wroclaw.pl strona główna Akademicki Wrocław – studia i uczelnie wyższe we Wrocławiu Akademicki Wrocław - strona główna

Infolinia 71 777 7777

15°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 08:15

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Akademicki Wrocław
  3. WCA
  4. Miejski Program Wsparcia "MOZART"
  5. V edycja programu MOZART (2016/2017)
  6. Dr inż. Grzegorz Lesiuk - Dolkom: Innowacyjne metody napraw pęknięć w stalowych elementach konstrukcyjnych infrastruktury transportu szynowego i obiektach inżynierii mostowej

Dr inż. Grzegorz Lesiuk - Dolkom: Innowacyjne metody napraw pęknięć w stalowych elementach konstrukcyjnych infrastruktury transportu szynowego i obiektach inżynierii mostowej

Tomasz Wysocki,

Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „DOLKOM” Sp. z o. o. jest od przeszło 60 lat krajowym liderem w zakresie modernizacji i napraw głównych stacji i linii kolejowych, szczególnie w zakresie wymiany nawierzchni torowej, rozjazdów i napraw podtorza przy pomocy dźwigów UK, układarek toru SBT i żurawi EDK.

Reklama

 

Dr inż. Grzegorz LesiukPolitechnika Wrocławska

Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „DOLKOM” Sp. z o. o. prowadzi:

  • naprawy bieżące linii kolejowych przy użyciu posiadanych maszyn do robót torowych o dużej wydajności m.in. podbijarek torów i rozjazdów, oczyszczarek, zgarniarek i profilarek;
  • roboty związane z utrzymaniem infrastruktury kolejowej, szczególnie torów, rozjazdów i podtorza oraz diagnostykę nawierzchni i pomiary geodezyjne;
  • naprawy planowe (główne i rewizyjne), rewizje podwozia oraz usuwanie awarii maszyn do robót torowych oraz napraw sieci trakcyjnej i innych pojazdów kolejowych specjalnych.

Dodatkowo prowadzone są także naprawy i modernizacje dźwigów i żurawi, w tym żurawi kolejowych serii EDK, żurawików na wózkach motorowych, układarek do układania torów oraz żurawi i korektorów położenia, służących do zawieszania i regulacji sieci trakcyjnej.

Szacuje się, że wiek 75% eksploatowanych stalowych, kolejowych obiektów mostowych przekracza w Polsce 50 lat, z czego 43% konstrukcji pamięta czasy XIX wieku. Dla porównania w Europie 68% obiektów mostowych (kolejowych) przekracza 50 lat (w tym 28% to obiekty o przeszło stuletnim okresie eksploatacyjnym). Częstość występowania pęknięć w obiektach infrastruktury transportu szynowego i inżynierii mostowej rodzi potrzebę wypracowania i wdrożenia nowych, bezpiecznych, skutecznych i ekonomicznych procedur analityczno-obliczeniowych w zakresie przewidywania trwałości i zapewnienia niezawodności systemów transportowych.

Z drugiej strony dynamiczny rozwój kolei i rosnące wymagania co do rozwoju prędkości pociągów,  wymagają także wypracowania nowych narzędzi diagnostyczno-obliczeniowych, pozwalających określić bezpieczne warunki eksploatacji maszyn i elementów infrastruktury kolejowej. Dlatego też zasadniczym celem projektu jest wprowadzenie do praktyki inżynierskiej innowacyjnej strategii postępowania zwiększającej trwałość i niezawodność ustrojów nośnych stalowych elementów konstrukcyjnych.

Co skłoniło naukowca i firmę do podjęcia współpracy?

Stan infrastruktury technicznej transportu szynowego i obiektów inżynierii mostowej ocenia się jako „starzejący”. Problem utrzymywania długotrwale eksploatowanych obiektów stalowych widoczny jest nie tylko w naszym kraju, ale też w USA (raporty i analizy AASHTO), Europie czy wielu innych rozwiniętych krajach. Dokumentują to liczne analizy i raporty. Współpraca firmy DOLKOM i Naukowca w ramach  programu MOZART umożliwi rozwój nowych technik diagnostyczno-naprawczych, w tym rozwój nowych innowacyjnych metod napraw pęknięć w wybranych typach elementów konstrukcyjnych. Bodźcem do współpracy jest  głębokie przekonanie o możliwości wdrożenia i odniesienia uzyskanych wyników badań do praktyki inżynierskiej związanej np. z utrzymywaniem wrocławskich przepraw mostowych.

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl