Stypendyści w dziedzinie Teatr za rok 2020
Agnieszka Bresler
Aktorka, reżyserka, działaczka społeczna. Prezeska Stowarzyszenia Kolektywu Kobietostan. W swojej pracy postrzega i wykorzystuje teatr jako narzędzie zmiany społecznej. Nominowana do nagrody WARTO Gazety Wyborczej za spektakle „Kobietostan. Chór na jedną aktorkę” i zrealizowaną w Zakładzie Karnym w Krzywańcu „Marię K.” Laureatka plebiscytu 30 Kreatywnych Wrocławia 2018.
Opis projektu stypendialnego
Wielogłos o płci (brzydkiej) realizowany był przez Agnieszkę Bresler we współpracy z dramaturżką Martyną Dębowską na oddziale męskim Zakładu Karnego w Krzywańcu. Na podstawie warsztatów i rozmów z osadzonymi mężczyznami powstały 2 teksty literackie: słuchowisko „Wielogłos o płci (brzydkiej)” oraz tekst dramatyczny „Chłopcy - nieludzie”.
Przemysław Furdak
Aktor i twórca sztuki zaangażowanej społecznie. Wiceprezes Zarządu Fundacji „Teatr Układ Formalny”, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu. Stypendysta Prezydenta miasta Wrocławia. Laureat 1 edycji Konkursu im. Jana Dormana ze spektaklem „#enterorestes". Uczestnik projektu „Program Podyplomowej Samoformacji Aktorskiej" organizowanej przez Instytut Grotowskiego w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław
Opis projektu stypendialnego
„Rozmowy społeczne–Głos Młodych” to projekt polegający na organizacji warsztatów teatralnych dla młodzieży, inspirowanych bieżącymi problemami społecznymi. Materiał dramaturgiczny każdego spotkania odnosił się do najważniejszych problemów z którymi borykają się młodzi ludzie we współczesnej rzeczywistości. Finałem warsztatów są otwarte pokazy, nawiązujące w strukturze do idei teatru Forum, stworzonej przez Augusto Boala.
Grzegorz Grecas
Reżyser, dramaturg, animator kultury. Absolwent reżyserii teatru lalek (PWST Wrocław). W swojej pracy artystycznej szczególną uwagę poświęca grupom narażonym na wykluczenie społeczne – młodzieży z małych miejscowości, mniejszościom, osobom z niepełnosprawnościami.
Opis projektu stypendialnego
Spektakl „w dwóch językach polskich” to podróż przez współczesną Polskę – strefę wolną od polskiego języka migowego, strefę wolną od tłumaczy, wreszcie strefę wolną od Głuchych. Przewodnikami po „świecie ciszy” jest czworo bohaterów, którym towarzyszymy podczas dorastania, poszukiwania własnej tożsamości i kultury. Projekt zrealizowano metodą verbatimu.
Iwona Konecka
Aktorka, reżyserka i dramatopisarka. Zajmuje się również animacją i badaniem kultury oraz pedagogiką teatru. Członkini Teatru Realistycznego. Współzałożycielka i członkini grupy artystycznej Kolektyw Polka oraz trio muzycznego Tarapaty.
Opis projektu stypendialnego
Bazę „Spektaklu, który nie powstał” stanowią opowieści artystów i artystek o niezrealizowanych projektach teatralnych. Jest to więc ślad po teatrze, który pozostał w sferze marzeń, ale też studium procesu twórczego z jego wzlotami i upadkami. Spektakl współtworzyły Agata Kędzia i Julia Niedziejko.
Jolanta Kowalska
Dziennikarka, historyk teatru, krytyk teatralny. Autorka książek: „Kazimierz Junosza-Stępowski” i „Spacer po barykadach” oraz licznych artykułów w czasopismach specjalistycznych (m.in. „Teatr”, „Dialog”, „Pamiętnik Teatralny”). Kuratorka wystawy jubileuszowej z okazji 55-lecia Teatru im. Szaniawskiego w Wałbrzychu.
Opis projektu stypendialnego
Rezultatem projektu stypendialnego jest szkic biograficzny, poświęcony dyrekcji Krystyny Skuszanki w Teatrze Polskim we Wrocławiu w latach 1965-72. Przedmiotem zainteresowania autorki są przede wszystkim inscenizacje dramatu romantycznego reżyserki jako kobieca alternatywa dla tradycji scenicznej polskiego teatru monumentalnego. Praca stanowi część przyszłej książki na temat twórczości artystki.
Marta Kuczyńska
Performerka, reżyserka nowego cyrku. Ukończyła Akademię Teatralną w Brnie, Akademię Praktyk Teatralnych Gardzienice, prezes Stowarzyszenia KE-JOS-THE-AT-ER, współprowadząca Teatr Kolektyw KEJOS, kuratorka Festiwalu Carnaval Sztukmistrzów, stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Opis projektu stypendialnego
Marta Kuczyńska we współpracy z Kolektywem KEJOS eksperymentowała z technikami klaunady, szukając analogii do szekspirowskich postaci komicznych. W efekcie powstał pokaz pracy „Klauni Szekspira.mov”, film dokumentalny „Klauni Szekspira.doc”, opis metody pracy i plan warsztatów.
Adam Michał Pietrzak
Absolwent PWST im. L. Solskiego w Krakowie filia we Wrocławiu. Występował na takich festiwalach jak: Edynburg Fringe Festival, Mobarak International Puppet Theater Festival, Kids Festival Internazionale del Teatro Lecce, Carnaval Venecia. Współtwórca i założyciel Teatru Układ Formalny. Stypendysta „samoformacji aktorskiej”.
Opis projektu stypendialnego
„Szekspir – reinkarnacja” to video-performatywny monodram, oparty na monologach Szekspira. Artysta zostawiony w sferze lockdown'u mierzy się z potrzebą tworzenia, zamknięty w czterech ścianach. Spektakl stawia pytania: kim jest człowiek w zamknięciu? Czy artysta jest dalej artystą, jeśli przestaje tworzyć?
Marta Sokołowska
Dramatopisarka, dramaturżka, prozaiczka, scenarzystka i reżyserka filmu dokumentalnego. Laureatka konkursu Debiuty Prozą, stypendystka MKiDN, finalistka Ogólnopolskiego konkursu poświęconego dramaturgii współczesnej, laureatka konkursu „Dramat!”, autorka tłumaczonych i wystawianych sztuk teatralnych.
Opis projektu stypendialnego
Tekst „Fadecja Poggia” poświęcony jest ważnemu historycznie, ale powszechnie nieznanemu wydarzeniu, jakim był pierwszy druk w języku polskim. Dokonał tego w 1475 roku we Wrocławiu Kasper Elyan. Jego dzieło było zaczątkiem zmiany w piśmiennictwie polskim.
Jacek Timingeriu
Reżyser, muzyk, performer, instruktor. Zajmuje się nowym cyrkiem i teatrem wchodząc we współpracę głównie z grupami niezależnego nurtu (m.in. Kolektyw KEJOS) a także z teatrami instytucjonalnymi. Pracuje też z dziećmi i młodzieżą. Współtwórca i członek zespołu muzycznego „Kapela Timingeriu”.
Opis projektu stypendialnego
Projekt „TO CYRK” bada relację między myślą twórczą Tadeusza Kantora a współczesną sztuką cyrkową i wynikające z niej możliwości tworzenia nowych strategii performatywnych ukierunkowanych na pracę z artystami nowego cyrku. Jego efektem jest pokaz pracy eksperymentalnej oraz powstanie scenariusza spektaklu teatralno-cyrkowego.