wroclaw.pl strona główna

WAŻNE Trwa budowa czwartego Branżowego Centrum Umiejętności

  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Zwolnienie od podatku od nieruchomości dla NGO

Zwolnienie od podatku od nieruchomości dla NGO

Data publikacji: Autor:

Kto może się ubiegać i jak. Jak wygląda procedura. To wszystko w tym artykule.

1. Podstawa prawna zwolnień:

Uchwała nr XXII/588/20 z dnia 30 kwietnia 2020 r. zm. uchwałę nr XXI/560/20 z dnia 9 kwietnia 2020 r.

UCHWAŁA NR XXI/560/20
UCHWAŁA NR XXII/588/20

2. Kto może się ubiegać o zwolnienie:

Podatnik podatku od nieruchomości, jeśli te nieruchomości tj. grunty, budynki i budowle zajęte sa na prowadzenie działalności przez:

1) organizacje pozarządowe, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688, 1570, 2020 oraz z 2020 r. poz. 284),

2) podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy, o której mowa w pkt 1

jeśli podmioty wymienione w pkt 1) i 2) odnotowały pogorszenie płynności finansowej w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.

Podatnik ani organizacja nie muszą być przedsiębiorcami aby nieruchomość zajęta na działalność statutową została zwolniona z podatku od nieruchomości.

Warunkiem jest prowadzenie na nieruchomości działalności przez organizację pozarządową (działalność statutowa) oraz odnotowanie przez tę organizację pogorszenia płynności finansowej, które musi być powiązane z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19.

Zwolnienie na podstawie §1 ust. 2 uchwały przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od nieruchomości w zakresie nieruchomości zajętych przez organizacje pozarządowe na prowadzenie działalności statutowej.

Jeżeli zatem organizacja pozarządowa nie jest właścicielem nieruchomości, w których prowadzi swoją działalność statutową – to nie będzie mogła skorzystać ze zwolnienia na podstawie uchwały. W takim przypadku uprawnionym do zwolnienia będzie bowiem właściciel nieruchomości, będący podatnikiem.

3. Co oznacza pogorszenie płynności finansowej organizacji?

W celu ustalenia czy będzie spełniony warunek pogorszenia płynności finansowej organizacje musza zestawić ze sobą:

1)sumę środków pieniężnych pozostających w dyspozycji organizacji w ostatnim dniu miesiąca poprzedzającym miesiąc ustawowego terminu płatności podatku od nieruchomości, w której organizacja prowadzi swoją działalność

oraz

2)sumę zobowiązań bieżących, których terminy płatności przypadają w miesiącu ustawowego terminu płatności podatku od nieruchomości.

Stosunek kwoty z pkt 1) do kwoty z pkt 2) musi wynosić mniej niż 1, czyli suma środków pieniężnych musi być mniejsza niż suma zobowiązań bieżących organizacji.

4. Kwestie związane z pomocą publiczną

Jeśli podatnik prowadzi działalność polegającą na oferowaniu na rynku towarów lub świadczenia na nim usług (działalność gospodarcza), bez względu na formę organizacyjno-prawną oraz sposób finansowania to zwolnienie z podatku od nieruchomości będzie stanowiło pomoc publiczną. Beneficjentem pomocy publicznej będzie zawsze podatnik.

Jeśli to organizacja jest podatnikiem i prowadzi działalność polegającą na oferowaniu na rynku towarów lub świadczenia na nim usług (działalność gospodarcza), bez względu na formę organizacyjno-prawną oraz sposób finansowania, wymogi dot. pomocy publicznej spełnia się przez dodatkowe złożenie załącznika nr 2 do uchwały.

Zwolnienie udzielane na podstawie uchwały XXI/560/20 jest pomocą publiczną rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19, podobnie jak inne formy wsparcia przedsiębiorców, zawarte w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 z późn. zm.).

5. Kiedy pomoc ta nie może być udzielona?

  1. przedsiębiorca w dniu 31 grudnia 2019 r. spełniał kryteria uznania za przedsiębiorstwo znajdujące się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt 18 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.);

  2. łączna kwota pomocy udzielonej na przedsiębiorstwo z uwzględnieniem powiązań, o których mowa w art. 3 Załącznika nr 1 do rozporządzania Komisji Europejskiej nr 651/2014, przekroczy 800 000 euro.

Jeśli natomiast organizacja nie jest podatnikiem wymogi dot. pomocy publicznej odnoszą się do podatnika i to on musi je spełnić jako beneficjent pomocy publicznej (podatnik składa zał. 2).

6. Procedura

Podatnik deklarujący zwolnienie od podatku musi złożyć korektę deklaracji na podatek od nieruchomości lub korektę informacji o nieruchomościach, dołączając do tego:

1) informację o rodzaju prowadzonej na nieruchomości działalności oraz o pogorszeniu płynności finansowej (z powodu COVID-19) organizacji, która prowadzi na tej nieruchomości działalność – w formie załącznika nr 1 do uchwały.

2) formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19 jeśli organizacja świadczy na rynku usługi lub oferuje towary (działalność gospodarcza).

W przypadku gdy organizacja nie jest podatnikiem zał. 1 i nr 2 składa podatnik, bowiem w myśl przepisów unijnych traktowany jest jako przedsiębiorca oferujący usługi wynajmu nieruchomości.

Natomiast warunek pogorszonej płynności organizacji powinien zostać wykazany w załączniku nr 1, który powinna złożyć i podpisać osoba reprezentująca organizację.

Zatem zał. 1 i 2 składa podatnik, a organizacja dodatkowo załącznik 1 w zakresie pkt 2.

Jeżeli podatnikiem jest organizacja i nie jest przedsiębiorcą (nie oferuje towarów i usług) składa jedynie załącznik nr 1 (przy czym nie musi wypełniać pkt 1 w załączniku nr 1).

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama