wroclaw.pl strona główna Akademicki Wrocław – studia i uczelnie wyższe we Wrocławiu Akademicki Wrocław - strona główna

Infolinia 71 777 7777

9°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 00:35

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Akademicki Wrocław
  3. WCA
  4. Miejski Program Wsparcia "MOZART"
  5. VIII edycja programu MOZART (2019/2020)
  6. Dr inż. Izabela Wilczyńska - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. : Opracowanie modelu oceny torowisk tramwajowych w oparciu o nowoczesne techniki pomiarowe do inwentaryzacji wraz z utworzeniem bazy danych przestrzennych

Dr inż. Izabela Wilczyńska - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. : Opracowanie modelu oceny torowisk tramwajowych w oparciu o nowoczesne techniki pomiarowe do inwentaryzacji wraz z utworzeniem bazy danych przestrzennych

Tomasz Wysocki,

Propozycją projektu jest zastosowanie nowoczesnych technik pomiarowych do inwentaryzacji i oceny stanu torowisk tramwajowych we Wrocławiu. Podstawowym celem jest utworzenie bazy danych wrocławskich torowisk opartej na analizie materiałów źródłowych opracowanie modelu oceny torowisk w oparciu o nowoczesne techniki.

Reklama

Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)

Dr inż. Izabela Wilczyńska

Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wydział Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji

O firmie

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o.  to firma zajmująca się transportem zbiorowym, autobusowym i tramwajowym na terenie Wrocławia od 10 maja 1945 roku – najpierw jako Zakłady Komunikacyjne Miasta Wrocław a od 1 stycznia 1997 jako MPK Sp. z o.o. Przedsiębiorstwo służy miastu i jego mieszkańcom, świadcząc usługi z zakresu transportu publicznego - drogowego i szynowego.

Zadaniem firmy jest zapewnienie bezpiecznego i sprawnego transportu zbiorowego. Z tego względu działalność przedsiębiorstwa charakteryzuje się ciągłą pracą nad poprawą jakości usług, inwestowaniem w nowoczesny tabor i wykwalifikowaną kadrę oraz otwartością na potrzeby pasażerów.

Nasi pracownicy zapewniają osiągnięcie celu podróży wygodnie szybko i bezpiecznie. Dzięki temu MPK to naturalny wybór we Wrocławiu. Chcemy wprowadzać innowacyjne rozwiązania w transporcie publicznym i stać się partnerem w każdej podróży po mieście.

Gwarantujemy: odpowiedzialność za ciągłość komunikacji, bezpieczeństwo i zdrowie pasażerów, troskę i szacunek dla naszych pasażerów i uczestników ruchu drogowego, kulturę współpracy, wzajemnego szacunku i profesjonalizmu naszych pracowników, standard jakości usług i nieustanne jego podnoszenie, dbałość o środowisko i poprawę warunków życia we Wrocławiu.

Certyfikaty MPK: Systemu Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001:2008 oraz Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg normy PN-N-18001. Oba systemy działają w Spółce w ramach Zintegrowanego Systemu Zarządzania. Spółka wciąż wymienia tabor na coraz lepszy i nowszy. Pod koniec 2015 roku wycofano z eksploatacji ostatni wysokopodłogowy autobus. Dzięki temu obecnie wykorzystywany tabor autobusowy jest dostosowany do potrzeb osób, które mają trudności z poruszaniem się.

O projekcie

Będzie to podstawa do doskonalenia harmonogramu obsługi remontowo – konserwacyjnej wrocławskich torowisk. Pozwoli to udoskonalić system zarządzania infrastrukturą torową poprzez dostęp do lepszej informacji menedżerskiej.

Cel główny zostanie zrealizowany poprzez osiągnięcie celów cząstkowych, zdefiniowanych dla poszczególnych etapów realizacji projektu. Celem etapów I, II i III jest stworzenie modelu bazy danych zawierającej informacje o infrastrukturze torowej. Podstawę będą stanowić dotychczasowe, zharmonizowane dane, to one są fundamentem bazy danych, która będzie uzupełniana wynikami pomiarów. Dlatego pierwszy etap projektu to szczegółowa analiza materiałów źródłowych.

Ważne jest, aby uniknąć redundancji danych, błędów wynikających z nieusystematyzowanej nomenklatury oraz stworzyć grunt do dalszych prac. Mając informację z jakimi danymi mamy do czynienia i po wykonaniu harmonizacji zbioru danych zaproponowany zostanie model bazy danych, umożliwiający wykonywanie zapytań i analiz przestrzennych.

Celem etapów IV-X jest przeprowadzenie pomiarów oraz opracowanie ich wyników, które zostaną zaimplementowane do utworzonej przestrzennej bazy danych wrocławskich torowisk. Etapy te skupiają się na stanie torowisk i ich rozpoznaniu – na podstawie wizji lokalnej sporządzona zostanie mapa wywiadu terenowego co pozwoli na wybór odcinka badawczego. Na wybranym obszarze zostanie wykonana inwentaryzacja torowiska i skrajni za pomocą skanowania 3D oraz wykonane zostaną pomiary geometrii torów klasycznymi metodami geodezyjnymi i toromierzem.

Ostatnie dwa etapy (XI i XII) obejmują analizę wyników pomiarów i wyników obliczeń, harmonizację danych, ocenę przydatności do projektu a ostatecznie – implementację do bazy danych oraz opracowanie modelu oceny stanu wrocławskich torowisk.

Rezultatem będą posortowane, usystematyzowane dane z analizy materiałów źródłowych oraz dane z pomiarów, umieszczone w środowisku GIS, umożliwiającym wykonywanie zapytań przestrzennych i wizualizację zinwentaryzowanego podtorza.

Całość zostanie ujęta w interaktywną przestrzenną bazę danych, która pomoże w bieżącej analizie stanu geometrycznego torów, co przełoży się na efektywniejsze zarządzanie infrastrukturą torową poprzez dostęp do lepszej informacji menedżerskiej. Równolegle będą prowadzone prace nad własnymi rozwiązaniami pomiaru i analizy stanu geometrii torów opartymi o czujniki wielosensorowe oraz przygotowanie wniosku patentowego / wzoru użytkowego.

Proponowany przez partnerstwo projekt realizowany w przedsiębiorstwie przyczyni się do zmian w praktyce dydaktycznej macierzystego środowiska naukowca w odniesieniu do: treści programowych, metod dydaktycznych, kierunków rozwoju kompetencji kadry naukowo-dydaktycznej, kierunków rozwoju kompetencji absolwentów.

W ramach kursu „geodezja inżynieryjna” zostanie przygotowane ćwiczenie z zakresu pomiaru i inwentaryzacji torów tramwajowych. Studenci będą mogli realizować prace z zakresu pomiarów torów i podtorza tramwajowego w rzeczywistych warunkach, co przygotuje ich do późniejszej pracy zawodowej oraz nada kierunek rozwoju kompetencji zwłaszcza tym studentom, którzy zdecydują się na realizację pracy dyplomowych w tym zakresie. Zaproponowany zostanie również wykład prowadzony przez wybranych pracowników MPK w ramach przedmiotu „geodezja inżynieryjna”. Pomiary realizowane do projektu mogą być również prowadzone w ramach wakacyjnych praktyk studenckich co rozszerzy listę przedsiębiorstw przyjmujących studentów na praktyki.

Co skłoniło naukowca i firmę do podjęcia współpracy?

Efekty współpracy pozwolą udoskonalić system zarządzania infrastrukturą torową poprzez dostęp do lepszej informacji menedżerskiej. Jest to ważne dla Spółki MPK ponieważ przedsiębiorstwo przejmuje nadzór nad torowiskami i siecią od ZDiUM.

Zaproponowany temat wpisuje się idealnie w nową klasyfikację dyscyplin naukowych, gdzie geodezja znajduje się w dyscyplinie inżynieria lądowa i transport. Ukończyłam zarówno geodezję jak i budownictwo, a także studia podyplomowe GIS. Byłam zatrudniona na stanowiskach: geodeta kameralny, terenowy oraz jako kierownik zespołu przygotowania produkcji ds. GIS w Przedsiębiorstwie Geodezyjno – Kartograficznym OPGK Wrocław. Ten starannie przemyślany projekt jest idealnie wpasowany w moje predyspozycje i umiejętności. Wierzę, że w tym kierunku będzie zmierzała moja kariera naukowa, kolejne wnioski o granty na badania oraz habilitacja.

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl