wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

3°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 05:00

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Konstrukcja wiaduktu na TAT na Nowy Dwór gotowa

Blisko 160 m długości i 10 m szerokości ma budowany wiadukt nad ul. Robotniczą na Trasie Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór. Zakończono już budowę konstrukcji stalowej, a wykonawca pracuje nad najazdami i murami oporowymi. Trwają przygotowania do montażu torowiska. Koszt inwestycji to 40 mln zł.

Reklama

Wiadukt przy ul. Strzegomskiej i Robotniczej to jeden z dwóch kluczowych obiektów na TAT na Nowy Dwór. W 2023 r. pojadą tędy tramwaje, a mieszkańcy skorzystają z pięciu par przystanków. 

– Wiadukt nad torami kolejowymi umożliwi bezkolizyjny przejazd autobusów i tramwajów w relacji pl. Orląt Lwowskich - Nowy Dwór. Autobusy stoją dziś na ul. Fabrycznej na zamykanych przejazdach kolejowych, gdzie jeżdżą pociągi towarowe – wyjaśnia Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji. Na przeprawę nie będzie wstępu dla pieszych, rowerzystów oraz kierowców.

Czytaj więcej: Tramwaje jeżdżą już pierwszym odcinkiem TAT na Nowy Dwór

Tramwaj pojedzie tędy za dwa lata, ale wcześniej skorzystają z niego autobusy MPK. Wszystko zależy od postępów prac, a te idą zgodnie z planem. Wykonano większość prac konstrukcyjnych, obecnie montowane są bariery, powstaje izolacja. Zakończono prace betoniarskie.

Przy budowie konstrukcji zużyto 650 t stali. Obecnie wykonywane są najazdy na wiadukt ze ścianami oporowymi, których powierzchnia łączna wyniesie 3,5 tys. m kw.

TAT na Nowy Dwór. Wielomilionowa inwestycja

– Wyzwaniem była koordynacja. Pod nami przebiegają trzy linie kolejowe, łącznie pięć torów. Ruch kolejowy można wyłączać jedynie okresowo, a z boku jest ul. Robotnicza, z drugiej ul. Strzegomska. Jest niewiele miejsca na ustawienie dźwigów i ciężkiego sprzętu – podkreśla Michał Popowicz, kierownik kontraktu budowy Budimex S.A.

Palowanie pod wiadukt rozpoczęgo na przełomie 2019 i 2020 r. Przez pół roku budowlańcy stawiali podpory wymagające czasowego wyłączenia linii kolejowej, a trakcję częściowo przebudowano.

– Ważne, żeby na bardzo trudnym etapie montowania konstrukcji mie było problemów z dostarczeniem elementów stalowych. Jest na rynku problem ze stalą, której nie ma lub jest bardzo droga. Długo czeka się na słupy, znaki, elementy zbrojenia. Sama budowa wiaduktu to ponad 40 mln zł. Dziś ten obiekt mógłby kosztować nawet 50 mln zł – zaznacza Świercz. 

fot. Janusz Krzeszowski

Jeden wiadukt już otwarty

W maju do użytku oddano pierwszy żelbetowy wiadukt przy skrzyżowaniu ul. Smoleckiej z Robotniczą. Ma 21 m długości i 17 m szerokości. Koszt budowy wyniósł 6,5 mln zł. Wcześniej rozebrano dawny stalowy wiadukt Kolei Marchijskiej. 

Łącznie, budowa całej trasy na Nowy Dwór – po uwzględnieniu dodatkowych prac - będzie kosztowała około 390 mln zł.  

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl