17. Przegląd Sztuki SURVIVAL – do 2 lipca [PROGRAM]

Dzięki poprzednim edycjom w „nieoczywistych” miejscach Wrocławia ten przegląd współczesnej sztuki stał się wydarzeniem, na które się czeka. Czekają młodzi artyści, także z zagranicy, starając się wprowadzić swoje prace na wystawiennicze „salony” SURVIVALU. Czeka też publiczność, by te projekty zobaczyć i wziąć udział w innych, okołofestiwalowych atrakcjach. Efekty 17. edycji – od 28 czerwca do 2 lipca.

  • survival, wrocław, przegląd sztuki

    Pomieszczenia dawnego Szpitala Kolejowego – miejsce tegorocznego Przeglądu Sztuki SURVIVAL, fot. Anna Pomichowska

  • survival, przegląd sztuki, wrocław

    W tej skrzynce znajduje się kolekcja przeróżnych, „zdjętych” z pobitego ciała siniaków, to fragment jednej z bardziej przejmujących prac tego Przeglądu, fot. mawi/www.wroclaw.pl

  • survival, wrocław, przegląd sztuki

    Siniaki można „przetestować” na własnej skórze..., fot. mawi/www.wroclaw.pl

  • survival, wrocław, przegląd sztuki

    Fragment pracy „Inside Job”, fot. mawi/www.wroclaw.pl

  • survival, wrocław, przegląd sztuki

    Natalia Papaeva, „Próżnia” (wideo), fot. mawi/www.wroclaw.pl

  • survival, wrocław, przegląd sztuki

    Fragment jednej z prac, fot. mawi/www.wroclaw.pl

  • survival, wrocław, przegląd sztuki

    Pozostało po szpitalu, fot. mawi/www.wroclaw.pl

  • Instalacja wizualno-dźwiękowa Kariny Marusińskiej, fot. mawi/www.wroclaw.pl

  • survival, wrocław, przegląd sztuki

    SURVIVAL na oddziale zamkniętym..., fot. mawi/www.wroclaw.pl

  • survival, wrocław, przegląd sztuki

    Wnetrze dawnego szpitala samo w sobie bywa artystyczną instalacją, fot. mawi/www.wroclaw.pl

  • survival, wrocław, przegląd sztuki

    Takie piękne wizualnie malarskie prace również na tym Przeglądzie, fot. www.wroclaw.pl

  • Pomieszczenia dawnego Szpitala Kolejowego – miejsce tegorocznego Przeglądu Sztuki SURVIVAL, fot. Anna Pomichowska

  • Pomieszczenia dawnego Szpitala Kolejowego – miejsce tegorocznego Przeglądu Sztuki SURVIVAL, fot. Małgorzata Kujda

  • Pomieszczenia dawnego Szpitala Kolejowego – miejsce tegorocznego Przeglądu Sztuki SURVIVAL, fot. Anna Pomichowska

  • Pomieszczenia dawnego Szpitala Kolejowego – miejsce tegorocznego Przeglądu Sztuki SURVIVAL, fot. Anna Pomichowska

  • Pomieszczenia dawnego Szpitala Kolejowego – miejsce tegorocznego Przeglądu Sztuki SURVIVAL, fot. Anna Pomichowska

  • Pomieszczenia dawnego Szpitala Kolejowego – miejsce tegorocznego Przeglądu Sztuki SURVIVAL, fot. Anna Pomichowska

  • Pomieszczenia dawnego Szpitala Kolejowego – miejsce tegorocznego Przeglądu Sztuki SURVIVAL, fot. Anna Pomichowska


Organizatorzy SURVIVALU postanowili „zaangażować” w tym roku do festiwalu pomieszczenia dawnego Szpitala Kolejowego przy ul. Wiśniowej (do roku 1939 działającego pod nazwą Szpital Żydowski), który zakończył działalność w zasadzie niedawno, bo cztery lata temu. 

Oni robią SURVIVAL (od lewej): Michał Bieniek – dyrektor i kurator Przeglądu, Małgorzata Miśniakiewicz – kuratorka, Arda van Tiggelen (Holandia) – kuratorka, Karolina Bieniek – dyrektorka Fundacji ART TRANSPARENT, organizatorka, Anna Kołodziejczyk – kuratorka, Ewa Pluta – kuratorka. Na zdjęciu brakuje Daniela Brożka, kuratora Sceny Dźwiękowej, fot. mawi/www.wroclaw.pl  

– Nowy właściciel kompleksu budynków dawnego szptala bardzo przychylnie odniósł się do tego pomysłu i udało się nam nawiązać w tym roku bardzo przyjemną współpracę z gospodarzami tego miejsca – mówi dyrektor Przeglądu Sztuki SURVIVAL i jeden z jego kuratorów Michał Bieniek. – Pokazujemy więc trzydzieści pięć instalacji artystycznych, rozsianych po pomieszczeniach budynku głównego, i one układają się w określone narracje. Artyści pochodzą nie tylko z Polski. Pokazujemy bowiem prace z Wielkiej Brytanii, Holandii, ale i z Iranu – wymienia Michał Bieniek, podkreślając, że są to dzieła bardzo młodych twórców.

W zabytkowym budynku przy Wiśniowej na każdym kroku czuć jeszcze, wietrzejącą coraz bardziej, szpitalną historię, fot. mawi/www.wroclaw.pl  

– W ten sposób nawiązujemy do początków Przeglądu [pierwszy odbył się w 2003 r. – red.], który miał stanowić przestrzeń do prezentowania działań debiutujących artystów: poszukujących i niejednoznacznych, dla których inspiracją staje się po prostu dane miejsce – z całą jego przeszłością, bagażem i kontekstami – podkreśla dyrektor festiwalu.

I właśnie prace tych artystów stanowią trzon tegorocznego przeglądu, jako wybrane spośród blisko trzystu zgłoszonych na festiwal. 

Zobacz szczegóły programu 

Przegląd Sztuki Survival 2019

Przegląd Sztuki Survival 2019

Termin od 28 czerwca 2019 do 2 lipca 2019

Miejsce Dawny Szpital Kolejowy

Zobacz

W tym roku warto zwrócić uwagę na sekcję studencką w survivalowej ekspozycji, czyli specjalny pokaz prac studentów i studentek z Akademii Sztuki w Szczecinie pod okiem Dariusza Fodczuka, ASP im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu pod kierownictwem Wojciecha Pukocza, a także studentów Mathesius University of Fine Arts and Design w Kilonii, kierowanych przez Piotra Nathana.

Niejako oddzielne miejsce przyznano w tym roku artystom z Holandii, organizując prezentację ich projektów w partnerstwie z organizacją Stichting VHDG, którą przygotowała jedna z kuratorek przeglądu Arda van Tiggelen. 

Od lewej: kuratorka Arda van Tiggelen i prezentująca na Przeglądzie swoją pracę „Miękkie pokoje” Isabel Marcos, fot. mawi/www.wroclaw.pl 

Wszyscy polscy i zagraniczni artyści przygotowali swoje projekty artystyczne, kompilując kilka dziedzin sztuki – instalacji wideo, dźwiękowych, site-specific, a także malarstwa, rzeźby czy performansu – odpowiadając na hasło tegorocznej edycji SURVIVALU, którym jest...

Utajone

Trzymając się terminologii medycznej, „utajenie” odnosi się do schorzenia, które przez długo pozostaje w ukryciu i wymyka się diagnozie. Nawiązuje również do zjawisk nieoczywistych, z różnych powodów nieobjętych konwencjonalną wiedzą, np. statystyką.

Utajone dobrze koresponduje z pewnym faktem, a właściwie postacią, o której we Wrocławiu tak naprawdę niewiele się mówi – przyznaje Ewa Pluta, kuratorka przeglądu.

 Fragment instalacji „Pokój do szukania siebie” Patryka Różyckiego, fot. mawi/www.wroclaw.pl 

– To Ludwig Guttmann, neurochirurg i neurolog, który zasłynął w świecie inicjatywą stworzenia igrzysk paraolimpijskich. Był przekonany, że osoby niepełnosprawne mogą uprawiać sport, co niektórzy – także lekarze – postrzegali niemal jak szaleństwo. Ale Guttmann miał wizję i chciał tego dokonać – wyjaśnia Ewa Pluta. 

I udało mu się. W 1960 r., gdy odbyły się pierwsze letnie igrzyska paraolimpijskie w Rzymie. Od tamtego czasu co cztery lata staje do rywalizacji podczas tej imprezy ok. 5 tys. sportowców – osób z różnymi niepełnosprawnościami. 

Natalia Papaeva przywiozła na SURVIVAL „Próżnię”, fot. mawi/www.wroclaw.pl

– Guttmann był też prekursorem leczenia osób z urazami rdzenia kręgowego. W tutejszym szpitalu pracował od 1933 do 1939 r.  jako kierownik oddziału neurologicznego. Tu również, w roku 1938, w czasie nocy kryształowej, uratował przed wywiezieniem do obozów koncentracyjnych 60 osób, wpisując ich nazwiska na listę swoich pacjentów – opowiada Ewa Pluta. 

Uznany w świecie, nieznany we Wrocławiu 

– By pamięć o Guttmannie nie zaginęła, ponieważ we Wrocławiu jest postacią prawie nieznaną – podczas gdy na świecie istnieje kilkadziesiat klinik jego imienia, mówi się o nim również przy okazji każdej paraolimpiady, sportowcy niepełnosprawni jeżdżą w koszulkach z jego podobizną – postanowiliśmy w tym roku stworzyć projekt pod nazwą „Aleja Ludwiga Guttmanna” – mówi kuratorka Ewa Pluta. 

Pomysłodawcy projektu chcą, aby jedna z ulic w okolicach dawnego Szpitala Kolejowego została nazwana imieniem niemieckiego neurochirurga, który zmarł w 1980 r. w Wielkiej Brytanii. Właśnie zbierają podpisy pod petycją (są już na niej nazwiska wrocławskich paraolimpijczyków), którą zamierzają przedłożyć władzom Wrocławia i Radzie Miejskiej do rozpatrzenia 3 lipca br. w 120. rocznicę urodzin Guttmanna.

SURVIVAL na poziomach

Prace tegorocznego Przeglądu zostały rozmieszczone w budynku w piwnicy, na pierwszym i drugim piętrze. Odnajdziemy tam realizacje, zainspirowane zarówno historią, jak i dylematami współczesności, nierzadko bardzo odważnie artystyczną wizją skomentowanymi.

Ula Lucińska i Michał Knychaus podczas montażu instalacji „Inside Job”, fot. mawi/www.wroclaw.pl

Sporo jest na przykład instalacji, które przywołują tak ważne tematy, jak przemoc domowa czy nieuleczalne choroby. Niektóre źródło mają w doświadczeniach i przeżyciach biorących udział w Przeglądzie artystów, niosą z sobą ciężar rodzinnych wspomnień. Są bardzo sugestywne, aż tak, że nie można ich spokojnie wysłuchać. Właśnie – „wysłuchać”, bowiem przezentacjom plastycznym towarzyszą  nieraz bardzo „mocne” nagrane opowieści.

Poznajcie artystów i tytuły ich prac:

  • Irmina Rusicka + Kasper Lecnim, Jeszcze szybciej, jeszcze wyżej, jeszcze mocniej / Even Faster, Even Higher, Even Stronger, wideo, performans / video, performance
  • Konrad Peszko, Na chwilę / for a Moment, wideo / video, 1’40”
  • Natalia Papaeva, Próżnia/ Vacuum, wideo / video, 5’56”
  • Agnieszka Mastalerz, H (rekonstrukcja pozycji) / H (Reconstruction of the Position), wideo / video, 8’42”
  • Beniamin Głuszek, Struny snu – muzyka na EEG solo / Sleep strings – music for solo EEG, instalacja dźwiękowa / sound installation, (Scena Dźwiękowa / Sound Art Forum)
  • Marta Borgosz, Patrząc‒Widzieć / Looking to See, malarstwo | painting
  • Aleksandra Trojanowska + Beniovska, I SEE YOU, interaktywna instalacja bioaudiowizualna / interactive bioaudiovisual installation (Scena Dźwiękowa / Sound Art Forum)
  • Inside Job (Ula Lucińska, Michał Knychaus), It Will Shift Again (Molting Stage), instalacja / installation
  • Zofia Pałucha, Breaking Down Ideological and Social Barriers, Death as Adornment, Wyrzuty Sumienia, Body is a Straitjacket That Must be Escaped, rysunek / drawing
  • Sil Krol, Architektura w kratkę / Checkered Architecture, interwencja / intervention
  • Isabel Marcos, Miękkie pokoje/ Soft Rooms, instalacja / installation
  • Pracowania Sezonowa (Paweł Szeibel, Joanna Zdzienicka, Łukasz Obałek), AROMA, instalacja / installation

 

  • Karolina Balcer, Roszpunka / Rapunzel, instalacja / installation (fot. mawi/www.wroclaw.pl)
  • Dylan Kerr, Árcze n-Athasz, performans, instalacja dźwiękowa / performance, sound installation
  • Agata Jarosławiec, Grzegorz Kumorek, Statek głupców / Ship of Fools, instalacja / installation
  • Felix Müller, Johanna Eichenberg, Nikoletta Angelidou, Fathi Gasimli, Nicolas Imbert, Dylan Kerr, Symbiosis, wideo / video, 2’00”
  • Karina Marusińska, Znieczulica / Callousness, obiekt, instalacja dźwiękowa / object, sound installation
  • Grupa Zapora (Berenika Pyza, Olga Skliarska, Dobrawa Deczkowska, Agnieszka Horniczan, Aleksandra Zembrowska, Kamil Pytel), Porazol, lek na całe zło / Porazol, Panaceum to All Evil, instalacja, performans / installation, performance
  • Patryk Różycki, Pokój do szukania siebie / Room for Finding Yourself, instalacja performatywna / performative installation
  • Bouke Groen, Wydźwięki / Overtone, performans / performance, 20’00”, we współpracy z Chórem Kameralnym Politechniki Wrocławskiej / In collaboration with the Chamber Choir of Wrocław University of Science and Technology (Scena Dźwiękowa / Sound Art Forum)
  • Horacy Muszyński, Kishonia, instalacja wideo, video installation, 22’13”

  • Jerzy Kosałka, Siódma rocznica wydobycia utajonych kamieni / The Seventh Anniversary of the Removal of Latent Stones, instalacja, akcja / installation, action, fot. mawi/www.wroclaw.pl
  • Agata Lankamer, @promisedland_75 #comingout, instalacja wideo / video installation
  • Great Love Collective (Kamila Czosnyk, Jerzy Norkowski), Ruts, performans, wideo / performance, video
  • Maciej Cholewa, Ojciec opowiada o supersamie / Father Talks about the Supermarket, instalacja wideo / video installation, 3’51”
  • Agata Wieczorek, Beauty Makers, fotografie, wideo / photography, video
  • Farnoud Fathi, Seyedbabak Modarresirohani, Amir Basij, Foroud Bayat, Babak Modarresi Rohani, Ashkan Rezvanian, Behrost Basij, Behnam Khorsandian, Armin Tajik, Amirali Monjar, Mohammad Hossein Rahmani, Immanuel, instalacja VR / VR Installation
  • Øleg&Kaśka, Is the New World Even Possible?, instalacja / installation
  • Agnieszka Jaworek, Sanfilippo, obiekt / object
  • Młode Suki (Iga Świeściak, Grażyna Monika Olszewska, Jan Baszak), Oto wybiła godzina śmierci siurka smętnie pałętającego się w piżamce / Now Came the Hour of Death of the Winkle Gloomily Loitering in the Pyjamas, performans, instalacja / performance, installation
  • Pierre Jodlowski, San Clemente, instalacja wideo / video installation, 15’00” (Scena Dźwiękowa / Sound Art Forum)
  • Agata Kneć, Tremor, instalacja dźwiękowa / sound installation (Scena Dźwiękowa / Sound Art Forum)
  • Monika Konieczna, Kogut mojego dzieciństwa / The Rooster of my Childhood, instalacja malarska / painting installation
  • Piotr Blajerski, PUC UNLATENT, rysunki, wideo / drawings, video
  • C. Honghoon Chung, Alejandro Van Zandt-Escobar, Alperen Şahin, datastasis, instalacja interaktywna / interactive installation

Wystawie towarzyszą... 

...jak zwykle debaty i wykłady, oprowadzania kuratorskie, spacery oraz pokazy filmowe (sprawdż w programie powyżej). Miejsce, w którym odbędzie się tegoroczny Przegląd, jest również połączone z centrum kreatywno-biurowym Pod Ciśnieniem. Tegorocznym mecenasem SURVIVALU jest OKRE Development, który na coraz większą skalę angażuje się w promowanie sztuki w przestrzeni publicznej.

Firma ta jest również fundatorem Nagrody Publiczności, która zostanie wręczona podczas wydarzenia. 

17. edycja Przeglądu wspierana jest nadto przez EidoTech, a dofinansowana ze środków gminy Wrocław oraz Mondriaan Fund.



Zgłoś uwagę