Wystawa ma wyjątkowy charakter, ponieważ prezentuje zamki i pałace w kontekście produktów turystycznych powiązanych z konkretnymi miejscami. Poza ekspozycją z niezwykłymi zdjęciami zabytkowych budowli podczas otwarcia można było zrobić sobie zdjęcie z rycerzem, skosztować jadła i dowiedzieć się wszystkiego o dolnośląskich zamkach i pałacach. Dolnośląskie zabytki były często ośrodkami władzy i kultury, ważyły się w nich losy świata, stanowią istotny element tożsamości europejskiej.
Dziś to na ogół obiekty ogólnodostępne, mieszczą hotele i restauracje, są – jak choćby zamek Kliczków i pałac Łomnica – miejscami promieniującymi kulturą. Odbywają się w nich festiwale, przeglądy, kiermasze, są elementem tożsamości Dolnoślązaków. Stały się markowym produktem turystycznym Dolnego Śląska. Na szlaku jest 13 zamków i pałaców, ale będzie się on rozrastał o podobne obiekty w głębi Polski i poza jej granicami, m.in. w Czechach i w Niemczech. Warunek jest jeden: muszą być nośnikiem europejskiej pamięci i ilustracją europejskich wartości.