„Cześć Julia, dobre pytanie” - rzucił komondor Robert Shane Kimbrough na początku rozmowy. Uczniowie wrocławskiego Liceum Salezjańskiego przygotowali kilkanaście pytań dotyczących m.in. cech wymaganych od kosmonauty (o to zapytała Julia), zadań w stacji kosmicznej, a nawet wrażeń, które towarzyszą pierwszemu lotowi w przestrzeń kosmiczną oraz czy rzeczywiście jedynym obiektem widocznym z Kosmosu jest Wielki Mur Chiński. Pytania były bardzo krótkie, podobnie odpowiedzi. Każdą wypowiedź zgodnie z zasadami obowiązującymi w radiokomunikacji kończyło wezwanie „OVER”. Połączenie poprzedziła rozmowa z moderatorem w centrum kosmicznym w kalifornijskiej Santa Rossa.
Jednak same przygotowania do rozmowy na żywo z kosmonautą trwały wiele miesięcy. Pomysł udziału uczniów Liceum Salezjańskiego w projekcie ARISS pojawił się na początku tego roku. To międzynarodowa inicjatywa firmowana przez wolontariuszy – radioamatorów, którzy pośredniczą w kontaktach m.in. szkół, z przebywającymi na stacji kosmicznej badaczami. To im amerykańskie agencje kosmiczne powierzyły to zadanie. W Polsce odpowiada za to Polski Związek Krótkofalowców. – Sprowadzenie sprzętu, który umożliwi połączenie oraz sama łączność ze stacją kosmiczną są bezpłatne – mówi Jakub Szachta z wrocławskiego oddziału PZK. – Uczniowie Liceum Salezjańskiego mieli wyjątkowe szczęście. Prośbę o kontakt ze stacją kosmiczną wysłali w marcu, a już w czerwcu dostali pozytywną odpowiedź oraz dokładny termin połączenia. NASA i współpracujące z nią agencje wyznaczyły rozmowę na 25 listopada na godz. 12.12. „ARISS w Salezie” jak nazwano wydarzenie to pierwsze tego typu przedsięwzięcie we Wrocławiu.
- Oraz 18 w kraju. Na całym świecie od 2000 roku odbyło się około tysiąca takich rozmów – mówi Jakub Szachta. Przedstawiciele Polskiego Związku Krótkofalowców podkreśla edukacyjny charakter wydarzenia. Uczniowie przez wiele miesięcy przygotowywali się do niego. M.in. byli w obserwatorium astronomicznym, uczyli się obsługi stacji nadawczo-odbiorczych, w szkole było wielu gości zawodowo zajmujących się badaniem Kosmosu, pomocą służyli uczeni z Instytutu Astronomicznego UWr oraz grupy Space Is More.
Wydarzenie zostało zrealizowane w ramach projektu mikroGRANTY ESK 2016.