Próby obciążeniowe udane. Pierwszy wiadukt na TAT gotowy do użytku

Trzy ciężarówki ważące po 30 t każda wjechały 19 maja na nowy wiadukt przy skrzyżowaniu ul. Smoleckiej z Robotniczą w ramach prób obciążeniowych. – Pierwsze wyniki wypadły znakomicie – mówi Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.

  • Próby obciążeniowe na wiadukcie przy ul. Smoleckiej /fot. WI

    Próby obciążeniowe na wiadukcie przy ul. Smoleckiej /fot. WI

  • Próby obciążeniowe na wiadukcie przy ul. Smoleckiej /fot. WI

    Próby obciążeniowe na wiadukcie przy ul. Smoleckiej /fot. WI


Przy ul. Smoleckiej do niedawna znajdował się zbudowany ze stali wiadukt dawnej Kolei Marchijskiej. Został jednak rozebrany w ramach prowadzonych przy budowie Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór. W jego miejscu pojawiła się nowa żelbetowa przeprawa pozwalająca na przejazd tramwajów.

Czytaj: 10 nowych linii autobusowych dla aglomeracji wrocławskiej

Nowy wiadukt znajdujący się blisko pl. Strzegomskiego ma 21 m długości i 17 m szerokości. Koszt budowy wyniósł 6,5 mln zł.

– To bardzo ważny obiekt inżynieryjny. Ten wiadukt pozwoli na skorzystanie z fragmentu TAT autobusom czy tramwajom na odcinku od pl. Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej przed terminem oddania całej trasy na Nowy Dwór – mówił Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Próba na piątkę z plusem

Zanim na wiadukt wjedzie pierwszy tramwaj przeprawa zdała pierwszy test.

– Przepisy wymagają, aby dla obiektów, których rozpiętość przęsła przekracza 20 m wykonać próbne obciążenie – tłumaczy Wojciech Kaim, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji. Na wiadukt wjechały trzy ciężarówki ważące łącznie 90 t.

– Dobierany jest odpowiedni ciężar i schemat. Samochody ustawiają się tak, żeby w kilku konfiguracjach np. przy położeniu największego nacisku na środku przęsła lub po jednej stronie, wywołać jakieś ekstremalne naprężenia. Pod wiaduktem naukowcy z Politechniki Wrocławskiej rozstawili specjalne czujniki, które sprawdzają czy konstrukcja zachowuje się w taki sposób, jak zaplanował to projektant. Nie ma strachu, że obiekt zawali się podczas próbnego obciążenia – dodaje Kaim.

Przy rozbiórce poprzedniego mostu zachowano słupy, o co prosił konserwator zabytków. Te zostaną wykorzystane przez Zarząd Zieleni Miejskiej do aranżacji jednego z wrocławskich parków.

Przy okazji budowy wiaduktu Wrocławskie Inwestycje remontują także ul. Smolecką, gdzie zamiast kamiennej kostki pojawi się asfalt. Wybudowane zostaną nowe chodniki. Kierowcy na ul. Smolecką powinni wrócić w czerwcu.

TAT to największa inwestycja komunikacyjna miasta od 1949, kiedy wybudowana została linia tramwajowa na Leśnicę. To 7 kilometrów trasy autobusowo-tramwajowej, dwa wiadukty 160 metrowy nad torami kolejowymi i 22 metrowy nad ulicą Smolecką. Mieszkańcy skorzystają z 15 par przystanków. TAT pojedziemy w 2023 roku.



Zgłoś uwagę