotacja z tego samego konkursu w wysokości 100 000 złotych pozwoliła na trzeci etap restauracji, który obejmował lakierowanie poszycia wraz z przywróceniem oryginalnych barw, przegląd i naprawę (regenerację) większości podzespołów elektrycznych, w tym naprawę i konserwację pantografu. Jest to ostatni etap remontu wykonany przez firmę Protram. Po upadku tejże wagon przetransportowano do Krakowa celem kontynuacji prac.
  • 11.04.2016-20.10.2016 – Czwarty etap naprawy wagonu, który obejmował odtworzenie instalacji elektrycznej w wagonie. Prace dofinansowano kwotą 150 000 złotych. Ten etap w odróżnieniu do poprzednich wykonywało Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie.
  • 28.07.2016-31.12.2016 – Piąty etap remontu wagonu polegał na wstawieniu nowych okien, zamontowaniu drzwi wraz z osprzętem oraz rozpoczęcie kompletacji wnętrza. Ten etap uzyskał dofinansowanie w wysokości 100 tysięcy złotych.
  • 24.03.2017-31.12.2017 – Szósty etap prac konserwatorskich przy niniejszym tramwaju, który obejmował przede wszystkim kontynuację działań związanych z elektryką (wynikających z przeglądu podzespołów przeprowadzonego przez nowego wykonawcę) oraz odtwarzanie wnętrza wagonu. Etap dofinansowano kwotą 250 tysięcy złotych.
  • 12.07.2017-31.12.2017 – Siódmy etap polegał na dokończeniu instalacji elektrycznej i został dofinansowany kwotą 78 tysięcy złotych.
  • 02.04. 2018  Zakończenie prac, odbiór konserwatorski, protokół odbioru. 
  • 22.04.2018 – Oficjalna prezentacja tramwaju w zajezdni przy ul. Legnickiej.

Galeria

Kliknij na zdjęcie aby powiększyć

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl