wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

10°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: dobra

Dane z godz. 21:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Próby obciążeniowe udane. Pierwszy wiadukt na TAT gotowy do użytku

Przy ul. Smoleckiej do niedawna znajdował się zbudowany ze stali wiadukt dawnej Kolei Marchijskiej. Został jednak rozebrany w ramach prowadzonych przy budowie Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór. W jego miejscu pojawiła się nowa żelbetowa przeprawa pozwalająca na przejazd tramwajów.

Czytaj: 10 nowych linii autobusowych dla aglomeracji wrocławskiej

Nowy wiadukt znajdujący się blisko pl. Strzegomskiego ma 21 m długości i 17 m szerokości. Koszt budowy wyniósł 6,5 mln zł.

– To bardzo ważny obiekt inżynieryjny. Ten wiadukt pozwoli na skorzystanie z fragmentu TAT autobusom czy tramwajom na odcinku od pl. Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej przed terminem oddania całej trasy na Nowy Dwór – mówił Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Próba na piątkę z plusem

Zanim na wiadukt wjedzie pierwszy tramwaj przeprawa zdała pierwszy test.

– Przepisy wymagają, aby dla obiektów, których rozpiętość przęsła przekracza 20 m wykonać próbne obciążenie – tłumaczy Wojciech Kaim, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji. Na wiadukt wjechały trzy ciężarówki ważące łącznie 90 t.

– Dobierany jest odpowiedni ciężar i schemat. Samochody ustawiają się tak, żeby w kilku konfiguracjach np. przy położeniu największego nacisku na środku przęsła lub po jednej stronie, wywołać jakieś ekstremalne naprężenia. Pod wiaduktem naukowcy z Politechniki Wrocławskiej rozstawili specjalne czujniki, które sprawdzają czy konstrukcja zachowuje się w taki sposób, jak zaplanował to projektant. Nie ma strachu, że obiekt zawali się podczas próbnego obciążenia – dodaje Kaim.

Przy rozbiórce poprzedniego mostu zachowano słupy, o co prosił konserwator zabytków. Te zostaną wykorzystane przez Zarząd Zieleni Miejskiej do aranżacji jednego z wrocławskich parków.

Przy okazji budowy wiaduktu Wrocławskie Inwestycje remontują także ul. Smolecką, gdzie zamiast kamiennej kostki pojawi się asfalt. Wybudowane zostaną nowe chodniki. Kierowcy na ul. Smolecką powinni wrócić w czerwcu.

TAT to największa inwestycja komunikacyjna miasta od 1949, kiedy wybudowana została linia tramwajowa na Leśnicę. To 7 kilometrów trasy autobusowo-tramwajowej, dwa wiadukty 160 metrowy nad torami kolejowymi i 22 metrowy nad ulicą Smolecką. Mieszkańcy skorzystają z 15 par przystanków. TAT pojedziemy w 2023 roku.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama