Dotychczas powstało 17 krótkich, ale wyjątkowo ciekawych odcinków cyklu zainicjowanego w listopadzie ubiegłego roku, który muzealnicy pragną kontynuować. Już wkrótce posłuchamy m.in. opowieści o dawnej fotografii. Do filmów już wkrótce dodane zostaną napisy, tak by skorzystać z lekcji historii sztuki mogły także osoby z dysfunkcją słuchu.
Zaraza we Wrocławiu...w 1567 roku
Gościem premierowego odcinka był Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu i nieprzypadkowo zaprosił internautów do obejrzenia dwóch obrazów z epitafium Hansa Mohrenberga z 1567 Tobiasa Fendta. Nieprzypadkowo, bo dzieło powstało jako rodzaj komentarza do tragicznej epidemii dżumy, jaka nawiedziła Wrocław na przełomie 1567 i 1568 roku, zbierając śmiertelne żniwo w postaci 10 tysięcy ofiar, wówczas jednej trzeciej populacji miasta.
W wyniku zarazy umarli członkowie rodziny Mohrenbergów, przedstawieni na predelli (dolna część nastawy ołtarzowej). Zamożną, wpływową rodzinę przedstawiono, co zupełnie wyjątkowe, na tle widoku Wrocławia właśnie z powodu epidemii. – Nie dziwi fakt pustego miasta na obrazie. Jesteśmy świadkami lockdownu, bo zakazano wówczas zabaw, nie odbywały się nabożeństwa, miasto oddane zostało na pastwę śmierci – tłumaczył Piotr Oszczanowski.
Ale w tym nieszczęściu pojawia się także płomyk nadziei. Na głównym przedstawieniu Chrystus zapowiada wprawdzie nadejście końca świata, widzimy spadające komety, zatopione okręty i wszelkie możliwe kataklizmy, ale w grupie ludzi przedstawionych przez artystę są także ci, którzy nie reagują. – Zaczytani w księgi Biblii po prostu wierzą. Mimo nieszczęść, ewidentnych dowodów tragedii jest nadzieja i jest przy Wrocławiu, nawet w czasie tak tragicznej próby. Miasto przetrwa, bo są ci, którzy wierząc, dają mu nadzieję na przyszłość – nia ma wątpliwości dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
Po obejrzeniu odcinka warto zapamiętać epitafium Hansa Mohrenberga i obejrzeć je na żywo, kiedy tylko będzie to możliwe.
Warto także obejrzeć pozostałych kilkanaście ARTEfaktów, zarówno na ekranie, jak i potem w muzealnych wnętrzach i gablotach.
Odkryjmy mniej znane dzieła sztuki
Po trzech oddziałach Muzeum Narodowego oprowadzają nas kuratorzy kolekcji i edukatorzy, którzy na co dzień mają zajęcia z uczniami, specjalizują się w eksponowaniu wszystkich walorów wartościowych dzieł sztuki. Także tych, które nie przyciągną może naszego wzroku, a okazują się wyjątkowo odkrywcze i niejednokrotnie ciekawsze niż dobrze znane „hity”.
Wśród odkryć warto zwrócić uwagę na portret Fanny Biron von Curland (księżnej kurlandzkiej) autorstwa niezwykłej malarki, bo Francuzka Élisabeth-Louise Vigée Le Brun tworząca w XVIII wieku portretowała m.in. królową Marię Antoninę i miała zupełnie niezwykłą biografię. Sylwetkę artystki i portretowanej przez nią kobiety kreśli Izabela Trembałowicz-Chęć.
Sztuka współczesna z pasją
Fanom sztuki współczesnej polecamy natomiast temat wyjątkowo na czasie, czyli twórczość żyjącej w I połowie XX wieku Marii Jaremy. Niedawno odkryła ją na nowo dla czytelników i miłośników sztuki Agnieszka Dauksza, autorka fenomenalnej, nagradzanej biografii „Jaremianka”, która ukazała się dwa lata temu i spowodowała renesans zainteresowania tą znakomitą artystką. Justyna Oleksy z wielką pasją opowiada o malarce, tego po prostu trzeba posłuchać.
Kto opowiada i co obejrzymy
- Piotr Oszczanowski opowiada o obrazach z epitafium Hansa Mohrenberga
- Agata Stasińska opowiada o średniowiecznym sarkofagu księcia Henryka IV Probusa
- Sławomir Ortyl opowiada o Świętym Mikołaju
- Dorota Jasnowska opowiada o kropielniczce ze zbiorów Muzeum Etnograficznego
- Izabela Trembałowicz-Chęć opowiada o Élisabeth Vigée-Lebrun
- Michał Pieczka opowiada o obrazie Jana Matejki „Śluby Jana Kazimierza”
- Barbara Przerwa opowiada o „Pejzażu zimowym z łyżwiarzami i pułapką na ptaki” Pietera Brueghela
- Barbara Przerwa opowiada o „Pokłonie Trzech Króli”
- Sławomir Ortyl opowiada m.in. o srebrnej cukierniczce
- Joanna Kurbiel opowiada o meblach dolnośląskich ze zbiorów Muzeum Etnograficznego
- Justyna Oleksy opowiada o Jaremiance, czyli Marii Jaremie
- Izabela Trembałowicz-Chęć opowiada o portrecie Izabeli Branickiej
- Iwona Gołaj opowiada o Jerzym Nowosielskim
- Hanna Golla opowiada o koronach ze zbiorów Muzeum Etnograficznego
- Małgorzata Możdzyńska-Nawotka opowiada o wizerunku księcia Janusza Radziwiłła
- Agata Iżykowska-Uszczyk opowiada o Magdalenie Abakanowicz
- Sławomir Ortyl opowiada o obrazie „Chłopiec w słońcu”
Wszystkie odcinki odnajdziemy na FB Muzeum Narodowego oraz na kanale YouTube MN.