Zaprojektowana przez specjalistów z Politechniki Wrocławskiej i zbudowana przez firmę Rafann z Łowicza łódź wykonana jest w całości z aluminium. Przystosowana jest do pływania po rzekach, jeziorach i terenach powodziowych. Dzięki specyficznej konstrukcji pokonuje płycizny i może wpłynąć na plaże.
- Powstające obecnie łodzie aluminiowe są najczęściej budowane z konkretnym przeznaczeniem, a cechą charakterystyczną, a zarazem innowacyjną naszej konstrukcji jest możliwość „elastycznej” zabudowy i łatwej rekonfiguracji wyposażenia - mówi pomysłodawca projektu dr inż. Damian Derlukiewicz z Wydziału Mechanicznego Politechniki Wrocławskiej.
Łódź można przystosować do potrzeb służb ratowniczych, policji, wojska, straży granicznej. Ale może także służyć jako typowa jednostka turystyczna. To możliwe dzięki ruchomej nadbudowie, którą można w dowolny sposób konfigurować, a nawet całkowicie usunąć.
Prototyp przystosowany został do potrzeb straży pożarnej. Osiąga prędkość 58 km na godzinę, może przewieźć sprzęt i zaopatrzenie o wadze ok. 1,5 tony, zamontowano w nim m.in. specjalną instalację zaciągającą wodę do gaszenia pożarów.
– Opuszczany trap dziobowy pozwala natomiast na szybką ewakuację poszkodowanych osób. Jest na tyle szeroki, że na pokład może wjechać nawet quad - dodaje Damian Derlukiewicz. - Łódź nie ma żadnych elementów, które mogłyby się stopić bądź spalić, wersja dla straży pożarnej wyposażona będzie również w hartowane szyby.
Testy prototypu odbyły się na zamkniętym zbiorniku wodnym pod Łowiczem. Przeprowadzono wówczas m.in. próby funkcjonalne takie jak zanurzeniowe, przechyłowe, sprawności układów, pływalności, przyspieszenia i zwrotności. Kolejne próby zaliczono na Odrze podczas majowego pikniku Odra River Cup.
Realizacja całego projektu trwała trzy lata, konstruktorzy z Politechniki współpracowali z firmą Rafann. Teraz przygotowywana jest końcowa dokumentacja, a łódź jest w fazie wdrożenia do produkcji.
pwr