„Akcja zima” na wrocławskich drogach [AKTUALIZACJA]

We Wrocławiu trwa akcja zima. Opady śniegu oraz niskie temperatury sprawiły, że na wrocławskich drogach nieustannie pracują pługosyparki, usuwając śnieg, błoto oraz zabezpieczając jezdnie przed śliskością. Sprawdź aktualny stan odśnieżania ulic.

  • Fot. Tomasz Hołod / Redakcja Wroclaw.pl

    Fot. Tomasz Hołod / Redakcja Wroclaw.pl

  • Fot. Redakcja Wroclaw.pl

    Fot. Redakcja Wroclaw.pl

  • Fot. Ekosystem

    Fot. Ekosystem

  • Fot. Ekosystem

    Fot. Ekosystem


16 lutego

godz. 11.00

Zapytaliśmy kierowców i operatora koparki z firmy WBO Alba, jak wygląda ich dzień pracy w czasie akcji zima.

godz. 8.30

Od rana wszystkie pługosyparki zabezpieczają pas drogowy przed skutkami zimy: śniegiem i śliskością.

15 lutego

11 lutego

godz. 15.00

– Ostatnią taką zimę mieliśmy 10 lat temu, a standardowo są dość łagodne – mówi na konferencji Bartosz Małysa, prezes Ekosystemu nadzorującego odśnieżanie miasta w trakcie akcji zima. Walka z pogodą trwa bez przerwy. Więcej czytaj tutaj. 

godz. 8.30

Podsumownie środy, 10 lutego.
 
Firmy FBSerwis i Alba kontynuowały prace nocnego zakresu od wieczora. Zabezpieczane były drogi II i III kolejności. 
 
Pojazdy FBSerwis i Alby zjechały do baz na wymianę kierowców oraz sprawdzenie stanu technicznego pojazdów. W ciągu dnia akcje będą kontynuowane.
 
Na Krzykach oraz Starym Mieście (rejon FBSerwis):
  • Jeździło 18 pojazdów, które łącznie przez całą akcję przejechały ok. 1200 km.
  • Zużyto 25,52 ton chlorku sodu oraz 1,25 ton chlorku magnezu
  • Pracowało łącznie 77 pracowników (18 kierowców, 1 ładowacz oraz 58 pracowników ręcznych)
Temperatura w nocy sięgała -12 st.
 
Mapa z drogami objętymi odśnieżaniem przez FBSerwis. 
 

10 lutego

godz. 14.20

Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta informuje, że jeszcze dzisiaj, 10 lutego, zostaną wprowadzone ograniczenia w ruchu kołowym na ulic Ludowej. Powodem zamknięcia jest występowanie wody z kanału odpływowego na mostek. Aktualnie woda zamarza, spodziewany jest jej znaczący przybór w momencie roztopów.

Więcej czytaj tutaj

godz. 12.30

W godz. 8.00-11.00 pługosyparki jezdniowe oraz chodnikowe zabezpieczały przed śliskością drogi o znaczącej roli komunikacyjnej oraz dojazdowe do ważnych obiektów użyteczności publicznej.

Główne ciągi komunikacyjne są przejezdne, nawierzchnia mokra, miejscami z niewielką ilością błota pośniegowego.

uwagi na parkujące samochody, na niektórych drogach II i III kolejności pojawiają się problemy z wjazdem pługosyparek lub ich swobodną pracą. Tam, gdzie jest to możliwe, prace prowadzone są przy użyciu mniejszych pojazdów lub wkraczają brygady ręczne.

Cały czas brygady ręcznie usuwają śnieg i zabezpieczają przed śliskością niedostępne dla pługosyparek chodnikowych: ścieżki rowerowe, chodniki, przejścia podziemne, przystanki komunikacji miejskiej.

Występowały przelotne opady śniegu.

godz. 8.30

Wczorajsza akcja zima rozpoczęła się niemal punktualnie o godzinie 22:00. Na wrocławskie drogi wyjechały wszystkie pługosyparki tj. - 51 jezdniowych oraz 24 chodnikowe.

Pojazdy doczyszczały oraz zabezpieczały przed śliskością główne drogi tj. drogi pierwszej kolejności - drogi po których prowadzona jest komunikacja, o znaczącej roli komunikacyjnej na obszarze dzielnicy lub osiedla, oraz stanowiące dojazd do ważnych obiektów użyteczności publicznej. Drogi są przejezdne. Sprzęt całą noc jeździł po mieście z wyjątkiem kilku awarii.

W tej chwili po drogach jeździ ponad 30 pługopiaskarek. Nocna zmiana zakończyła się ok godziny 8:00. Po tej godzinie nastąpi zjazd do baz, przerwa na zmianę kierowców, tankowanie, zasypywanie solą oraz sprawdzanie stanu technicznego pojazdów.  

Po krótkiej przerwie nastąpi natychmiastowe rozpoczęcie kolejnej akcji zima - trwającej do godziny 18:00. Wciąż zabezpieczane będą drogi I kolejności raz II i III (interwencyje).

Zużyto: 150 ton chloru sodu, 82 ton chloru sodu, 1,25 ton chlorku magnezu 100t, mieszanki soli i piasku ok 2000 litrów solanki.

Temperatura w nocy wynosiła od -8 do -13 st. Wystąpiły śladowe opady śniegu. Do godziny 14.00 w środę temperatura ma utrzymywać się w ok - 8 st. Przewiduje się śladowe opady śniegu. 

9 lutego

godz. 23.00

 

godz. 21.30

Ekosystem podsumwuje wtorek na wrocławskich drogach. 

Główne miejskie drogi są przejezdne.

Od poniedziałkowego wieczora (godz.22:00) do godziny 17:30 w całym Wrocławiu zużyto 180 ton mieszanki soli i piachu (chodniki), 190 ton chlorku sodu, prawie 5 ton chlorku magnezu.

Wieczorem prawie wszystkie pojazdy skierowały się do swoich baz, gdzie brygady zmieniają kierowców zgodnie z zasadami bezpieczeństwa związanymi z Covid19, naprawiane są drobne usterek w pojazdach, które sa również tankowanie i zasypywanie solą.

Między godziną 21:00 a 22:00 rozpocznie się kolejna "Akcja Zima". Główne drogi będą jeszcze doczyszczane i zabezpieczane przed śliskością. Odśnieżane będą również pozostałe drogi, tam gdzie to konieczne.

godz. 17.50

Podwykonawcy spółki Ekosystem w całym mieście mają łącznie do odśnieżenia: 1 688 500 m2 chodników i ciągów pieszorowerowych; 112 888 m2 - parkingów; 169 799 m2 - wydzielonych tras rowerowych oraz blisko 1800 przystanków komunikacji miejskiej. 

Czytaj też: Utrudnienia w kursowaniu tramwajów

godz. 14.00

godz. 10.30

I jeszcze małe podsumowanie nocnej akcji. Tak wygląda praca w bazach drogowców

godz. 8.40

Ekosystem podsumowuje nocną akcję odśnieżania ulic:

  • Od godziny 21:00 wszystkie pługosyparki jezdniowe oraz chodnikowe pracowały na wrocławskich ulicach.
  • Odśnieżane były drogi, chodniki, parkingi, przystanki i Rynek. Praca wykonywana była również ręcznie.
  • Na Krzykach i Starym Mieście nasze pługosyparki jezdniowe pokonały dystans 2700 km. Tylko w tych dwóch dzielnicach zużyto ok 140 ton chlorku sodu oraz prawie 4 tony chlorku magnezu.
  • Akcja zakończyła się o 7 rano. Pojazdy zjechały do baz. Kierowcy wymienili się zgodnie z zasadami bezpieczeństwa związanymi z pandemią COVID, zatankowano samochody, zasypano środkiem roztapiającym lód oraz dokonano sprawdzenia stanu technicznego pojazdów.

Sytuacja chodnikowa 24h:

  • Do zabezpieczania chodników w 3 rejonach z których spłynęły do nas dane czyli na Śródmieściu, Krzykach oraz Psim Polu zużyto ok 90 ton mieszanki soli i piasku.
  • Same tylko pługi chodnikowe w ciągu doby przejechały ponownie ok 1000 km
  • Brygady, które ręcznie zabezpieczały chodniki i przystanki zużyły w ciągu doby ok 25 ton mieszanki soli i piasku.

godz. 7.45

Ekosytem informuje, że nocna "akcja zima" zakończyła się o 7 rano. Brygady wróciły do baz, aby zatankować odbierać surowiec do sypania, a także zmienić kierowców.

godz. 6.00

Jak nad ranem informoał Ekosystem wszystkie pługosyparki pracują na wrocławskich drogach, chodnikach, ścieżkach rowerowych - zabezpieczając je przed śliskością. Do bazy wracają tylko po dokładkę. 

8 lutego

godz. 22.30

godz. 22.00

godz. 20.00

Ekosystem podsumował ostatnie 24 godziny "akcji zima". Pługosyparki pracowały nieustannie od godziny 19.00 w niedzielę do ok. 16.30 w poniedziałek. Po tej godzinie przyszła pora na przerwę techniczną - wymianę kierowców na wypoczętych przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa związanego z pandemią, sprawdzenie stanu technicznego pojazdów oraz wymianę drobnych elementów.

Tylko na Krzykach i w Starym Mieście w ciągu 24h pługosyparki pokonały 4900 km i zużyły prawie 130 ton chlorku sodu do zabezpieczania dróg.

Kolejna akcja rozpocznie się już niedługo. Po godz. 21.00 wszystkie pługosyparki wyjadą na wrocławskie drogi, by w nocy zabezpieczyć ich stan.

Czas na podsumowanie ostatnich 24h. Nasze pługosyparki bezustannie pracowały od godziny 19:00 w niedzielę do ok...

Opublikowany przez Ekosystem Poniedziałek, 8 lutego 2021

godz. 14.25

Akcja zima – cały sprzęt na ulicach Wrocławia

godz. 13.00

– Warunki pogodowe nie są łatwe, ale pracujemy nad tym, aby ulice we Wrocławiu były czarne. Tylko ostatniej nocy pługosyparki przejechały 4500 km, do zabezpieczenia przed śliskością zużyto 253 tony chlorku sodu i prawie 4 tony chlorku magnezu. Cały sprzęt jest na ulicach Wrocławia, pojazdy zjeżdżają do bazy wyłącznie, by uzupełnić mieszankę – informują służby odpowiedzialne za "akcję zima" na wrocławskich ulicach.
 
Przypomnijmy, że tylko od 1 listopada pługosyparki przejechały ponad 16 287,9 km, zużyto ponad 60 ton chlorku wapnia, 3841 ton chlorku sodu i ponad 41 ton chlorku magnezu. W sumie w tym sezonie zimowym przeprowadzono już 20 akcji odśnieżania. Koszt każdej z nich to około 70 tysięcy złotych. Łączny koszt przeprowadzonych od 1 listopada akcji (z wyłączeniem ostatniej doby - przyp. red.) to blisko 1,3 mln zł.

godz. 12.15

Jak informuje Ekosystem wszystkie pojazdy pracują pełną parą na drogach. Lokalizację pługosyparek - jezdniowych i chodnikowych można sprawdzić na interaktywnej mapie. Mapa odświeżana jest co kilka minut.
 
Pługosyparki, które znajdują się w bazach (kolor pomarańczowy) zasypują się środkiem roztapiającym śnieg, tankują lub mają chwilową przerwę techniczną.
 
 

Po "Kliknieciu" mapa otwiera się w nowym oknie

godz. 11.15

Na chodnikach, ścieżkach rowerowych oraz przystankach również prowadzone są prace zabezpieczające. Prognozy wskazują, że drogowcy jeszcze przez wiele godzin będą walczyć z intensywnie padającym śniegiem i przeciwdziałać skutkom jego opadów.

Czytaj też: Utrudnienia w kursowaniu tramwajów

– Aktualnie wszystkie pługosyparki (51 szt.) są zaangażowane w odśnieżanie oraz zabezpieczania pasa drogowego. Intensywne prace prowadzone są też na chodnikach, ścieżkach rowerowych i przystankach komunikacji miejskiej. Przypominamy, że za odśnieżenie i zabezpieczenie chodników przylegających do nieruchomości odpowiedzialni są właściciele i zarządcy tych nieruchomości – podkreśla Dorota Witkowska z Ekosystem sp. z o.o.

Zgodnie z zawartymi umowami planowym zimowym oczyszczaniem objęte jest 1.133 km dróg, 8 497 mkw chodników i ciągów pieszo-rowerowych oraz o 18 022 mkw wydzielonych ścieżek rowerowych.

Warto pamiętać, że zgodnie z obowiązującymi przepisami:

  • za zimowe utrzymanie dróg wewnętrznych/drogi osiedlowe, zakładowe, place przed dworcami kolejowymi i autobusowym/odpowiedzialni są zarząd-cy/właściciele terenu,
  • za usuwanie śniegu i likwidowanie śliskości na chodnikach odpowiedzialni są właściciele przyległych nieruchomości.

Sezon zimowy na drogach

– W porównaniu do ubiegłego roku zimowym utrzymaniem objętych zostało o 14 km dróg więcej. Zwiększyliśmyteż powierzchnie wydzielonych ścieżek rowerowych, chodników i ciągów pieszo-rowerowych objętych zimowym utrzymaniem, odpowiednio o 18 022 mkw. i o 8 497 mkw. – wyjaśnia Dorota Witkowska.

Planowym zimowym oczyszczaniem objęte jest 1 133 km dróg, w tym:

  • drogi krajowe nr 5 i nr 94,
  • drogi wojewódzkie,
  • drogi powiatowe,
  • drogi gminne, po których prowadzona jest komunikacja zbiorowa i o znaczącej roli komunikacyjnej na
  • obszarze dzielnicy lub osiedla, a także stanowiące dojazd do ważnych obiektów użyteczności publicznej.

Fot. EkosystemFot. Ekosystem

Prace w ramach „akcja zima”

Standardowo prace wykonywane w ramach sezonu zimowego obejmują:

  • prowadzenie tzw. „akcji zima”, czyli oczyszczanie pasa drogowego w technologii zimowej (zapobieganie i likwidowanie gołoledzi, zlodowacenia lub śliskości, usuwanie śniegu);
  • prace w technologii zamiennej, wykonywane w przypadku gdy warunki atmosferyczne nie wymagają prowadzenia prac w technologii zimowej. Polegają one na oczyszczaniu, mechanicznym oraz ręcznym, jezdni, wydzielonych ścieżek rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych, parkingów, przejść podziemnych, zieleńców, przystanków.

Częstotliwość wykonywania usług w technologii zamiennej:

  • jezdnie – okolice Rynku – stała czystość, pozostałe – 1 x w miesiącu
  • parkingi - stała czystość (Stare Miasto), pozostałe dzielnice 1 x w tygodniu
  • chodniki, ciągi pieszo-rowerowe – stała czystość (Stare Miasto), pozostałe dzielnice 2, 3 x w ty-godniu
  • przystanki – stała czystość
  • wydzielone ścieżki rowerowe – 1 x w m-cu
  • przejścia podziemne – zgodnie z harmonogramem
  • zieleńce z częstotliwością: 1 x w m-cu, 1,2 x w tyg., stała czystość
  • wydzielone torowiska tramwajowe z częstotliwością 1,2,7 x w tygodniu
  • wynajem i utrzymanie 6 774 szt. koszy ulicznych – stała czystość

Na terenie baz wykonawców zgromadzono materiały do zwalczania śliskości:

  • chlorek sodu: 4.497 Mg
  • chlorek wapnia: 77 Mg
  • chlorek magnezu: 22 Mg
  • kruszywo: 622 Mg

Więcej pługosyparek

– Zwiększyliśmy również ilość pługosyparek jezdniowych, wykorzystywanych w ramach „akcji zima”, z 45 do 51 sztuk. Zarówno one, jak i inne specjalistyczne pojazdy są przygotowane do rozpoczęcia prac – dodaje Dorota Witkowska.

  • Pługosyparki jezdniowe z układem do zraszania solanką - 46 szt. pojazdów spełniających europejski wymóg standardu emisji spalin EURO 6, 5 szt. pojazdów napędzanym gazem ziemnym
  • Pługosyparki chodnikowe – 24 szt.
  • Samochody dostawcze - 5 szt.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami:

  • za zimowe utrzymanie dróg wewnętrznych, drogi osiedlowe, zakładowe, place przed dworcami kolejowymi i autobusowym odpowiedzialni są zarządcy, właściciele terenu;
  • za usuwanie śniegu i likwidowanie śliskości na chodnikach odpowiedzialni są właściciele przyległych nieruchomości.


Zgłoś uwagę