Finał projektu „Wrocław Koduje 2.0” – najlepsi uczniowie nagrodzeni

600 młodych wrocławian miało wziąć udział w szkole programowania w projekcie „Wrocław Koduje 2.0". Wzięło 800. Właśnie podsumowano program i nagrodzono najlepszych podczas specjalnej gali, na którą zaproszono uczestników jednego z największych tego typu przedsięwzięć w Europie, firmowanego przez Ligę Niezwykłych Umysłów, a ze strony miasta – Centrum Usług Informatycznych.

Gala zakończenia projektu, na której omówiono jego przebieg, a najlepszym uczestnikom rozdano zasłużone nagrody, odbyła się 20 czerwca w auli Politechniki Wrocławskiej. Wyraźnie było widać, że z rezultatów przedsięwzięcia były zadowolone obie strony – organizatorzy oraz uczestnicy. Ci ostatni za swoje przyłożenie się do pracy, konsekwencję, a także umiejętności, w tym pomyślne zdanie egzaminu C++, odebrali certyfikaty, nagrody rzeczowe, a najlepszy spośród nich możliwość odbycia stażu w „dorosłej” informatycznej firmie. Podziękowania odebrali także nauczyciele – opiekunowie szkolnych zespołów, wspierajacy i motywujący swoich podopiecznych w czasie ich kilkumiesięcznej przygody z programowaniem. 

Czytaj o założeniach projektu, przedstawianych przed startem Wrocław Koduje 2.0 w październiku 2016 r. 

Posłuchaj, co o programie w chwili jego startu mówili w audycji telewizyjnej przedstawiciele organizatorów – dyrektor Centrum Usług Informatycznych we Wrocławiu Dariusz Jędryczek oraz Radosław Błasiak, założyciel oraz pomysłodawca fundacji Liga Niezwykłych Umysłów

Neurony liczone w milionach

O pozycji, jaką w rankingu szkół, a także indywidualnie zajęli uczestnicy projektu, decydowała liczba zdobytych przez nich neuronów. Najlepsi zapisali ich na swoich kontach grube miliony. Spośród zaś tych, którzy przystąpili do egzaminu C++, który odbył się w Centrum Usług Informatycznych, ponad 30 osób – w tym jeden nauczyciel polonista(!) – spisało się znakomicie i zdało egzamin, 16 z nich uzyskało maksymalny wynik, rozwiązując wszystkie zadania, a najlepszemu uczniowi zajęło tylko 10 minut! 

– Finał projektu znacząco przerósł nasze oczekiwania. Tak naprawdę myśleliśmy maksymalnie o 600 uczestnikach, a mamy ich około 800. a do tego wielu zaangażowanych nauczycieli, szkoły. Co ważne, widać, że młodzież chce się uczyć programowania – mówi Tymoteusz Przybylski, zastępca dyr. Centrum Usług Informatycznych ds. programowania. – A „Wrocław Koduje 2.0” powstał po to, by dawać dzieciom szansę na rozwój, i realizuje to świetnie, i to na dużą skalę. To nie jest wyławianie jednego czy dwóch talentów, ale i pokazanie uczniom, że w szkole można się uczyć także za pomoca komputera i nowoczesnych technologii, czyli tego, co za chwilę, gdy wyjdą na rynek pracy, będzie im potrzebne. Życzyłbym im tego, żeby się realizowali w tym, co będą robili w życiu, być może jako przedsiębiorcy w branży informatycznej, którzy swoje firmy będą prowadzili we Wrocławiu czy na Dolnym Śląsku, zostając współrealizatorami idei Smart City w naszym mieście – dodaje dyrektor Przybylski.

 

Podczas egzaminu C++, który odbył się w Centrum Usług Informatycznych, 16 osób uzyskało maksymalny wynik, fot. LNU/CUI

Młodzi wrocławianie kodowaniem zajmowali się głównie po lekcjach, czasami spędzali na tym całe noce, ponieważ dostęp do platformy na stronie Ligi Niezwykłych Umysłów, był możliwy przez 24 godziny na dobę. Mogli uczyć się w domu, na komputerze czy laptopie, ale i używając telefonu – np. w tramwaju albo w parku.

Internetowa platforma, na której trwała nauka programowania, to oczywiście serce całego projektu. Każdy z uczestników miał na niej indywidualne konto, gdzie przechowywana była historia postępów w nauce, wszystkie osiągnięcia i zdobycze. Na platformie były także kursy języków programowania, używanych w profesjonalnych zastosowaniach (C++: podstawy C++ oraz rozszerzony C++), podzielone na zagadnienia, a te z kolei na lekcje, składające się z wiedzy, przystępnie podanej i dawkowanej tak, by nie wywołać znużenia, oraz ćwiczeń. Rozwiązania problemów były automatycznie sprawdzane i oceniane. Uczestnicy gromadzili na swoich kontach punkty-neurony – ok. 2 mln zdobytych neuronów było miarą ukończenia kursu.

Gala zakończenia projektu, na której omówiono jego przebieg, a najlepszym uczestnikom rozdano zasłużone nagrody, odbyła się 20 czerwca w auli Politechniki Wrocławskiej, fot. LNU

Laureaci Wrocław Koduje 2.0

Dyplomy i upominki, ufundowane przez miasto Wrocław, Ligę Niezwykłych Umysłów oraz Politechnikę Wrocławską, a także vouchery na usługi od partnera projektu – Mobile Viking Polska, który dla zwycięzcy ma również staż w swojej firmie, uczestnicy odbierali w kategoriach zbiorowych i indywidualnych. Specjalne nagrody w postaci sprzętu elektronicznego dostały również szkoły, które najlepiej wypadły we Wrocław Koduje 2.0. Wszyscy dostali także Certyfikaty C++. Poniżej zwycięzcy poszczególnych kategorii:

Ranking szkół gimnazjalnych

  1. Gimnazjum nr 23 
  2. Gimnazjum nr 24
  3. Gimnazjum nr 34
  4. Gimnazjum nr 1
  5. Gimnazjum nr 28

Ranking szkół ponadgimnazjalnych

  1. LO nr II
  2. LO nr X
  3. Technikum nr 3

Ranking indywidualny – szkoły gimnazjalne

  1. Jakub Janeczko – Gimnazjum nr 23
  2. Jakub Szostek – Gimnazjum nr 23
  3. Wiktoria Wojtas – Gimnazjum nr 1

Ranking indywidualny –  szkoły ponadgimnazjalne

  1. Wojciech Bednarz – LO Kamienna Góra (zwycięzca ogólnego rankingu)
  2. Konrad Hajduga – LO nr XVII (zwycięzca wśród uczniów wrocławskich)
  3. Tomasz Kula – LO nr X

Również nauczycieli, opiekujących się biorącymi udział w projekcie uczniami, w dowód uznania organizatorzy uhonorowali okolicznościowymi upominkami, a wszyscy zebrani na gali – gromkimi oklaskami. 

 Tu obejrzysz film z przebiegu gali na Politechnice Wrocławskiej