wroclaw.pl strona główna Akademicki Wrocław – studia i uczelnie wyższe we Wrocławiu Akademicki Wrocław - strona główna

Infolinia 71 777 7777

4°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 05:00

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Akademicki Wrocław
  3. WCA
  4. Miejski Program Wsparcia "MOZART"
  5. VII edycja programu MOZART (2018/2019)
  6. Dr inż. Marcin Winnicki - WABCO Polska sp. z o.o.: Opracowanie technologii regeneracji elementów sprężarki tłokowej, układu hamulcowego oraz skrzyni biegów

Dr inż. Marcin Winnicki - WABCO Polska sp. z o.o.: Opracowanie technologii regeneracji elementów sprężarki tłokowej, układu hamulcowego oraz skrzyni biegów

Tomasz Wysocki,

Projekt dotyczy analizy oraz propozycji regeneracji wybranych elementów sprężarek oraz podzespołów elektronicznych stosowanych w samochodach ciężarowych.

Reklama

Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)

 

 Dr inż. Marcin Winnicki 

Politechnika Wrocławska

O firmie

WABCO Polska sp. z o.o. jest światowym liderem w produkcji podzespołów pojazdów komercyjnych, zapewniających bezpieczeństwo, wydajność oraz spójność samochodu. Jeden z oddziałów firmy, WABCO Reman Solutions, zajmuje się regeneracją elementów elektronicznych, mechatronicznych oraz konwencjonalnych części mechanicznych (m. in. sprzęgła, hamulce, sprężarki) wyprodukowanych oryginalnie przez WABCO, jak również inne firmy.

O projekcie

Sprężarki wykorzystywane w pojazdach samochodowych to podzespoły silnikowe służące do sprężania powietrza, które niezbędne jest do prawidłowej pracy samochodu ciężarowego. Układ sprężonego powietrza wspomaga pracę hamulców oraz sprzęgła.

Korpus sprężarki skupia w sobie mechanizm korbowo-tłokowy sprężarki. Niestety w skutek eksploatacji (korozji, erozji, uszkodzeń mechanicznych) wybrane powierzchnie zostają uszkodzone, co powoduje konieczność wymiany całego korpusu. Natomiast zniszczony korpus jest złomowany.

Podzespoły elektroniczne w samochodach ciężarowych umożliwiają prawidłową pracę urządzeń poprzez sterowanie określonymi układami. Jednym z takich elementów jest elektropneumatyczny sterownik zmieniający biegi w półautomatycznej skrzyni biegów. Obudowa wykonana z tworzywa sztucznego, której funkcją jest zapewnienie szczelności układu elektronicznego, w wyniku eksploatacji doznaje ubytku materiału. Ubytki są zazwyczaj na tyle duże, że  uniemożliwiają  dalsze zastosowanie elementu.

W projekcie analizie poddana zostanie regeneracja elementów zacisków hamulcowych. Za prawidłowe działanie urządzenia odpowiada śruba oraz nakrętka regulacyjna. Obydwa elementy dostosowują geometrię mechanizmu w celu uzyskania prawidłowych osiągów (funkcji hamowania). Przewiduje się modyfikację podzespołów, w celu zwiększenia ich żywotności.

Głównym celem projektu realizowanego w ramach partnerstwa będzie opracowanie technologii nanoszenia powłok regeneracyjnych na wybranych podzespołach stosowanych w samochodach ciężarowych. Obecnie stosowana przez firmę WABCO technologia regeneracji oparta jest na przeglądzie poszczególnych układów, odseparowaniu i wymianie zniszczonych elementów i ponownym złożeniu w gotowy detal.

Co skłoniło naukowca i firmę do podjęcia współpracy?

W skali całej produkcji regeneracyjnej zarówno sprężarek, skrzyni biegów, jak również podzespołów elektronicznych firmy WABCO, ilość złomowanych elementów sięga kilku tysięcy w skali jednego miesiąca. Dlatego w celu zminimalizowania odpadów i wprowadzenia wewnętrznych obostrzeń dotyczących ochrony środowiska, firma podjęła współpracę z naukowcem Politechniki Wrocławskiej w zakresie regeneracji zniszczonych podzespołów.

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl