Projekt opierał się na metodologii partycypacyjnej, zakładającej, że najskuteczniejsze rozwiązania powstają w dialogu z osobami, które codziennie mierzą się z wyzwaniami w kuchniach szkolnych i przedszkolnych.
Praca zespołów merytorycznych
Od kwietnia do sierpnia br. powołane zostały trzy zespoły merytoryczne odpowiadające różnym modelom funkcjonowania kuchni:
- przedszkola z kuchnią własną,
- przedszkola korzystające z firm cateringowych,
- szkoły podstawowe obsługiwane przez firmy cateringowe.
W skład zespołów weszli dyrektorzy, intendenci, nauczyciele oraz przedstawiciele firm cateringowych, co pozwoliło na wielowymiarowe spojrzenie na problem marnowania żywności.
Podczas sześciu spotkań warsztatowych (pięć online i jedno stacjonarne) zespoły diagnozowały bariery, wymieniały się doświadczeniami i wspólnie tworzyły praktyczne rozwiązania. Cały proces wspierały konsultacje w 11 placówkach edukacyjnych oraz ankieta badawcza dotycząca marnowania żywności.
Najcenniejsze były rozmowy z osobami, które na co dzień przygotowują posiłki. To one najlepiej wiedzą, gdzie pojawiają się straty i jakie zmiany są realne do wdrożenia w kuchniach.Grażyna Karczewska, dietetyczka z Kuźni Zdrowych Nawyków, która wspierała placówki w programie
Praca zespołów zakończyła się opracowaniem publikacji „Mała porcja, wielka zmiana – o niedocenionej roli stołówki i ograniczaniu marnowania żywności w placówkach oświatowych”, stanowiącej kompleksowy przewodnik gotowy do wdrożenia.
Najważniejsze było stworzenie materiału praktycznego, który realnie wspiera codzienną pracę kuchni szkolnych i przedszkolnych.Anna Motak, ekspertka ds. żywienia, prowadząca projekt
Warsztaty kulinarne z Sylwią Majcher
Innym wydarzeniem, które odbyło się w dniach 27-28 sierpnia w Studio Kulinarnym Galeria Wnętrz Domar były warsztaty kulinarne dla personelu kuchennego i firm cateringowych z placówek biorących udział w projekcie.
Warsztaty trwały około czterech godzin i łączyły część teoretyczną z praktyczną, dostosowaną do specyfiki pracy w szkołach i przedszkolach. Prowadziła je Sylwia Majcher, edukatorka ekologiczna i promotorka kuchni less waste.
Pokazaliśmy uczestnikom, że nawet z resztek warzyw czy pieczywa można przygotować wartościowe, atrakcyjne i zdrowe posiłki dla dzieci. Chodziło nie tylko o teorię, ale o konkretne umiejętności, które można od razu wykorzystać w kuchni.Sylwia Majcher, edukatorka ekologiczna
Z warsztatów powstał materiał wideo, który zawiera wskazówki na praktyczne wykorzystanie resztek żywności, co pozwala osobom z innych placówek edukacyjnych oraz mieszkańcom Wrocławia zainspirować się ideą less waste i wdrożyć podobne rozwiązania w swoich kuchniach.
Projekt foodCIRCUS w 2025 roku pokazał, że współpraca, edukacja i praktyczne działania idą w parze. Łącząc wiedzę ekspertów, doświadczenia personelu i kreatywne podejście do gotowania, udało się wypracować narzędzia i rekomendacje, które realnie mogą wpłynąć na ograniczenie marnowania żywności w szkołach i przedszkolach we Wrocławiu.