„Myślę, czuję, decyduję”. Projekt „Błaźnice” Anny Zubrzycki [PROGRAM]

Zbliża się data trzeciej odsłony projektu „Błaźnice”, powołanego do życia przez Annę Zubrzycki. W programie wydarzenia – na które wstęp jest wolny – znalazły się warsztaty z rozwiązywania konfliktów i praktykowania uważności, debata „Myślę, czuję, decyduję”, prezentacja twórczości filmowej Zuzanny Grajcewicz, a także koncert finałowy zespołu Sutari pt. „Siostry rzeki”.  

  • Szaflary. Anna Zubrzycki z grupą Romów

    Szaflary. Anna Zubrzycki z grupą Romów, mat. prasowe


– Projekt „Błaźnice” ma swój początek w pragnieniu ujawniania i nazywania zjawisk oraz procesów twórczych, realizowanych przez artystki różnych dziedzin sztuki, w połączeniu z aspektami społecznymi i środowiskowymi. Chcemy wydobyć siłę i potencjał uczestniczek poprzez warsztaty, debaty i spotkania – mówi Anna Zubrzycki. Jej projekt – realizowany w ramach rezydencji artystycznej we wrocławskim Muzeum Teatru – zawdzięcza swoją nazwę publikacji Katarzyny Kułakowskiej pt. „Błaźnice. Kobiety kontrkultury teatralnej w Polsce”. Szczegóły programu:

Błaźnice. Rzeka – w Muzeum Teatru im. H. Tomaszewskiego

Błaźnice. Rzeka – w Muzeum Teatru im. H. Tomaszewskiego

Koncert / Warsztaty
Termin od 22 maja 2021 do 5 czerwca 2021

Miejsce Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego

Zobacz

Weekend otwarcia. Warsztaty z Moniką Klonowską i debata

Błaźnice to przestrzeń dla dialogu prowadzonego w oparciu o porozumienie bez przemocy. W związku z tym trzecia edycja projektu rozpocznie się dwudniowymi warsztatami (22-23 maja) z zakresu przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w instytucjach kultury, które poprowadzi Monika Klonowska, trenerka, konsultantka i mediatorka. Zajęcia dotyczyć będą trudnych, niepożądanych zjawisk, które często towarzyszą pracy twórczej, w tym rywalizacji, naruszania własnych granic czy też doświadczeń kontaktu z silnymi narcystycznymi osobowościami.

Dopełnieniem warsztatów będzie debata „Myślę, czuję, decyduję” (22 maja) z udziałem Moniki Klonowskiej, dziennikarki Magdy Piekarskiej, reżyserki Małgorzaty Wdowik, aktorki i psychoterapeutki Marzeny Kopczyńskiej-Urlich oraz performerki i pedagożki Ilony Krawczyk. Podejmą one szerokie spektrum zagadnień związanych z prawami człowieka, przemocą wobec kobiet, przypadkami nierównego traktowania kobiet w instytucjach artystycznych czy też odpowiedzialności środowisk wobec naruszeń wolności i godności. Spotkanie poprowadzi Ewa Molenda-Pilecka.

Błaźnice 2019, fot. Piotr Spigiel

Mindfulness i twórczość filmowa kobiet

Drugi weekend Błaźnic (29 i 30 maja) to czas dla ciała i ducha. Anna Zubrzycki poprowadzi warsztat z technik antystresowych, które mają na celu wzmacnianie wewnętrznych zasobów poprzez praktyki uważności (mindfulness) i życzliwości. Zajęcia zaplanowane zostały z myślą o artystkach i artystach zmagających się z trudną sytuacją zawodową, wynikającą z pandemii. W trakcie dwudniowych warsztatów uczestniczki i uczestnicy zdobędą narzędzia pozwalające przerwać automatyczny łańcuch stresu, a także zminimalizować tremę związaną z występami publicznymi.

W sobotę, 29 maja, będzie również okazja do zapoznania się z twórczością Zuzanny Grajcewicz, wyróżnionej m.in. nagrodą im. Zuzanny Jagody Kolskiej na 18. MFF Nowe Horyzonty za obraz „Wycinka”. Zobaczymy trzy filmy: „Wenus z Willendorfu” oraz „Porachunki” i „Dog Days”. W każdym z nich reżyserka podejmuje istotne wątki, m.in. potrzeby akceptacji społecznej, marginalizacji potrzeb seniorów czy wizji świata bez zwierząt. Po seansach odbędzie się spotkanie z Zuzą Grajcewicz, które poprowadzi Jan Pelczar.

Siostry rzeki. Koncert finałowy

Finał Błaźnic będzie najpełniejszym odzwierciedleniem „Rzeki” – hasła tegorocznej edycji, dla którego inspiracją stała się twórczość zespołu Sutari. 5 czerwca obejrzymy koncert performatywny pt. „Siostry rzeki” w wykonaniu Kasi Kapeli, Basi Songin i Asi Kurzyńskiej, z gościnnym udziałem Anny Zubrzycki. Zespół Sutari zaprezentuje materiał z ostatniej płyty – to muzyczny dialog z tradycjami ludowymi, spleciony wokół tematów natury i jej degradacji, wolności, kobiecości i siostrzeństwa. To opowieść o drzemiącej w kobietach sile, która daje szansę na odmianę ich losu, a także przykład głębokiej relacji artysty z rodzimą naturą.

Sutari, fot. Piotr Spigiel

O autorce projektu

Anny Zubrzycki, aktorka, performerka, pedagog teatralny, współtworzyła, i kierowała artystycznie, znany dziś w świecie wrocławski Teatr Pieśni Kozła. Przedtem, po przyjeździe w 1997 r. do Polski z Australii (gdzie ukończyła historię i literaturę angielską na uniwersytecie w Canberze, jest też absolwentką KUL-u i Uniwersytetu Aberdeen w Wlk. Brytanii) przez wiele lat była czołową aktorką nie mniej znanego Ośrodka Praktyk Teatralnych Gardzienice.

 

W 2019 r., w ramach Wrocławskiej Księgi Pamięci z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru, Anna Zubrzycki otrzymała od prezydenta Jacka Sutryka medal „Zasłużony dla Wrocławia – Merito de Wratislavia”, fot. www.wroclaw.pl

Jest założycielką Fundacji „Voices”, wspierającej kreatywne i społeczne projekty kobiet, a także wiceprezesem polskiego oddziału Rokpa International Charity – monitoruje międzynarodowe projekty humanitarne m.in. w Tybecie i Chinach.

Jako wykładowczyni emisji głosu i aktorstwa prowadzi wykłady i pokazy podczas licznych festiwali teatralnych, a także w wielu instytucjach edukacyjnych w Azji i Europie, w tym obszerny program szkoleniowy dla aktorów we Wrocławiu. Współpracuje z Zurich University of the Arts. 

Artystka o nieprzeciętnym talencie aktorskim, ale i wokalnym, otrzymała wiele nagród, m.in. Annual Critic’s Choice Award za rolę Izoldy w gardzienickim spektaklu „Carmina Burana”, Nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego za najlepszą rolę kobiecą w 2008 r. (Lady Macbeth w spektaklu „Macbeth” Teatru Pieśń Kozła), odznakę honorową Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla kultury polskiej” (2005) oraz Nagrodę Marszałka Województwa Lubelskiego za promocję kultury w regionie.



Zgłoś uwagę