Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Dr inż. Marcin Winnicki
Politechnika Wrocławska
O firmie
WABCO Polska sp. z o.o. jest światowym liderem w produkcji podzespołów pojazdów komercyjnych, zapewniających bezpieczeństwo, wydajność oraz spójność samochodu. Jeden z oddziałów firmy, WABCO Reman Solutions, zajmuje się regeneracją elementów elektronicznych, mechatronicznych oraz konwencjonalnych części mechanicznych (m. in. sprzęgła, hamulce, sprężarki) wyprodukowanych oryginalnie przez WABCO, jak również inne firmy.
O projekcie
Sprężarki wykorzystywane w pojazdach samochodowych to podzespoły silnikowe służące do sprężania powietrza, które niezbędne jest do prawidłowej pracy samochodu ciężarowego. Układ sprężonego powietrza wspomaga pracę hamulców oraz sprzęgła.
Korpus sprężarki skupia w sobie mechanizm korbowo-tłokowy sprężarki. Niestety w skutek eksploatacji (korozji, erozji, uszkodzeń mechanicznych) wybrane powierzchnie zostają uszkodzone, co powoduje konieczność wymiany całego korpusu. Natomiast zniszczony korpus jest złomowany.
Podzespoły elektroniczne w samochodach ciężarowych umożliwiają prawidłową pracę urządzeń poprzez sterowanie określonymi układami. Jednym z takich elementów jest elektropneumatyczny sterownik zmieniający biegi w półautomatycznej skrzyni biegów. Obudowa wykonana z tworzywa sztucznego, której funkcją jest zapewnienie szczelności układu elektronicznego, w wyniku eksploatacji doznaje ubytku materiału. Ubytki są zazwyczaj na tyle duże, że uniemożliwiają dalsze zastosowanie elementu.
W projekcie analizie poddana zostanie regeneracja elementów zacisków hamulcowych. Za prawidłowe działanie urządzenia odpowiada śruba oraz nakrętka regulacyjna. Obydwa elementy dostosowują geometrię mechanizmu w celu uzyskania prawidłowych osiągów (funkcji hamowania). Przewiduje się modyfikację podzespołów, w celu zwiększenia ich żywotności.
Głównym celem projektu realizowanego w ramach partnerstwa będzie opracowanie technologii nanoszenia powłok regeneracyjnych na wybranych podzespołach stosowanych w samochodach ciężarowych. Obecnie stosowana przez firmę WABCO technologia regeneracji oparta jest na przeglądzie poszczególnych układów, odseparowaniu i wymianie zniszczonych elementów i ponownym złożeniu w gotowy detal.
Co skłoniło naukowca i firmę do podjęcia współpracy?
W skali całej produkcji regeneracyjnej zarówno sprężarek, skrzyni biegów, jak również podzespołów elektronicznych firmy WABCO, ilość złomowanych elementów sięga kilku tysięcy w skali jednego miesiąca. Dlatego w celu zminimalizowania odpadów i wprowadzenia wewnętrznych obostrzeń dotyczących ochrony środowiska, firma podjęła współpracę z naukowcem Politechniki Wrocławskiej w zakresie regeneracji zniszczonych podzespołów.