– To jedna z największych komunikacyjnych inwestycji Wrocławia w historii. Transport miejski to mój priorytet, więc cieszę się, że realizujemy kolejne tramwajowe projekty, które poprawiają jakość życia w mieście – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Za nami pierwszy dzień kursowania po oddanym do użytku 1 odcinku #TAT, czyli trasy tramwajowo-autobusowej na Nowy Dwór Zobaczcie sami, jak się podróżowało Inwestycje we Wrocławiu
Opublikowany przez Prezydenta Wrocławię Jacka Sutryka Niedziela, 27 czerwca 2021
– Natomiast fragment, który teraz otwieramy (od placu Orląt Lwowskich do ulicy Śrubowej) jest dla nas bardzo ważny, ponieważ pozwoli nam na rozpoczęcie prac związanych z #Torywolucją na ul. Legnickiej i potem na pl. Jana Pawła II – dodaje prezydent.
Pierwszym odcinkiem TAT od 26 czerwca pojedzie siedem linii tramwajowych. Sześć z nich po pokonaniu pierwszego gotowego odcinka TAT skręci w prawo w ulicę Śrubową i dalej pojedzie Legnicką. Linia numer 23 pojedzie prosto do pętli WPP. Prezydent Sutryk dodaje, że po odcinku TAT będą kursować na razie już istniejące linie, a nowe pojawią się w 2023 roku, kiedy gotowa będzie cała trasa na Nowy Dwór. Docelowo na TAT będą kursowały także autobusy dzienne. Ze względu na obłożenie na trasie w tej chwili pojawią się na trasie tylko autobusy nocne.
– Odcinek, który w sobotę oddamy do użytku, to blisko 2 km torowiska i pięć nowych peronów przystankowych: na wysokości dawnego dworca Marchijskiego, przy ul. Smoleckiej oraz przy ul. Robotniczej na wysokości ul. Śrubowej. To również około 400 posadzonych drzew – opowiada Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.
Wiele pracy do wykonania
Podczas prac rozpoczętych we wrześniu 2019 r. przebudowano m.in. pl. Orląt Lwowskich, ul. Nabycińską, a także odcinek od ul. Śrubowej do pętli przy WPP. Ponadto powstały nowe sieci podziemne, 1,9 km m nowej drogi dla rowerów oraz 2,3 km chodników. Nad ulicą Smolecką zbudowano nowy wiadukt o długości 22,4 m i szerokości 17,4 m.
– Do budowy wykorzystaliśmy 200 ton stali i 1400 metrów sześciennych betonu. W ramach zadania, zgodnie z decyzją konserwatora zabytków, zabezpieczyliśmy szczelinę przeciwlotniczą znajdującą się przy wiadukcie – zaznacza Wojciech Kaim, kierownik projektu z WI.
– Inwestycja jest realizowana ze środków miasta, przy znaczącym wsparciu Unii Europejskiej. Odcinek, po którym będą jeździć już teraz tramwaje, od pl. Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej i Wrocławskiego Parku Przemysłowego, kosztował blisko 94 mln zł. Unijne dofinansowanie to niespełna połowa tej kwoty, ponad 42 mln zł – zaznacza Marcin Urban, skarbnik Wrocławia.
Łącznie, budowa całej trasy na Nowy Dwór – po uwzględnieniu dodatkowych prac - będzie kosztowała około 390 mln zł.
Jak powstawał TAT - kalendarium budowy
Otwarcie TAT pozwala rozpocząć ważne remonty
Ukończenie budowy pierwszego odcinka TAT pozwoli rozpocząć remont torowiska na pl. Strzegomskim. Od 26 czerwca po TAT pojedzie siedem linii tramwajowych, z czego sześć (3, 10, 20, 31, 32 i 33) skręci w ul. Śrubową, a tramwaj linii 23 skieruje się do pętli WPP.
Czytaj więcej: Remont torowiska na pl. Strzegomskim. Zmiany w komunikacji
Zmiany czekają także na kierowców. Z ruchu zostanie wyłączona część skrzyżowania na pl. Strzegomskim. Kierowcy mogą jechać prosto wzdłuż ul. Legnickiej oraz skręcać w prawo. Z ul. Poznańskiej można na skrzyżowaniu skręcać w prawo (tak samo na obu wlotach na skrzyżowanie tj. od ul. Kruszwickiej i ul. Braniborskiej).
Natomiast z ruchu zostanie wyłączony przejazd na wprost po osi ul. Poznańskiej oraz możliwość skręcania w lewo z ul. Poznańskiej (po obu stronach skrzyżowania). Kierowcy nie skręcą również w lewo z ul. Legnickiej w kierunku pl. Strzegomskiego i ul. Poznańskiej.
Po obu stronach skrzyżowania przygotowano na ul. Legnickiej nawrotki (250 m od centrum oraz w obrębie 150 m przed i za skrzyżowaniem). Prace mają potrwać około dwóch miesięcy.