wroclaw.pl strona główna Akademicki Wrocław – studia i uczelnie wyższe we Wrocławiu Akademicki Wrocław - strona główna

Infolinia 71 777 7777

6°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 06:51

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Akademicki Wrocław
  3. WCA
  4. Miejski Program Wsparcia "MOZART"
  5. IV edycja programu MOZART (2015/2016)
  6. dr inż. Franciszek J. Restel - RMT PROTRAM: Analiza wpływu cech konstrukcyjnych i czynników eksploatacyjnych na trwałość, niezawodność i bezpieczeństwo taboru tramwajowego

dr inż. Franciszek J. Restel - RMT PROTRAM: Analiza wpływu cech konstrukcyjnych i czynników eksploatacyjnych na trwałość, niezawodność i bezpieczeństwo taboru tramwajowego

Przedmiotem projektu jest badanie istotnych właściwości taboru tramwajowego, wymuszeń systemowych oraz czynnika ludzkiego, które wpływają na obiekt techniczny w trakcie procesu eksploatacyjnego.

Reklama

dr inż. Franciszek J. Restel

Politechnika Wrocławska

Protram Wrocław Sp. z o. o. Remonty i Modernizacja Tramwajów

W związku z pominięciem pewnych cech, możliwe są negatywne skutki w postaci szybszego zużycia infrastruktury czy taboru. Szczególnie w tym drugim aspekcie mogą powstać poważne skutki dla producenta, który ze względu na zwiększone działania gwarancyjne ponosi dodatkowe koszty. W świetle tego, celem badań jest wyznaczenie takich właściwości, badanie ich wpływu na trwałość, niezawodność i bezpieczeństwo taboru oraz poszukiwanie nowych rozwiązań konstrukcyjnych, które pozwolą sprostać wymogom eksploatacyjnym.

Celami cząstkowymi są:

  • identyfikacja problemów technicznych w obecnych rozwiązaniach konstrukcyjnych,
  • inwentaryzacja dotychczas opracowanych rozwiązań,
  • identyfikacja istotnych cech konstrukcyjnych i czynników eksploatacyjnych,
  • identyfikacja słabych ogniw,
  • określenie źródeł danych do badania procesów powstawania uszkodzeń,
  • ocena nowych rozwiązań.

Komunikacja tramwajowa jest obecnie bardzo popularną gałęzią transportu miejskiego i podmiejskiego. Rozwiązania stosowane w większości polskich miast, w tym we Wrocławiu, pozwalają na racjonalne i dobre odciążanie dróg komunikacji indywidualnej, zmniejszając koszty społeczne. Mimo to zawsze istnieje możliwość poprawy stanu rzeczy. Np. zastosowanie nowych profili tocznych, smarowania obrzeży kół, zmodyfikowanych układów odsprężynowania czy układów napędowych, może istotnie zmniejszyć zużycie infrastruktury i taboru. Widoczny jest zatem potencjał zwiększenia efektywności pracy całego systemu, nie tylko w wyniku zmian infrastrukturalnych, ale również zmian w taborze.

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl