wroclaw.pl strona główna Akademicki Wrocław – studia i uczelnie wyższe we Wrocławiu Akademicki Wrocław - strona główna

Infolinia 71 777 7777

11°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 22:30

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Akademicki Wrocław
  3. WCA
  4. Miejski Program Wsparcia "MOZART"
  5. V edycja programu MOZART (2016/2017)
  6. Dr inż. Mariusz Ptak -Germaz: Badanie i aplikacja naturalnych materiałów energochłonnych i kompozytów zastosowanych w pojazdach samochodowych w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów

Dr inż. Mariusz Ptak -Germaz: Badanie i aplikacja naturalnych materiałów energochłonnych i kompozytów zastosowanych w pojazdach samochodowych w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów

Tomasz Wysocki,

Badanie i aplikacja naturalnych materiałów energochłonnych i kompozytów zastosowanych w pojazdach samochodowych w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów – to właśnie cel projektu.

Reklama

 

Dr inż. Mariusz Ptak

 Politechnika Wrocławska

Dom Samochodowy GERMAZ Sp. z o. o.. Firma D. S. GERMAZ powstała w 1992 roku. Od początku funkcjonowania skupiała się na branży motoryzacyjnej. Obecnie firma jest wiodącym dealerem samochodów marki Ford,  Mitsubishi oraz Suzuki i oferuje szeroką gamę usług motoryzacyjnych. Oprócz działalności dealerskiej D. S. GERMAZ posiada nowoczesny zakład produkcji samochodów specjalnych i zabudów oraz modyfikacji pojazdów dla wojska, policji i innych służb specjalnych.

Celem projektu realizowanego w D.S. Germaz jest poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów poprzez rozwój oraz wdrożenie systemów bezpiecznych Przednich Układów Zabezpieczających (PUZ), redukujących obrażenia podczas wypadku z pojazdem samochodowym. W związku z trendem na zakup pojazdów SUV w Polsce i na świecie oraz ich coraz częstszym uczestnictwem w wypadkach z udziałem pieszych i rowerzystów (samochody używane są w miastach) stwierdzono duże zapotrzebowanie na bezpieczne przednie układy zabezpieczające.

PUZ zapewni pieszemu i rowerzyście odpowiednią, popartą badaniami numerycznymi kinematykę po zderzeniu z pojazdem, jednocześnie przyczyni się do zmniejszenia obrażeń poprzez zastosowanie odpowiednich materiałów energochłonnych, tj. naturalnych materiałów energochłonnych (korek) i kompozytów (poliuretan, kevlar). W ramach projektu powstaną wielowariantowe modele numeryczne, a finalnie bezpieczny przedni układ zabezpieczający w postaci prototypu i technologii gotowej do wdrożenia.

Produkt dedykowany będzie do pojazdów o wysokiej krawędzi zderzaka i maski tj. sportowo ­ użytkowych (SUV), w przypadku których potrącenie pieszego/rowerzysty wiąże się z dwukrotnie większym, w porównaniu do aut kompaktowych, prawdopodobieństwem utraty życia. Zaznacza się, że pojazdy te, w odróżnieniu od samochodów kompaktowych, nie są przez producentów wyposażane w systemy poprawy bezpieczeństwa pieszych/rowerzystów.

W związku z obecnym trendem na zakup pojazdów SUV w Polsce i na świecie uznaje się, że proponowany produkt ma duży potencjał odbioru. Obecnie na rynku europejskim i amerykańskim dominują akcesoria do aut w postaci stalowych, chromowanych orurowań wytwarzanych głównie w celach ozdobnych. Należy podkreślić, że PUZ również będzie charakteryzował się atrakcyjnym projektem wzorniczym (designem), a jednocześnie pomoże zwiększyć poziom bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów.

Co skłoniło naukowca i firmę do podjęcia współpracy?

Do współpracy z przedsiębiorcą skłoniła uczonego możliwość praktycznego wykorzystania wiedzy na temat projektowania przednich układów zabezpieczających, które mogą być użyte w pojazdach sprzedawanych w D.S. GERMAZ. Firma, oprócz pojazdów osobowych, posiada nowoczesny zakład produkcji samochodów specjalnych, na których również można testować opracowane przez naukowca rozwiązania przyczyniające się do poprawy bezpieczeństwa pieszych/rowerzystów.

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl