10 nowych linii autobusowych dla aglomeracji wrocławskiej

Mieszkańcy Czernicy, Kobierzyc, Kątów Wrocławskich, Siechnic i Żórawiny zyskają łącznie 10 nowych autobusowych połączeń z Wrocławiem. Nowe linie wyjadą na ulice 21 sierpnia. Wartość pięcioletniego kontraktu wynosi 56 mln zł.

  • Podpisanie umowy na 10 nowych linii aglomeracyjnych mat. prasowe

    Podpisanie umowy na 10 nowych linii aglomeracyjnych mat. prasowe

  • Podpisanie umowy na 10 nowych linii aglomeracyjnych mat. prasowe

    Podpisanie umowy na 10 nowych linii aglomeracyjnych mat. prasowe

  • Podpisanie umowy na 10 nowych linii aglomeracyjnych mat. prasowe

    Podpisanie umowy na 10 nowych linii aglomeracyjnych mat. prasowe

  • Podpisanie umowy na 10 nowych linii aglomeracyjnych mat. prasowe

    Podpisanie umowy na 10 nowych linii aglomeracyjnych mat. prasowe

  • Podpisanie umowy na 10 nowych linii aglomeracyjnych mat. prasowe

    Podpisanie umowy na 10 nowych linii aglomeracyjnych mat. prasowe


– To kolejna umowa, która pozwoli mieszkańcom ościennych gmin szybko i w komfortowych warunkach podróżować do stolicy Dolnego Śląska. Nie tak dawno, 4 stycznia, przeznaczyliśmy dodatkowe autobusy przegubowe do obsługi pasażerów na linii Wrocław - gmina Długołęka. Dziś podpisaliśmy dokumenty, dzięki którym pojawią się połączenia Wrocławia nowymi liniami strefowymi z pięcioma gminami aglomeracji – Czernicą, Kątami Wrocławskimi, Kobierzycami, Siechnicami i Żórawiną, która po raz pierwszy zyska połączenie komunikacją miejską ze stolicą Dolnego Śląska – powiedział 14 maja prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk.

Kilkanaście autobusów

Nowe linie aglomeracyjne obsługiwać będzie 18 autobusów (15 autobusów solo i 3 autobusy mini). Szacuje się, że równocześnie we wszystkich liniach będzie łącznie podróżować do 1400 osób. 

Od poniedziałku do piątku autobusy wykonają łącznie 332 kursy, pokonując przy tym 4200 wozokilometrów (wkm). W ciągu roku przejadą 1,2 wkm, a przez pięć lat nawet 7 mln wkm. 

10 nowych linii autobusowych będzie zatrzymywać się na 158 przystankach, z których obecnie 57 nie jest obsługiwanych przez wrocławską komunikację miejską.

– Przed naszymi mieszkańcami otwierają się kolejne możliwości. Jestem przekonany, że wszyscy przedstawiciele pięciu gmin aglomeracji wrocławskiej, którzy podpisali porozumienie, są niezwykle zadowoleni z faktu, że ich mieszkańcy zyskają szybkie i komfortowe połączenia autobusowe z Wrocławiem – dodał wójt gminy Żórawina, Jan Żukowski.

Wartość całego kontraktu to blisko 56 mln zł.

W granicach Wrocławia honorowany będzie bilet Urbancard. Wykonawcą są Dolnośląskie Linie Autobusowe.

Nowe autobusowe linie podmiejskie

  • Linia 920 połączy pętlę autobusową Wojnów znajdującą się na terenie gminy Czernica oraz miejscowości na terenie Gminy Siechnice (Trestno i Blizanowice) z Galerią Dominikańską.
  • Sześć linii (907, 909, 927L, 927P, 933 i 947) połączy miejscowości na terenie gminy Kąty Wrocławskie z węzłami przesiadkowymi Nowy Dwór pętla i Oporów.
  • Linia 903 połączy miejscowości w gminie Żórawina i Siechnice (miejscowość Biestrzyków) z pętlami tramwajowymi Gaj i Tarnogaj.
  • Linia 913 połączy miejscowości w gminie Żorawina i Kobierzyce (miejscowość Wysoka) z pętlami tramwajowymi Park Południowy i Krzyki.
  • Zmodyfikowana trasa podmiejskiej linii autobusowej 612 umożliwi połączenie miejscowości w gminie Kobierzyce (Bielany Wrocławskie, Ślęza) z pętlami tramwajowymi Park Południowy i Krzyki oraz jedno wspólne miejsce odjazdu wraz z linią gminy Kobierzyce 862 z okolic dworca kolejowego.

Wszystkie autobusy będą wyposażone w system informacji pasażerskiej znany podróżnym korzystającym z autobusów łączących Wrocław z Gminą Wisznia Mała. Jednakże ten system zostanie wzbogacony o kolorowy wyświetlacz numeru linii.

Nowością będzie również wyświetlenie nazwy kierunku jazdy w kolorze białym, co ma ułatwić czytelność napisów.
Kolor linii został dedykowany dla gmin aglomeracji, do których dojeżdżają opisane powyżej linie:

Bezpieczna podróż

Na nowych liniach pojadą autobusy Mercedes Benz, MAN i Isuzu, spełniające normę Euro 6, a 15 z nich, jako autobusy fabrycznie nowe (Mercedes i Isuzu), normę Euro 6D.

Dodatkowo 12 autobusów Mercedes Benz Conecto będzie wyposażonych w moduł rekuperacji, który ma zmniejszyć emisję spalin do atmosfery oraz w fabryczny system bezpieczeństwa Sideguard Assist.

Co on oznacza? Jeśli w bocznej strefie monitorowanej zidentyfikowany zostanie poruszający się obiekt, informacja zostanie przekazana kierowcy w sposób wizualny. Wówczas kontrolka w słupku po stronie drzwi intuicyjnie zwróci uwagę kierowcy na sytuację mającą miejsce obok jego pojazdu. Jeśli czujniki dostrzegą ryzyko kolizji, pojawi się dodatkowe ostrzeżenie wizualne w postaci czerwonej diody LED w kształcie trójkąta wraz z dodatkowym ostrzeżeniem odczuwalnym jako „wibracje” w fotelu kierowcy. Asystent może rozróżniać obiekty ruchome i nieruchome, oparty jest na technologii radarowej, zapewniając najlepsze możliwe bezpieczeństwo, szczególnie w warunkach pogorszonej widzialności – na przykład w nocy, o zmierzchu lub we mgle.

Będą to również pierwsze w Polsce autobusy wyposażone w system Preventive Brake Assist, czyli aktywnego asystenta hamowania dla autobusów miejskich. Nowy system wspomagania ostrzega przed kolizją z poruszającymi się pieszymi oraz nieruchomymi lub ruchomymi obiektami, a w przypadku poważnego zagrożenia kolizją automatycznie inicjuje hamowanie częściowe. 



Zgłoś uwagę