Wrocław Rozmawia: Jak ożywić ulicę Piłsudskiego

- Jakich zmian wymaga ulica Piłsudskiego, aby znów stała się atrakcyjnym miejscem na mapie Wrocławia - zastanawiali się uczestnicy spotkania „Z wirtualu do realu. Ulica handlowa - przestrzeń miejska współtworzona przez młodych”, zorganizowanego przez miejskie Biuro Rozwoju Gospodarczego.

Na dyskusję o planowanej metamorfozie jednej z głównych arterii Wrocławia do auli Szkoły Muzycznej im. Karola Szymanowskiego przyszło kilkadziesiąt osób. Dużą grupę stanowili mieszkańcy Piłsudskiego. Ważne: wśród uczestników sporo było ludzi młodych, w tym studentów m.in.  gospodarki przestrzennej, architektury i psychologii. Moderatorami spotkania byli przedstawiciele magistratu.

Czwartkowe spotkanie było jednym z kilku zorganizowanych w ramach projektu „Z wirtualu do realu. Ulica handlowa - przestrzeń miejska współtworzona przez młodych”. Jego intencją jest wypracowanie pomysłu zmian na ul. Piłsudskiego i w jej okolicy, które doprowadzą do odbudowy jej znaczenia jako ulicy handlowej.

- Chcemy ożywić tę ulicę, ale aby było to możliwe, konieczne jest partnerstwo i współpraca - mówi Małgorzata Golak z Biura Rozwoju Gospodarczego w Urzędzie Miejskim Wrocławia, koordynator projektu. - Dlatego zaprosiliśmy do udziału w tym projekcie przedsiębiorców i mieszkańców tej ulicy, których zdanie ma tu ogromne znaczenie.

Ładniej i bezpieczniej

- Ten projekt ma prowadzić do tego, aby wykreować ciekawą wizję ulicy Piłsudskiego – mówi Michał Dębek z Uniwersytetu Wrocławskiego, uczestnik projektu, koordynator zespołów interdyscyplinarnych. – Zależy nam na tym, aby powstało tu coś ciekawego, nieszablonowego, czego jeszcze tu nigdy nie było, a może nawet nigdy o tym nie myślano. Dlatego bardzo chcemy poznać zdanie i potrzeby mieszkańców w tym zakresie. Istotne są dla nas problemy, jakie im doskwierają i co uważają za konieczne do zmiany.

Jak się okazało w trakcie spotkania mieszkańcom najbardziej przeszkadzają na ich ulicy brudne elewacje, brak zieleni i odpowiedniego oświetlenia. Narzekali również na graffiti, ciemne podwórka, które przede wszystkim służą za parkingi oraz niewystarczające bezpieczeństwo w tym rejonie miasta. Zwrócili uwagę na puste witryny lokali handlowych, które sprawiają przygnębiające wrażenie. 

Potrzebny porządek i wielofunkcyjność

Po dwóch miesiącach prowadzonych badań, zespół zajmujący się projektem uznał, że aby ożywić to miejsce i sprawić, by żyło się tam dobrze, konieczne jest zrealizowanie dwóch założeń. Po pierwsze, należy doprowadzić do tego, aby ulica ta była zadbana, schludna i czysta. Natomiast za drugi priorytet uznano jej wielofunkcyjność.

– Chodzi o to, aby pojawiło się tu więcej restauracji czy kafejek, w których można miło spędzić czas, różnego rodzaju sklepy oraz miejsca, gdzie można się rozerwać i odpocząć – mówi Michał Dębek. – To na pewno przyciągnie w to miejsce ludzi, przez co ulica zdecydowanie się ożywi.   

Podczas spotkania przedstawiono mieszkańcom kilka pomysłów na odmienić ulicę Piłsudskiego, to m.in.

  • ozdobienie pustych witryn artystycznym oświetleniem lub ekspozycjami sztuki, co może uatrakcyjnić ich wygląd;
  • budowa ogródka społecznego dla przedszkolaków, gdzie dzieci mogłyby samodzielnie uprawiać rośliny;
  • powstanie plenerowego kina;
  • budowa miejsce do tańca na jednym z podwórek;
  • wyznaczenie miejsca, w którym można by było eksponować różnego rodzaju wystawy plastyczne, ale też usiąść i odpocząć od miejskiego zgiełku. 

Ważny wspólny głos

Anna Cieślik, ekspert pracujący przy projekcie: - Jesteśmy dopiero na etapie tworzenia społeczeństwa obywatelskiego. To, że przyszło tu tak wiele osób świadczy o tym, że jesteśmy na dobrej drodze. Na pewno taki wspólny głos zostanie wysłuchany i przyniesie lepszy efekt niż pojedyncze interpelacje mieszkańców.

Jednym z efektów spotkań zarówno z mieszkańcami, jak i przedsiębiorcami oraz badań prowadzonych w ramach projektu we wrześniu i październiku 2017 r., będzie wypracowanie nowej wizji ul. Piłsudskiego, która jeszcze w tym roku zostanie przedstawiona w postaci filmu zrealizowanego w technologii VR – wirtualnej rzeczywistości. 

Będzie on wykorzystywany przez miasto do promocji tego obszaru, a także inspiracji lokalnego biznesu i zachęcenia go do inwestowania na głównych ulicach handlowych. Dzięki temu każdy będzie mógł zobaczyć, jaka prawdopodobnie będzie ulica Piłsudskiego w przyszłości, co pomoże skonkretyzować działania i osiągnięcie celu.

Projekt „Z wirtualu do realu. Ulica handlowa — przestrzeń miejska współtworzona przez młodych” prowadzony jest w ramach projektu grantowego „Akcja Inkubacja”. Jest on organizowany jako część Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014—2020, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.